Hej,

Jag håller på med en köksrenovering och nu har turen kommit till underskåpsbelysningen. Alltså belysning monterad under överskåpen.
På lager hade jag en par gamla underskåpsarmaturer av den tradionella typen med lysör och inbyggda uttag. Men jag blev rejält nedröstad när jag tog fram dem. Blev bland annat kallad omodern och uppmanad att köra dem till återvinningen.

Så är det någon som har några bra tips på underskåpsbelysningen av lite mera modern typ?

Kanske någon typ av ledramp. Uttagen har jag tänkt montera fristående skruvade under överskåpen men kan tänka mig någon typ av ramp med inbyggda uttag också.

Renovering är lite budget-inriktiktning men jag vill ändå att det ska vara en viss stil. Kan tänka mig att lägga ut max 2000 på belysningen.

Jag lägger med en bild på på köket. Det är på skåpen på varje sida av hörnskåpen som jag tänkt mig att belysningen ska sitta. Kanske även på skåpen längst till höger (vinhyllan och skåpet till höger om den).
 
  • Kök med träskåp och vit kakelvägg i behov av ny underskåpsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ikea har lite olika alternativ med spottar, ledlister och ljuspaneler. Har du/ni tittat på dem?
Åtminstone spottar och ledlister brukar man fälla in i en täckskiva som man fäster under överskåpen för att man inte ska se ledningarna.
 
  • Gilla
byggobil
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har lite olika alternativ med spottar, ledlister och ljuspaneler. Har du/ni tittat på dem?
Åtminstone spottar och ledlister brukar man fälla in i en täckskiva som man fäster under överskåpen för att man inte ska se ledningarna.
Jag kollade där nu och det finns en hel del modeller.
Fastnade lite för den här. Väldigt enkel men ser ok ut tycker jag

https://www.ikea.com/se/sv/p/slagsida-led-baenkbelysning-vit-00342857/
 
BirgitS
Jag misstänker att den skulle kunna ge otrevliga reflexer i bänkytan. Det är inte utan anledning man alltid satte lysrörsbelysning under framkanten av skåpen, bäst belysning just där man har skärbrädan och inga reflexer upp i ögonen.
 
  • Gilla
byggobil
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
byggobil
  • Laddar…
Vi har strömlinje från Ikea och är väldigt nöjda. Liten profil, enkelt att koppla in och prisvärda
 
  • Gilla
byggobil
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vi har visserligen bara ett överskåp men har Ikea Omlopp som belysning. Det kanske kan vara något för ert kök?
[bild]


Ja, det ser snyggt ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.