Dubbla automatsäkringar = smart. Såg det i Spanien. Nollan och fasen brytes samtidigt. Man kan då sektionera bort jordfel som uppkommit, så att man kan återställa jordfelsbrytaren. Detta om man har en jordfelsbrytare för allt. Varför är vi svenskar inte lika smarta ?
 
Tja

Vi kanske inte använder högtalarkabel till starkström.

prototypen
 
Jag vet inte hur det är i spanien men i vissa länder kör man med tvåfas i vägguttagen för att få 220 och då har man ju spänning kvar i uttaget även om en säkring har löst ut
 
Exakt, dubbelsäkringen är till för att bryta båda faser, så dom kan fortfarande inte sektioner...

Samma som i norge.
 
Dock så förekommer detta även en del i sverige fast då i lågvoltsinstallationer samt i likspänningsinstallationer. Man bryter då både + och - samtidigt.


/DeBe
 
Problemet med jordfelsbrytaren blir mindre vid dubbla automatsäkringar ( fas + nollan ). Man kan koppla bort jordfelet själv och därmed fortsätta använda övriga säkringar. Smart
 
Egentligen ännu smartare än så... Med dubbel brytning kan man skilja ifrån gruppen helt för arbete. Utan dubbelbrytning (d v s som i Sverige) så är risken stor att JFB löser om man råkar få ihop jord och nolla i gruppen under arbete, trots att man brutit säkringen.
 
Så, varför utnyttjar man inte detta systemet i Sverige ? Behöver ju inte ringa elektrikern direkt, för att man inte kan återställa jordfelsbrytaren. Tex mitt i natten på vintern, om uppvärmningen också är kopplad via jordfelsbrytaren.
 
S
Vi är minst lika smarta som spanjorerna! Vi använder bara en säkring och kan frånskilja ett jordfel ändå.


Om jfb'n inte går att återställa så slår du bara ifrån alla säkringar. Sen slår du på jfb'n. Därefter en säkring i taget. Då får du ju reda på i vilken grupp jordfelet finns och kan frånskilja den.
 
NEJ NEJ NEJ

En kortslutning mellan nollan och skyddsjorden löser jordfelsbrytaren ÄVEN om säkringen är frånslagen, tro mig, jag har överaskat mig själv många gånger. Var nära att byta en jordfelsbrytare innan jag hittade felet.

Prototypen, har nu 13 jordfelsbrytare ( inte direkt en villa)
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
S
Jo, men det ska bra mycket mer till för att få ett sådant jordfel. Spänning kryper igenom lite överallt, det gör inte nollan. Får du en sammanläggning där så har du ett generalfel.
 
Vid högre belastning i en grupp, kan göra att jordfelsbrytaren löser för jordfel i en annan grupp. Detta eftersom vi inte kan bryta nollan för aktuell grupp med jordfel. Tex när elpatronen går till, så löser jordfelsbrytaren för ett jordfel i ytterlampan. Kass. Då bättre i Spanien, + bättre väder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
Va?? Kan du utveckla det där så jag tror på dig?
 
Strömmen går den närmsta vägen. Men vid hög ström, så går den också via jordfelet ute i ytterlampan till jord.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Därför bör man inte installera jordfelsbrytare, utan att alltid ha isolationsprovat anläggningen innan. Eftersom jordfelsbrytaren inte "känner" jordfelet som ligger långt ut på anläggningen. Därför klurit, om man inte känner till detta. Tex behöver inte nollplinten i en central långt ut i anläggningen vara delad för att jorfelsbrytaren i första centralen skall lösa ut. Men tex start av damsugare gör att en felström går till jord via bortre centralens nollplint
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.