Jag planerar att bygga en stuga. Jag ska använda träfiberisolerng.
Valet står mellan ångspärr och ångbroms på insidan.
Jag vill använda ångspärr, finns det några nackdelar med att använda ångspärr istället för ångbroms?
Kravet är ju att det ska vara minst 5 eller minst 10 gånger tätare på insidan, men det varkar inte finns någon övre gräns.
 
Ska stugan vara varm året om?
 
Tomten44 Tomten44 skrev:
Jag planerar att bygga en stuga. Jag ska använda träfiberisolerng.
Valet står mellan ångspärr och ångbroms på insidan.
Jag vill använda ångspärr, finns det några nackdelar med att använda ångspärr istället för ångbroms?
Kravet är ju att det ska vara minst 5 eller minst 10 gånger tätare på insidan, men det varkar inte finns någon övre gräns.
Du bör använda det som tillverkaren rekommenderar, vilket normalt är en speciell broms för den träfiber du valt. Kör du med spärr förlorar du den funktion som isoleringen är tänkt att ge dig och i de fallet finns det väl ingen anledning att använda träfiber.
 
Tomten44 Tomten44 skrev:
Jag planerar att bygga en stuga. Jag ska använda träfiberisolerng.
Valet står mellan ångspärr och ångbroms på insidan.
Jag vill använda ångspärr, finns det några nackdelar med att använda ångspärr istället för ångbroms?
Kravet är ju att det ska vara minst 5 eller minst 10 gånger tätare på insidan, men det varkar inte finns någon övre gräns.
Kör på ångspärren som du tänkt dig, så länge väggen har luftspalt på utsidan är det bättre med ångspärr men båda alternativen kommer att funka.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska stugan vara varm året om?
Ja, den är tänkt att vara varm året om. Ja, jag ska bo i den året om.
 
Jag tror jag kommer att generera mer fuktig luft luft än genomsnittet.
 
G guggen skrev:
Du bör använda det som tillverkaren rekommenderar, vilket normalt är en speciell broms för den träfiber du valt. Kör du med spärr förlorar du den funktion som isoleringen är tänkt att ge dig och i de fallet finns det väl ingen anledning att använda träfiber.
Jag gillar träfiberisolering eftersom det är ett naturmaterial och inte kliar vid arbetet, men jag vill ha plast på insidan. Jag vill inte ha fukten från insidan in i väggen alls.
 
Tomten44 Tomten44 skrev:
Jag gillar träfiberisolering eftersom det är ett naturmaterial och inte kliar vid arbetet, men jag vill ha plast på insidan. Jag vill inte ha fukten från insidan in i väggen alls.
Har själv isolerat med trädiber i en kåk som jag kallställeer. Där kör jag den rekommenderade bromsen, fungerar hur bra som helst, och fantastisk att jobba med. Men förstår inte poängen med att köra träfiber om du skall ha tät plast på insidan. Mineralull är sten/glas, ett naturmaterial precis som trä och som man har använt i alla tider. Prisskillnaden är tyvärr fortfarande enorm om du skall ha kvalitet på träfibern.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.