MultiMan
Jag uppfattade den frågan som en slamkrypare, menad att vilseleda, men så var det kanske inte alls. Använder aldrig polygrip vid elarbete annat än i brist på annat när gamla klammer ska ut.

Saknade annars fråga om elsaxen, nu när jag äntligen köpt en för att snygga till kardeler. Alltid tyckt sidavbitare ger ojämnt resultat. :geek:
 
En mini-polygrip är ju perfekt för att dra åt mindre förskruvningar:)
 
  • Gilla
Nageek och 2 till
  • Laddar…
E
MultiMan MultiMan skrev:
Första quizen jag gör här vad jag minns, gick ju ok med full pott. Just elektrikerhammare vet jag sedan en månad tillbaka då jag hittade och köpte ett (genialt) Wiha elektrikervattenpass och blev då tipsad om en elektrikerhammare, så den står på tur i inköpslistan. Farfars gamla minihammare ska få pensionera sig.

Just Fluken som mäter exakt spänning utan kontakt precis som en strömtång kom väl för några år sedan men fick väl kritik i början för att kabeln var tvungen att ligga väldigt exakt i klykan för att visa rätt?
Denna ska enligt uppgift kunna mäta utan kabel.
 
4/10. Inte läge att sadla om till elektriker det närmaste iallafall.
 
  • Gilla
  • Haha
Pehu1004 och 1 till
  • Laddar…
10/10 .. ;)
 
  • Gilla
Pehu1004 och 1 till
  • Laddar…
10/10 Annars får jag skämmas. Elektriker hammare har jag alltid hört kollegor säga.

Polygripen är ett utmärkt verktyg att dra åt bl.a förskruvningar, bryta, böja diverse kabelstegs detaljer mm.
 
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
8/10 åkte dit på elektrikerhammare och spänningsmätare. Har aldrig hört att man kan mäta spänning beröringsfritt, bara ström. Man lär sig alltid något nytt :D
 
Tule54 Tule54 skrev:
8/10 åkte dit på elektrikerhammare och spänningsmätare. Har aldrig hört att man kan mäta spänning beröringsfritt, bara ström. Man lär sig alltid något nytt :D
Och vad är skillnaden på ström och spänning? Med risk för att låta som en som bara hade 4/10 rätt.
 
MultiMan
Ta den berömda vattenfallliknelsen från grundskolan: Spänningen i Volt är fallhöjden på vattnet (elektronerna), bredden är strömmen i Ampere (antalet elektroner per sekund genom ett tvärsnitt av en ledare).
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fråga åtta har ju egentligen bara rätta svar, om man ser till att mäta batterispänning, kolla levererad spänning i huset och det ”rätta” svaret att mäta ström utan kablar(vilket kräver jordkontakt,annars behövs jordproben).

10/10
Fråga 8 är fel,,,,, "mäta spänning utan kablar" är deras svar,,,,, bullshit, mäta ström utan kabel, spänning med. Men annars håller jag med dej om det andra.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ta den berömda vattenfallliknelsen från grundskolan: Spänningen i Volt är fallhöjden på vattnet (elektronerna), bredden är strömmen i Ampere (antalet elektroner per sekund genom ett tvärsnitt av en ledare).
ännu bättre förklarat: Spänning = trycket på elektronerna, ström = mängden elektroner
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
V vaktis100 skrev:
Fråga 8 är fel,,,,, "mäta spänning utan kablar" är deras svar,,,,, bullshit, mäta ström utan kabel, spänning med. Men annars håller jag med dej om det andra.
Jag har en fluke t6-600 med denna funktion, det funkar, det är du som agerar jord
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har en fluke t6-600 med denna funktion, det funkar, det är du som agerar jord
Japp funkar finemang men inte om man har arbetsfoppatofflorna på.

Undrar förövrigt var jag kan hämta ut min auktorisation, jag hade alla rätt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
A
8/10. Gick ju betydligt bättre än vedeldartestet iaf, tror jag hade 2 eller 3/10 på det:crysmile: Då ska man ha i åtanke att jag inte är elektriker, men vedeldare sen 25 år:rolleyes:
 
  • Haha
Nageek och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har en fluke t6-600 med denna funktion, det funkar, det är du som agerar jord
Du måste ändå använda den ena kabeln till jord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.