Jag får panik på mitt kylskåp. Kompressorn har börjat låta, den går nu heeeeela tiden. Frysdelen verkar funka som den ska, det är alltså en kyl-frys med separata kompressorer. Verkar som att kyldelen har svårt att hålla kylan också. Nån som kan hjälpa mig med lite felsökning? Är det termostaten eller kompressorn som har lagt av? Eller är det nåt annat?

Kan jag på något sätt koppla bort kylen så att jag kan fortsätta använda frysen så länge men slipper det här #&”€#€!! ljudet?

Cylinda KFZ5185D a+ köpt september 2017. Eftersom frysen funkar och det är svårt att hitta ett nytt skåp som uppfyller mina kriterier så är jag inne på att reparera det. Tacksam för tips!
 
Mats-S
M morr skrev:
Cylinda KFZ5185D a+ köpt september 2017. Eftersom frysen funkar och det är svårt att hitta ett nytt skåp som uppfyller mina kriterier så är jag inne på att reparera det. Tacksam för tips!
3 år gammal, skandal att den inte funkar.
Skriv ett trevligt (snyft)-mail direkt till Cylindas kundavdelning, berätta sakligt vad som hänt. Påpeka även att Cylinda anses vara ett kvalitetsmärke, därav ett avgörande kriterium för ditt val.

Har dom kundvård som kriterium kommer dom att fixa ditt fel gratis (eller mycket låg kostnad) tro mig, jag har användt denmetoden flera ggr. :)
Men du ska INTE vända dig dit du köpte den, mycket bättre att gå på företaget direkt (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Detta kanske hjälper (från cylindas reservdelssida)
 
  • Elektrisk kopplingsschema med färgkoder och en isbild av en apparatdels montering, från Cylindas reservdelsida, markerat "From 2015-01-01".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P proffsrik skrev:
Detta kanske hjälper (från cylindas reservdelssida)
Ah, tack! Då har jag en chans att få tyst på oljudet om inte Mats-S metod funkar :)
Jag kan nog klara mig utan kyl ett tag men frysen är full...
 
A
om kompressorn går hela tiden och den inte kan hålla kylan så är det med 99,9% sannolikhet en läcka där köldmediet åkt ut igenom.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om kompressorn går hela tiden och den inte kan hålla kylan så är det med 99,9% sannolikhet en läcka där köldmediet åkt ut igenom.
Antar att det är rätt hopplöst att laga då... eller?
Det är fortfarande väldigt svårt att hitta kylfrysar med stor frysdel, därför jag frågar om lagning :)
 
A
Läckan måste hittas
Stor sannolikhet att den sitter i skummad och därmed ej reparabel
 
Ok, jag är officiellt dum i huvudet: Det finns en avstängningsknapp för kylen!

Så när ni har skrattat klart kanske ni kan hjälpa mig att tänka lite:
Ny kylfrys som uppfyller mitt krav på tillräckligt stor frys kostar från 9000kr och uppåt. (Hittar 2st: Cylinda KFZ 2385NB och Miele KFN 29142 D)
Utifrån Electroluxarens svar är det väl inte jättesannolikt att det är ett lagningsbart fel. Men om jag ändå vill försöka laga den, vart vänder jag mig förutom till Cylindas service? Hur komplicerat är det att fylla på gas (under förutsättning att läckan är lagad)? Byta kompressor? Nån som vågar sig på en kostnadsuppskattning?
 
Mats-S
M morr skrev:
om inte Mats-S metod funkar
Den funkar ... tro mig :)
 
Cylinda är numera skit. Mina föräldrar köpte ny kyl och frys, och kylen behövde repareras efter 6 månader. När den sen pajade igen efter ytterligare ett halvår så bytte de ut den.
Så kundservice +2, produktkvalitet -5
 
Då har serviceteknikern varit här. Han sa också att det med 99% sannolikhet var läcka på köldmediet samt att kompressorn också är körd. Alltså ej värt att laga. Lärde mig att kompressorn kyls också av köldmediet och när det minskar så börjar kompressorn gå varm och går till slut sönder. Jag fick också bekräftat att det inte finns några moderna kylskåp där det här felet går att laga. (Skräp!)

Dags att köpa nytt alltså. Jag får ut ca 5000kr på hemförsäkringen, det är alltid något. Om jag köper ett nytt Cylinda-skåp får jag motsvarande kostnaden för servicebesöket i rabatt. Får ägna lunchen åt prisjämförelser tror jag...
 
A
M morr skrev:
Då har serviceteknikern varit här. Han sa också att det med 99% sannolikhet var läcka på köldmediet samt att kompressorn också är körd. Alltså ej värt att laga. Lärde mig att kompressorn kyls också av köldmediet och när det minskar så börjar kompressorn gå varm och går till slut sönder. Jag fick också bekräftat att det inte finns några moderna kylskåp där det här felet går att laga. (Skräp!)

Dags att köpa nytt alltså. Jag får ut ca 5000kr på hemförsäkringen, det är alltid något. Om jag köper ett nytt Cylinda-skåp får jag motsvarande kostnaden för servicebesöket i rabatt. Får ägna lunchen åt prisjämförelser tror jag...
min distans undersökning som är gratis stämde alltså?
 
  • Gilla
kenneth5828 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
min distans undersökning som är gratis stämde alltså?
Japp. Alltid bra med second opinion! Det jag lärde mig av besöket var att kompressorn kan paja pga läcka på kylmediet.

I en annan tråd såg jag en kommentar från dig ang ljudnivå på Samsungs kompressorer, så jag blev nyfiken. Har du lust att utveckla? Vilken tillverkare har enligt dig lägst/behagligast ljud? :)
Jag är extremt ljudkänslig så när ljudnivån för motsvarande ny Cylinda (el ev Miele) uppges ligga på 41-42dB så blir ju Samsungs 35dB intressant. Det verkar finnas med rätt stor frysdel också...
 
A
kompressorn kan paja om det kommer in fukt och om oljan reagerar på denna fukt, i verkligheten är det sällsynt.

kylsystemen varierar i sammansättning från skåp till skåp därmed ljudet oxå

vill du ha helt tyst ta ett absorbtionsskåp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.