Vi har nu installerat en braskamin från kaminexperten. Installatören rekommenderade inte tilluftskanal,sa att det går bra utan. Gissa om det röker in då man tände brasan i morse. Är det pga saknad tilluft eller kan det vara att asklådan borde tömmas,för den var ganska full.
kan man ansluta tilluft i efterhand? har krypgrund.
kan jag få det att fungera bättre utan åtgärder?
 
Kan tänka mig att det bror på om du har under- eller övertryck i rummet, eller om du har eventuellt spjäll stängt.
Jag har själv funderat på att kompletera med tilluft till mina kakelugnar men fått en del råd om att inte ta det från krypgrunden, utan den skall komma utifrån.
 
Du hade kanske köksfläkten på. Prova med att öppna en dörr eller fönster nästa gång du tånder en brasa, ryker det inte in då har du förmodligen undertryck i huset och behöver förbättra tilluften. En tilluftskanal är i vilket fall bra, att dra den genom krypgrunden kan inte vara något problem om du isolerar den ordentligt. Ta inte luften i krypgrunden utan dra en kanal genom ytterväggen. Hur är kaminen konstruerad, finns det någon anslutning för tilluft? I den kamin jag monterade in, en Scanspis, fick jag köpa till en tillsats för tilluften.

/Bror
 
Kaminen har ingen tilluftsdon ,det är en hörby j kalix-kaminexperten,den enklaste varianten. ska man ha dörren öppen varje gång blir det ju som att elda åt kråkorna.
ska kolla spjället...
 
Dörren skulle du bara ha öppen för att kolla om den då slutade att röka in. Eftersom kaminen förbrukar luft måste det finnas tilluft, finns det inte det så röker det in. Du kanske kan dra in en kanal bakom kaminen med ett spjäll som du stänger när du inte eldar.
 
Jag har monterat 3 tilluftsventiler i rummet där min nya kakelugn är monterad. Rummet är på 45 m2. Fungerar alldeles utmärkt för mig utan uteluftsanslutning. Viisserligen förbrukar bara ugnen 20 m3/h.

/ Niclas
 
nicdah skrev:
Jag har monterat 3 tilluftsventiler i rummet där min nya kakelugn är monterad. Rummet är på 45 m2. Fungerar alldeles utmärkt för mig utan uteluftsanslutning. Viisserligen förbrukar bara ugnen 20 m3/h.

/ Niclas
Med tre tilluftsventiler i rummet har du ju bra med tilluft, var tilluften kommer in saknar ju egentligen betydelse. Fördelen med att få in luften bakom eller i kaminen är ju att man slipper det kalldrag som ibland kan kännas från ventiler som sitter på vägg eller i ök fönster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.