Jag projekterar ett nytt hus och dess nya värmesystem. Huset ska bli energisnålt och ha vattenburen golvvärme. Min tanke är att i vardagrummet ha en vattenmantlad kamin kopplad till en acctank dit jag även ska ansluta solpaneler.
Men sen till det här med veden, det är väl ved från lövträd som blir aktuellt i detta fall tror jag. Om jag antar att mitt energibehov blir 10000kwh, hur många kubikmeter ek och bok ved motsvarar det?

Hur många år tar det för en liten ekplanta att växa sig så stor så den åtminstonde kan förvandlas till 10000kwh snyggt staplad ved?? Björk är snabbare men hur lång tid behöver en sådan? Kanske idiotiska frågor men jag är nyfiken och vill gärna veta:D
 
Min kakelugnsmakare har sagt att ren ek inte går att elda med det blir alldeles för varmt. Däremot kan man u använda några ekpinnar och blanda med något som inte utvecklar så mycket värme. Björk anses väl ge den bästa veden.
 
Nja det finns väl ingen anledning att elda bara ek och bok? Både vår kökspanna och kaminen skulle rödglödgas då... Ek innehåller också en hel del garvsyreämnen som i för stora mängder inte är så bra för skorstenen. Själv anser jag att en bra blandved är det bästa för eldning i slutna eldstäder. Begriper mig inte på folk som köper dyr björkved i tron att det är det bästa (om man inte bara eldar i öppen spis).
 
Det blir mycket ved som skall in i vardagsrummet, 20 - 40 m3. Har du egen skog? om inte, satsa på pellets eller värmepump. Har du egen skog, bygg ett pannrum.
 
Bror skrev:
Det blir mycket ved som skall in i vardagsrummet, 20 - 40 m3. Har du egen skog? om inte, satsa på pellets eller värmepump. Har du egen skog, bygg ett pannrum.
Sant. Bra att man är medveten om att det är lite kånkande och att det blir lite skräp att sopa upp. Själva släpar vi in c:a 20 m3 om året till kökspanna (och lite till kaminen) och trivs utmärkt med eldstaden mitt i huset. Ger skön strålningsvärme och trivsamhet i ett gammalt hus som är byggt med skorstenen och eldning inne som mittpunkt i huset. Men vill man bo modernt och prioriterar bekvämlighet är dina alternativ naturligtvis de bästa om utrymme och förutsättningar finns.
 
Kasch skrev:
Sant. Bra att man är medveten om att det är lite kånkande och att det blir lite skräp att sopa upp. Själva släpar vi in c:a 20 m3 om året till kökspanna (och lite till kaminen) och trivs utmärkt med eldstaden mitt i huset. Ger skön strålningsvärme och trivsamhet i ett gammalt hus som är byggt med skorstenen och eldning inne som mittpunkt i huset. Men vill man bo modernt och prioriterar bekvämlighet är dina alternativ naturligtvis de bästa om utrymme och förutsättningar finns.
Håller med om att det skönt och trivsamt med strålningsvärme. Bor sedan 3 månader i ett hus som jag och min fru planerat och byggt själv. Värme och varmvatten får vi från en vattenmantlad pelletskamin, + en braskamin för mys och billigt tillskott + att vi snart skall montera några solpaneler. Med facit i hand skulle vi ha planerat pelletshanteringen på ett annat vis, nu tar vi in den säckvis men det skulle ha varit bättre med ett inbyggt förråd varifrån pelletsen fyllts direkt i kaminen. För även pellets som fylls på säckvis skräpar en hel del.
 
En travad kubikmeter björkved, som torkat en säsong, innehåller ungefär 1200 kWh. Sen får du dra bort lite för verkningsgraden.
Som tumregel kan du nog räkna 1000 kWh/m³.
 
apersson850 skrev:
En travad kubikmeter björkved, som torkat en säsong, innehåller ungefär 1200 kWh. Sen får du dra bort lite för verkningsgraden.
Som tumregel kan du nog räkna 1000 kWh/m³.
Stämmer nog rätt bra..

10m3 staplad ved som behövs till 10000 kWh..
 
Kasch skrev:
Nja det finns väl ingen anledning att elda bara ek och bok? Både vår kökspanna och kaminen skulle rödglödgas då... Ek innehåller också en hel del garvsyreämnen som i för stora mängder inte är så bra för skorstenen. Själv anser jag att en bra blandved är det bästa för eldning i slutna eldstäder. Begriper mig inte på folk som köper dyr björkved i tron att det är det bästa (om man inte bara eldar i öppen spis).
Enegimängden i ved istortsett samma om man räknar/kg och inte per m2.
slutsats är att lättare ved bör vara betydligt billigare i inköp många vedträn
iställe ,tiden de brinner blir ungefär densamma som hos tyngre ved men med
några fler inlägg i panna/eldstad .
Har provat olika kombinationer blandad ved brinner bäst!
 
Ja, öppen spis är en bra invändning. Fur sprätter så förbaskat där, men i en panna spelar det ju ingen roll.

18 MJ/kg stämmer för i stort sett alla träslag, men björk väger 0,4 kg/dm³, bok 0,5 och ek 0,6 kg/dm³. När det är torrt.
 
kör pellets. ca 2 ton klarar du dig på. kostnad ca 4000:-

installation av brännare ca 25.000:-

Bygg ett förråd med kon till 2 ton, då behöver du bara bry dig om sotningen.
6-12 ggr per år beroende på pannas sotförråd.
 
Boris73 skrev:
kör pellets. ca 2 ton klarar du dig på. kostnad ca 4000:-

installation av brännare ca 25.000:-

Bygg ett förråd med kon till 2 ton, då behöver du bara bry dig om sotningen.
6-12 ggr per år beroende på pannas sotförråd.
1. Har pelletspriserna sjunkit igen?

2. Var ska brännaren monteras om han inte har någon panna?
 
I en panna som man då får köpa.
 
apersson850 skrev:
I en panna som man då får köpa.
Mm, det var liksom min poäng med Boris räkneexempel.
 
Kasch skrev:
Mm, det var liksom min poäng med Boris räkneexempel.
Sorry, missade nog i min iver att det inte fanns nnågon befintlig panna.

Sen hoppas jag verkligen att jag inte sitter och betalar mer än 2k /ton för dom små guldkornen....
Kanske skiljer sig från kommun till kommun, här är det i allafall ungefär de som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.