Hej

Vi ska lämna in bygglov i februari. vi hoppas göra markarbete redan nu (januari och februari)
Vi kommer behöva fylla igen ett hål - med ca 3000m3, så det år myxlet markarbete.
Nu har vår husleverantör lyft en fråga -

Jag har tänkt på en annan sak, när vi lämnar in ett bygglov behöver ni en situationsplan ( huset inritat på er tomt ). Jag misstänker att er kommun kommer kräva det eftersom det är inom detaljplanerat område. Har ni någon nybyggnadskarta? Nybyggnadskartan är karta med höjder, anslutningspunkter m.m… Annars behöver ni ansöka och ta fram en. Brukar finnas blanketter på kommunernas hemsida. Den kostar pengar så ni vet, olika kommuner har olika taxor.


Jag undrar då - när ska vi ta fram en nybyggnadskarta? Före eller efter markarbete? Kan vi ansöka om det redan nu? Jag har ställt frågan till vår leverantör men hon är på julledighet i 2 veckor framåt.
 
MrJay
Nybyggnadskarta är bland de första dokumenten som tas fram, denna måste ni beställa från er kommun och kostar några tusenlappar. Den ingår i bygglovshandlingarna som ni sedan lämnar in. Sedan undrar jag verkligen om ni får göra några som helst markarbeten innan ni fått startbesked från kommun, är rätt säker att man inte får göra det. Lämnar ni alltså in bygglovsansökan i februari och allt går bra så är det först kanske i maj ni får startbesked och kan börja med markarbete.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Svarar inte på vår fråga riktigt. Markarbetet får vi göra för vi får tomten av svärfar. Det är svärfars tomt som ska stycka av och göras om. vi har ansökt om marklov så det är inga konstigheter.
men vill veta vad som ska göras först. Nybyggnadskarta eller markarbete?
 
MrJay
Nybyggnadskarta först.

Som sagt, du får inte påbörja markarbetet förrän du har fått både marklov och startbesked, oavsett om du fått marken från svärfar eller vad er situation är.
 
Har ni fått marklovet godkänt och startbesked på det? I så fall kan ni börja markarbetena.
Beställa nybyggnadskartan och börja fundera på husets placering mm kan ni också göra nu.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar!
 
  • Gilla
RBern7
  • Laddar…
L LouiseMartin skrev:
Hej

Vi ska lämna in bygglov i februari. vi hoppas göra markarbete redan nu (januari och februari)
Vi kommer behöva fylla igen ett hål - med ca 3000m3, så det år myxlet markarbete.
Nu har vår husleverantör lyft en fråga -

Jag har tänkt på en annan sak, när vi lämnar in ett bygglov behöver ni en situationsplan ( huset inritat på er tomt ). Jag misstänker att er kommun kommer kräva det eftersom det är inom detaljplanerat område. Har ni någon nybyggnadskarta? Nybyggnadskartan är karta med höjder, anslutningspunkter m.m… Annars behöver ni ansöka och ta fram en. Brukar finnas blanketter på kommunernas hemsida. Den kostar pengar så ni vet, olika kommuner har olika taxor.


Jag undrar då - när ska vi ta fram en nybyggnadskarta? Före eller efter markarbete? Kan vi ansöka om det redan nu? Jag har ställt frågan till vår leverantör men hon är på julledighet i 2 veckor framåt.
Ansök om det hos kommunen nu direkt, det är inget att vänta på. Tror det kostade ca 5000 kr. Där ritar man sedan in var byggnaderna står och bifogar den i bygglovsansökan.
Markarbete och byggnation på tomten påbörjas efter bygglov klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.