Befintliga ledningar är en bra indikation på att det är ett lämpligt sätt att lösa avloppsfrågan.

Chansen är rätt stor att det kan finnas ett servitut någonstans i gömmorna också
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Befintliga ledningar är en bra indikation på att det är ett lämpligt sätt att lösa avloppsfrågan.
Haha, det visar i alla fall på ett möjligt sätt...
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Befintliga ledningar är en bra indikation på att det är ett lämpligt sätt att lösa avloppsfrågan.

Chansen är rätt stor att det kan finnas ett servitut någonstans i gömmorna också
Lämpligt för iaf en av de inblandade parterna...
 
A
D dsgbjgfxh skrev:
Hej,

I en svensk småstad bor vi i en villa utan garage men vi har en central ganska stor tomt där man lätt skulle kunna bygga ett 60 kvm garage. Nu i uppstarten av bygglovsansökan inser jag att grannens vatten och avlopp går precis där vi tänkt bygga.

Det finns inga avtalsservitut på lantmäteriet eller officiella dokument för ledning på vår tomt så nu till självaste problemet. Grannen är också min chef och hur ska jag närma mig detta? Och vad säger lagarna om ansvarsfördelning om vi nu måste flytta på dessa ledningar.
Kvarteret är från tidigt 1900-tal och avloppen har väl kommit till efter hand. Tror att stammarna väl skulle kunna bytas. Tacksam för input!
Kanske bygga en carport istället? Med förråd/vägg del längre in som inte ligger på rören. Billigast och smidigast för alla.

Dessutom är det är rätt dåligt för bilar i Sverige att garagera dem året runt. Bilar som används ofta bör helst stå ute eller bäst i en carport.
 
  • Gilla
MarKra13
  • Laddar…
Hur enkelt är det för grannen att dra rören någon annan stans utan att inkräkta på någon annans tomt?
Finns det något bra alternativt sätt att lösa det på så är det väl enklast att låta rören ligga tills den dagen man måste göra något med dom? Den dagen drar man nya rör på ett bättre ställe och glömmer dom som ligger under garaget.
 
  • Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Finns det något bra alternativt sätt att lösa det på så är det väl enklast att låta rören ligga tills den dagen man måste göra något med dom? Den dagen drar man nya rör på ett bättre ställe och glömmer dom som ligger under garaget.
Vad gör man då om rören börjar läcka under garaget och gör att man underminerar delar av plattan?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Grannens VA låg rakt över vår tomt precis där huset skulle byggas. Vi fick inte bygglov förrän det var flyttat. Så vi flyttade det. En sträcka på 100m.
Vi gjorde allt jobb själva och tog alla kostnader. Grannen slipper sina gamla betongrör. Alla nöjda och glada.
 
  • Gilla
  • Wow
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
När köpte Ts huset, kan det räknas som dolt fel? Vilket kanske kan ge förra ägaren kostnaden?

Om det är kommunalt, så brukar väl de stå för ledning till tomtgräns?
 
  • Gilla
Tomost och 1 till
  • Laddar…
D dsgbjgfxh skrev:
Grannen är också min chef och hur ska jag närma mig detta? Tacksam för input!
föreslår

Hej hej!
Jo, jag funderar på att bygga garage och nu när vi går igenom förutsättningarna så verkar erat avlopp passera precis där. Vet du någonting om dragningen av ett avlopp?


Ju tidigare dialog, desto bättre.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det kan finnas saker som registrerade innan 1972, då finns de inte i fastighetsregistret. Kontakta riksarkivet och be att få ett utdrag.


Är det kommunens ledning eller är det grannens ledningsservis?

Finns det någon möjlig ledningsdragning där ni inte drabbas, kan den dras till en gata på ett annat sätt?

Om rättigheter helt saknas kan man begära särskilld handräckning his kronofogden för att ta bort ledningen.
”Vem är chefen nu då-metoden”
 
Det är ju inte så hemskt dyrt att lägga om ledningarna. Försök att göra det samtidigt som du gräver för garaget så sparar du en del pengar och slipper få tomten sönderkörd 2 gånger. Och passa på att fixa avlopp för ditt garage när du ändå håller på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
För att försöka styra in tanken på hur TS ska hantera grannen [edit: det hade visst redan skett medan jag skrev det här inlägget] skulle jag tänka såhär:
  • Ett garage ska byggas.
  • Jag vill inte ha grannens gamla VA under min nya platta.
  • Grannen har sannolikt ingen rätt att ha sina rör där de är, men kan nog uppfatta det som att det är jag som gör något som potentiellt driver kostnader för honom.
  • Jag vill ha en fortsatt god relation med grannen, i synnerhet då han också är min chef.

