Vi vill plantera något som ska skymma en del av utsikten från vårt hus för att maskera ett område som ser lite tråkigt ut så man bara ser de vackra omgivningarna.

Först var jag inne på ett fruktträd eftersom jag gärna vill få in fruktträd i den delen av trädgården, men problemet är ju att på vintern fungerar det ju inte som någon avskärmning när löven faller. Alltså vill jag hitta något vackert som är vintergrönt. Barrträd vill vi inte ha. Det borde vara ett träd som inte blir så högt men med bred krona, alternativt stora buskar. Höjd ca 3,5 -4 m vore idealt. Det jag funderat på är bambu. Vad ska man i så fall ha för slags bambu? Eller finns det något annat alternativ? Vi bor i zon 1.
 
I zon 1 funkar prunus rotundifolia bra och den blir tät och stor och har ett vackert bladverk även på vintern:
www.plantfix.de

Den fryser om det blir en extremt smällkall vinter men klarar av att beskäras ända ner om detta händer och kommer tillbaka än tätare.

Bambu är jättefint men passar i mitt tycke inte överallt - det beror lite på hur din resterande trädgård är. Den täcker heller inte lika mycket på vintern utan är snyggast under växtsäsongen.
 
ah, jag visste väl att jag skulle få kloka svar här! :)

Jag gillar bambu och vill gärna ha det någonstans i trädgården. Men jag hade egentligen inte planerat att ha det just i den här delen av trädgården, och inte så stora bambun, så det är lysande att få andra förslag.

Jag surfade genast vidare på prunus rotundifola och kom fram till att det tydligen kallas lagerhägg på svenska. Uppenbarligen finns det flera sorters lagerhgägg. Enligt en svensk leverantör ska dock inte rotundifolan bli mer än 1-2 meter och inte vara så härdig, utan man ska hellre använda en annan sorts lagerhägg? Har du någon erfarenhet av det Yonna?

Nu när jag visste vad jag skulle titta efter upptäckte jag faktiskt en lagerhägg i trädgård när jag gick hem från tåget. Den såg väldigt fin ut så omgivningarna här är uppenbarligen bra. Däremot var den jag såg inte så hög, så jag måste hitta en med rejäl höjd. Höjden är viktig iom att vi bor i en sluttning så plasen där busken/trädet ska stå ligger lägre än huset. Är den inte hög nog så ser vi tråkutsikten över den (vilket vi gör över häcken som redan finns där).
 
Är en avgränsande häck ett alternativ? Avenbok är ju inte vintergrön men behåller sina bruna blad under vinter och ger därigenom ett fint insynsskydd.
Ett elefantgräs, eller flera på rad, ger ett fint insynsskydd även på vintern eftersom de inte skall klippas ner förrän på våren. Blir ca 2,5 meter högt. Är kanske lite svårplacerat så det passar in beroende på trädgårdstyp.

Om du har stor tomt kan du plantera ett buskage som är brett där du sätter buskarna omlott i rader. Då får du ett insynsskydd av det täta grenverket trots att det inte är vintergrönt. Om det är ett alternativ så har du en uppsjö av buskar att välja på i zon 1. Det går ju även att blanda in lite barrträd, idegran, thuja (kanske inte min favorit) i detta buskage för att få ett bättre skydd.

Lena
 
Jag har haft rotundifolian i min Malmöträdgård och den blev mycket stor - jag beskar den regelbundet för att dels få den tätare dels hålla en passage fri. Den är väl en av de få buskar som verkligen är snygg på vintern. Det är viktigt att man väljer rätt sort dvs den med knappt handflatsstora ganska runda blad - den blir hög. Den behöver 3-4 år på sig för att växa till sig.

Jag skall själv sätta ett par bambu som insynsskydd mot biblioteksfönstret men detta fönster ligger 150 cm över gatunivå så det skall nog gå bra. Främst vill jag ha bambu i min nya trädgård eftersom huset är smalt, strikt och modernt. I min gamla 20-talsträdgård passade inte bambun in. Väljer du bambu skall du tänka noga på att sätta plantorna minst 4-5 m från husgrunden och helst på en sådan plats att du/nästa husägare (!) har möjlighet komma in med minitraktor för uppgrävning. Bambuns rotsystem utvecklar på sikt en betongliknande klump som inte går att handgräva. Viktigt också att välja en bambusort som 'har blommat' - den blommar ju ca vart 100:ade år och plantskolan måste kunna garantera detta.

