Hej,

Jag har noterat att vattentrycket i vår värmepump varierar väldigt mycket (och ibland ganska snabbt). Jag har fått förklarat att det bör ligga runt 1,0 men det går upp och ned mellan (cirka) 0,5 och 1,5. Häromdagen när det var riktigt kallt ute upptäckte jag att den stod på 0 för att efter 1-2 timmar vara uppe på runt 1 igen. Bortsett från den avstickaren tror jag dock att medelvärdet över tid ligger i grova drag runt 1,0.

Beklagar den möjligen röriga beskrivningen, inte ett område jag behärskar alls. Någon som har någon tanke om vad det kan bero på eller om det är normalt?
 
Troligt fel på expansionskärlet. Kan t.ex. vara felaktigt förtryck eller trasig gummibälg.
 
Tack för svar. Vi hade en rörmokare här i höstas som bytte ut expansionskärlet så man skulle ju hoppas att det inte gått sönder igen. Ska trycket normalt ligga någorlunda jämnt?
 
Trycket kan variera lite grann typ 0,8 - 1,0 bar normalt. Om expansionskärlet är nytt borde det fungera och ha rätt förtryck men det beror också på antal våningar och höjd mellan pannan och översta radiator.
 
Var och tittade nu och då var trycket åter nere i noll och det låter som att det rinner in vatten i expansionskärlet (som låter mer eller mindre tomt när man knackar på det). Alla element och golvvärmen verkar dock funka så.

Det är en villa med två våningar så i höjdled är det inte stor skillnad (ett våningsplan) men de bortersta elementen på båda våningarna är en bit bort.

Blir inte riktigt klok på detta. Jag antar att installation av ett expansionskärl inte är så svårt att det är rimligt att tro att en rörmokare skulle göra något fel i den delen (välrenommerad firma).
 
O
Förtrycket är förmodligen felinställt.

Då kommer du att ha mer eller mindre stumt system som varierar kraftigt med temperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.