Utifrån det skulle jag tänka vad jag kan erbjuda grannen. Ett servitut enligt konstens alla regler på den nya dragningen (kanske i TS gräns från anslutningspunkt till grannens tomt) skulle vara en sådan sak. Tillgång till billig grävare då TS ändå behöver ta hem en sådan vore en annan. Att erbjuda sig att ta en del av kostnaden vore en tredje (som jag kanske skulle försöka undvika.

Rustad med denna kunskap skulle jag ta ett snack med grannen och försöka lägga bollen i hans knä:

”Hej, jag tänkte bygga garage (fortsätt om önskat i tangentens riktning om bilintresse) och dina VA-ledningar går tydligen rakt över min tomt helt utan avtal eller någonting. Jag ska ju ändå ta hem en grävare, så vill du kan du nyttja honom så blir det bara timkostnaden plus material, typ X kr. Tänkte att vi kan skriva ett servitut på en ledning i tomtgräns när vi ändå håller på så att det blir rätt framåt. Surt, jag vet, men du får i alla fall nya rör och ett servitut på dragningen på kuppen. Du kan väl fundera på hur du vill göra.”

Sen håller man tummarna, medveten om att man kan sockra sitt bud genom att ta lite av kostnaden också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MPinje skrev:
Grannens VA låg rakt över vår tomt precis där huset skulle byggas. Vi fick inte bygglov förrän det var flyttat. Så vi flyttade det. En sträcka på 100m.
Vi gjorde allt jobb själva och tog alla kostnader. Grannen slipper sina gamla betongrör. Alla nöjda och glada.
Mycket intressant! Hur gick det i praktiken till när kommunen inte gav er bygglov? Fick ni avslag? Vilken motivering (lagrum?).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mycket intressant! Hur gick det i praktiken till när kommunen inte gav er bygglov? Fick ni avslag? Vilken motivering (lagrum?).
Tät dialog med kommunen och vid inlämning av ritningar för en granskning så blev det sagt att inget bygglov lämnas om inte vi flytta rören. Vi sparade pengar genom att inte pröva det och få avslag. Ville ändå inte ha gamla betongrör under huset som var i bruk. Vi upplever att man kommer längre med att ha en öppen dialog med kommunen och att låta de vara bollplank med lösningar. Åtminstone i vår kommun. Många har hemska handläggare och vår kan uppfattas så med men jag har i andra ärenden hos kommunen byggt en relation som gjorde att vi fick raka svar utan att ta det via beslutsinstanser. Jag tror att om de får vara med på ett hörn och bestämma så är de mycket lättare att ha att göra med. Att flytta rör är ingen stor grej och ganska snabbt gjort.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Joheb Joheb skrev:
När köpte Ts huset, kan det räknas som dolt fel? Vilket kanske kan ge förra ägaren kostnaden?

Om det är kommunalt, så brukar väl de stå för ledning till tomtgräns?
Hej!

Måste rätta till en felaktighet som nämnts tidigare i tråden kring rättighetsläget.

Avtalsservitut upphör inte per automatik att gälla för att ny ägare tar över om det inte är inskrivet. Det upphör att gälla om området överförs till en annan fastighet via åtgärd som kallas fastighetsreglering (marköverföring). I andra fall gäller det vidare oavsett om ny ägare känner till det eller ej. Då kan det istället bli tal om någon form av dolt fel och man får rikta skadeståndsanspråk gentemot säljaren om det inte gick att ana att servitut kunde finnas (om det tex går en väg över området till en granne längre bort kan man förutsätta att denne även nyttjar denna), lite svårt att se ledningar under mark dock. Av denna anledning rekommenderas alltid att skriva in Avtalsservitut så att frågan inte ska behöva uppkomma.

Officialservitut följer alltid marken, precis som någon ovan skrev så är inte dessa alltid uppregistrerade om de tillkom före 1972. Har ni kollat akten där grannfastigheten skapades? Kan finnas servitut där.

Om rättighet saknas kan grannen ansöka om att tillskapa servitut hos Lantmäteriet. Den ska då läggas med minsta intrång. I prövningen ska vi ta hänsyn till kostnaden också. Att flytta ledningar kan bli dyrt, men det vägs mot vilket intrång som görs på belastad fastighet. Intrång under mark normalt sett lite värd då den inte hindrar nyttjandet av marken ovanpå. Men det kan såklart bero på vad marken är tänkt att nyttjas som...

Nästa sättet för er är väl, helt utan att dra in någon mer lagtext, att prata med grannen för att få till lösning ni båda är nöjda med. Denne borde vara intresserad av att lösa rättighet om sådan inte finns också. En tvångsförrättning för till skapandet hos Lantmäteriet brukar bli dyrt, har svårt att se att det skulle gå under 50 000, kan bli ännu dyrare. Är ni överens kan ni skriva in rättigheten för några hundra.

/lantmätaren
 
  • Gilla
Niclasfrojel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.