Ska slipa ett mindre furugolv och sedan vitluta + vitolja det.

Kollade upp vad det kostar att hyra slip etc:

Hyrpoolen
610kr - golv + kantslip en helg
80kr - stora papper
25kr - små papper
300kr - polermaskin en dag
1100kr - 5l Timberex White (obs exkl moms)
400kr? - Vitlut

Hursomhelst kommer det iaf landa på ca 3000kr med alla penslar mm. man behöver.

När jag ringde första bästa golvslipare ville han ha 260kr/kvm (inkl moms) för slipning + vitlut och vitolja. Då jag har 20kvm att slipa (ev. lite mindre). Känns det nästan som att det inte är värt besväret att göra det själv. Hittar man dessutom ett bättre pris (kanske utan kvitto) är valet givet.

Har någon nåt tips om en bra (och gärna billig) golvslipare som gör jobb i Solna/Råsunda samt vet hur man vitlutar samt vitoljar? Eller något ställe där man kan hyra billigare än Hyrpoolen.
 
Lej bort jobbet och satsa på en bra före en billigare
 
Jag hyrde maskiner och slipade och lackade 24 kvm parkettgolv. Nästa gång tog jag in en golvslipare som gjorde jobbet. Det blev marginellt dyrare - framför allt när man jämför med lackprodukten han använde och som var av betydligt högre kvalitet än den produkt som medföljde hyrmaskinen.
 
Skulle lämna bort jobbet och dom
har ju en viss garanti också.
Har sett när det skitit sig med lackningen
och det är lite tråkigt även för proffs.

Mvh Putte
 
Vem ska man lämna bort det till då? Nån som har någon med bra referenser? Kan alla golvgubbar vitluta och vitolja?
 
M
Hur är det med slipning i allmänhet? Är det oftast bättre att leja bort iställt för att själv slita och kanske även riskera en omslipning. Här det svårt eller är det bara en jäkla massa jobb?

Golvsliparna skulle ha 220 kr/kvm (slipa och vitolja)

Har ett 50 kvm stort ojämt trägolv. Det är ingen lack eller någon behandling kvar på golvet så det borde gå hyfsat att slipa det. Hur gör man med springor mellan plankorna? Går de att fylla igen med något?
 
Hur gör man med springor mellan plankorna? Går de att fylla igen med något?
Dessa fyller du igen med Casco S40 golvfog.
Finns i ett antal kulörer.
Massan är gummibaserad och behåller sin mjukhet.
Ett tips är att foga på vintern när det är som torrast och springorna störst.
Jag gjorde det på sommaren och nu på vintern så har det krupit isär lite
på en del ställen.
Vet ej hur det blir till sommaran igen när brädorna sväller.
 
S40 Golvfog skall helst appliceras när fukten är "mittemellan". Fogar man på vintern får man "åsar" på sommaren och fogar man på sommaren finns risk för sprickor på vintern.

Tänk på att det går mer än en tub till 50m2.... och för fullgod vidhäftning bör man fräsa eller såga ur spåren först så de är helt rena
 
A
Har någon nåt tips om en bra (och gärna billig) golvslipare som gör jobb i Solna/Råsunda samt vet hur man vitlutar samt vitoljar? Eller något ställe där man kan hyra billigare än Hyrpoolen.

http://www.cityparkett.se
 
Redigerat av moderator:
Alexander:
Du tror att FSS fortfarande sitter och väntar på tips? 3½ år senare?
 
Den som väntar på nåt gott.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.