Lenas förslag på avenbok (eller bok) och med 'omlottplantering' kan bli jättefint. Jag sätter själv flera rader bokhäckar just för insynsskydd. Man ska heller inte glömma att just årstidsvariationerna i trädgården är viktiga - brungula blad på vintern och så kommer nya fräscha gröna/röda när våren anländer.
 
tack för alla bra förslag!
Avenbok har jag också funderat på, det är vackert med de bruna löven på vintern, men då skulle det egentligen vara en eller ett par st, inte en hel häck.

Det finns redan en rätt hög ligusterhäck runt den delen av trädgården, och när man är ute i själva trädgården så sköter häcken hand om skymmandet. Problemet är som sagt att det sluttar och att huset befinner sig högre upp, så när man är inne och ser ut genom fönstrena ser man över häcken och rätt på en rätt trist byggnad med tillhörande lika tråkiga grusplan. Det ligger ett företagsområde i dalen nedanför oss med ett par stora byggnader som vi vill se så lite som möjligt av, samtidigt som naturen bakom företagen (andra sidan av dalgången) är vacker så den delen ser vi gärna. Vädligt selektivt skymmande som vi vill ha alltså.
(Hmm vet inte om man förstår hur jag menar, borde egentligen ta en bild av det.)

Jag vill inte låta den existerande häcken bli så mycket högre så den skymmer sikten när man är inne i huset, för då kommer den att kännas alldeles för hög när man är i själva trädgården. Därför skulle det vara idealt med en strategisk yvig och hög buske alternativt ett litet träd som bara skymmer precis där det behövs, men ändå känns fin även när man är ute i trädgården. Trädet/buskarna borde helst också kunna placeras nära den existerande häcken och tyvärr finns det inte riktigt plats för några större omlottplantering för det tyckte jag annars lät som en trevlig ide.
Jag får scouta vidare och titta på andra trädgårdar och på plantskolor, men jag har ju några bra förslag nu i alla fall. Fler ideer är också välkomna!
 
tack också för kommentarerna om vad som passar och inte passar beroende på vad man har för trädgård, det är bra med input på den biten med. Jag håller på och tänker mycket på hur vi ska göra om i trädgården så jag uppskattar alla goda tankar och förslag från andra.

Det är ett 60-talshus i tegel som vi har (1,5 plan). Trädgården som den är nu är rätt traditionell och strikt och i mitt tyckte bitvis lite tråkig, med kubiskt klippta idegransbuskar och annars rätt mycket raka linjer. Huset ligger ganska mitt på tomten så det är gott om rum både på framsidan mot gatan och på baksidan av huset. Framsidan är mer arbetad nu och och är den trevligare, med bland annat en damm och lite mer "rörelse", medan baksidan (där jag vill plantera mitt skymmande träd) i princip nu består av en sluttning med gräs, en fyrkantig gräsmatta med ett växthus i ena hörnet och ett stort fyrkantigt trädgårdsland, allt omgivet av raka häckar. Inte så spännande.

Jag gillar mer mjuka linjer, yviga växter, och trädgårdar som inte är så tuktade utan har en lite mer av en förvildad känsla. Jag gillar också verkligen gräs som elefantgräs och bambu. Idealet är väl lite vildvuxen frodig engelsk trädgård möter Japan ungefär. Så planen är att förändra trädgården de närmsta åren, och det är ju riktigt spännande att få planera och fundera, fast en hel del att lära sig för en som bott i lägenhet de senaste 15 åren och inte kan så mycket om trädgård.

Eftersom det finns en tydlig uppdelning mellan fram och baksidan så har jag funderat på att fortsätta på att framsidan ska vara den lite mer arbetade och huser de mer exotiska dragen som jag gillar, medan baksidan ska vara mer naturlig och mer fruktträd och dyl. Det passar också med omgivningen eftersom framsidan vetter mot en gata med andra hus och rätt prydliga och arbetade trädgårdar medan baksidan vetter mot natur och betesmark där det går får (bortsett från det rackarns företagsområdet nedanför då alltså, som stör en annars helt perfekt bild ;-)). Så stort trädgårdsland behövs inte så där ska det bland annat bli sittplats. Och en lite stentrappa i sluttningen som är väl brant. och sen är det vad det ska vara för växter då, som är en hel vetenskap. Många lättskötta perenner i alla fall! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.