Kan rekomendera dig att sätta begränsaren i skorstenen om du har plats. Min sitter infälld i rökröret pga att jag inte ville hugga upp i pipan. Nackdelen blev då att den blåser ut lite rök och sot just som man börjar elda. Men det kanske inte är något problem om man har en begränsare som är tätare. Den jag fick installerad har bara en tunn plåt som tätning.
 
Har ett rökrör som är ca 70cm långt så det ska inte vara några problem att sätta den längre fram.
 
hej igen.tackar för alla synpunkter.jag eldar med torr ved(för torr?) har även en hel del finkluven ved sedan tidigare.har provat med ved direkt utifrån enda skillnaden var att der brann lite sämre ibörjan sedan var det samma visa.vad det gäller sotningen använder jag den med skickade sotviskan,om det blir plåtrent hela vägen är ju lite svårt att se, tror inte att det är problemet.nu skall jag ner och sota pannan och se om jag ser något galet.
 
Visar termometern rätt?
 
har inte prövat med någon annan än.hade bättre värde (på mätaren) med ny sotad panna,men nu stiger temp något(efter 2tim eldning) det kanske inte är så mycket bry sig om
 
kema skrev:
tycker att jag har för höga rökgastemperaturer,(300-320 grader).har provat olika inställningar på luften och med nysotad panna.kan det vara för bra drag?
Jag har också ganska hög temperatur på min v33a brukar ligga i mellan 225-275
 
Sådärja .. Jag var nere nyss o kollade lite på min lucka. Fan asså jag har en springa som är ca 8cm lång och några mm bred mellan inner och ytterplåtarna på luckan. Det var så pass öppet att om jag lyser med en ficklampa i primärluftsintagen ser jag ljuset på sidan av luckan. Detta måste ju vara ett garantiärende för luckan måste väl vara tät? även om själva luckan är tät mot pannan så är ju luckan otät med.
Sen har jag en annan fundering. Flera med Calmar v33 säger att det ofta blir övertänt i vedmagasinet. En skillnad mellan clamar o baxi pannorna är ju att baxin tar in primärluften långt ner i vedmagasinet och v33 tar in sin högt upp. Detta måste ju gå att göra om eftersom primärhålen sitter i luckisoleringen måste ju gå att beställa en ny sådan och borra egna hål långt ner på den ??? Någon med flera tankar på det.
 
Jag har testat att kopiera baxis primärluftslösning till v33.
Jag svetsade ihop en konstruktion av 4kants rör som loppades fast inne i pannan.
Rörens uppgift var att flytta primärluften till nedre delen av vedutrymmet.
Jag tror att jag valde för klena rör för jag hade svårt att få upp effekten under testetperioden.
Problemen med övertändningen lindrades i alla fall.
Hade jag bättre tid skulle jag kunna tänka mig att testa igen med grövre rör.
Nu är pannan sedan länge återställd till original och jag tycker att den fungerar bra trots övertändning ibland.
Jag tycker att problematiken med övertändning beror på hur bra/dåligt man lyckas trava ilägget.

 
Då skulle man enkelt kunna beställa skivan som sitter på insidan av luckan obearbetad från trebema och borra hålen i underkant istället då. Är det någon som vet vad skivan är gjord av om man kanske kan köpa den på något annat ställe.
 
såg idag att jag hade sprickor i luckisoleringen på både övre och undre luckan,kan det ha med temp. att göra?
 
Min rökgastemp brukar ligga på 270-320 grader och jag har antagit att den är så hög eftersom jag har gammal torr ved som är fint kluven. Igår testade jag att skruva på termostaten för laddpumpen som styrs av rökgastempen. Den termostaten indikerade 140 grader när min termometer visade 200 grader. Vad ska man lita på? Rökgastermometern eller termostaten? Var sitter termostaten för rökgastempen?
 
Ang. dragregulatorer:
Kan man inte på en V33 bara köpa en fläktregulator och sänka varvtalet på fläkten?
Det känns ju lite fel att köra fläkten fullt, för att sedan ta in tjuvluft via en dragregulator.
Lite som att bromsa och gasa samtidigt.
Eller tänker jag fel?
För visst borde motorn klara att klras på 70% eller så?
 
Gravforsarn skrev:
Ang. dragregulatorer:
Kan man inte på en V33 bara köpa en fläktregulator och sänka varvtalet på fläkten?
Det känns ju lite fel att köra fläkten fullt, för att sedan ta in tjuvluft via en dragregulator.
Lite som att bromsa och gasa samtidigt.
Eller tänker jag fel?
För visst borde motorn klara att klras på 70% eller så?
Dragregulatorn sitter efter fläkten.
 
Visst det går det bra att sänka varvtalet på rökgasfläkten med en "regulator"minskar spänningen kolla bara hur stor effekt
x antal watt fläkten har.
Jag gjorde det på min panna fungerar alldeles utmärkt kan reglera ca;230-50v~ kopplade så att fläkten går fullt
vid uppstart när rökgasmätaren är över ~100*c går fläkten ner till ca,75-80%.s fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.