Hej
Är det någon som känner igen denna sockel? jag letar överallt men hittar ingen liknande. Huset är byggt 1928 i Göteborg och har ganska enkla men robusta socklar och jag behöver fler.
den är ca 120x20mm
Mycket tacksam för svar eller tips om hur jag kan bygga en liknande:)
 
  • Hand håller en gammal, vitmålad sockel med slitna kanter och spik, mot en inomhusmiljö med renoveringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel men robust träsockel från 1928 vid ett hörn med vit vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Adam Lundin Adam Lundin skrev:
Hej
Är det någon som känner igen denna sockel? jag letar överallt men hittar ingen liknande. Huset är byggt 1928 i Göteborg och har ganska enkla men robusta socklar och jag behöver fler.
den är ca 120x20mm
Mycket tacksam för svar eller tips om hur jag kan bygga en liknande:)
Hej Adam, Jag har ägnat många timmar åt att hitta en liknande list men än så länge inte lyckats så jag hoppas någon annan här vet var den kan finnas. En tanke är annars att kolla med ABI Trä om de kan tillverka liknande åt dig.

Vänligen
 
Ganska ovanlig variant för att vara från 1928. Den finns garanterat inte att köpa färdig, men är lätt att nytillverka med hjälp av en justersåg och en fräs. Gå till ett specialsnickeri så fixar de det.
 
Ja den skall inte vara svår att fräsa på vertikalfräs. Det kan bli nödvändigt att slipa till ett par bett till en eurokutter men om det handlar om sockellister till ett helt hus blir inte den kostnaden så stor per löpmeter.
 
Hej
Tack så mycket för alla svar. Jag ska ta och kolla med ABI trä för att se om de kan lösa denna profil.
 
Kolla med Göteborgs Specialhyvleri. De kan t.o.m. ha en kutter kvar i gömmorna. Abi Trä är duktiga på en sak och det är att ta betalt.

http://www.gsh.se
 
Hej,

tack så mycket. Jag frågade dem vilka mått den listen har.
 
Jag åkte dit igår, de hade inte provbit i golvlist men i foder, hojta om du vill ha bilder, mått eller rentav kika på den IRL för att se om den funkar.
 
F Frunihuset20 skrev:
Jag åkte dit igår, de hade inte provbit i golvlist men i foder, hojta om du vill ha bilder, mått eller rentav kika på den IRL för att se om den funkar.
Du får jättegärna lägga upp en bild med mått på den i profil om du kan:)
 
Adam Lundin Adam Lundin skrev:
Du får jättegärna lägga upp en bild med mått på den i profil om du kan:)
Sockeln har ju andra mått men han är himla hjälpsam där. Denna är ju mindre böjd nertill än din men ska ni inte ha dem precis bredvid de gamla kan ni säkert komma undan med det :)
 
  • Snedskuren träsockel bredvid ett utdraget måttband som visar höjden.
  • Mätt illustration av trässockelns profil med en mindre böj nertill jämfört vid tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband som visar höjden på en profilerad sockellist med lätt böjd botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.