Nu blir jag knäpp på det här (igen). Vissa kylfrysar påstås ha 130 l frysvolym, fast bara tre lådor. Andra har fyra lådor men en frysvolym på 82 l !?! Lägg till att prisjakt anger fel frysvolym för en massa kylfrysar och pricerunner visar bara apparater som inte finns i lager (eller kanske kan gå att köpa i Tyskland). Det är ju hopplöst att jämföra!

De jag har hittat som (åtminstone delvis) uppfyller mina kriterier är:
Miele KFN 29142 D: 42dB, 600x657x2011, 129 l, A++
Cylinda KFZ2385nbhe: 41dB, 595x680x1855, 111 l, A++
Liebherr CN4213 40dB, 600x655x1861, 129 l, A++

Här vinner ju Liebherr, förutom att den inte går att få tag i. Och med tanke på att Mielen låter mer och är 3500kr dyrare så får det väl bli en Cylinda igen då.
 
Nu hittade jag ett antal Samsung-skåp som anges ha 112 l i frysen och 35 dB. Finns även några LG. Dock endast 3 lådor... nån som vet nåt om Samsungs kyl och frys?? Ljudnivå är ett mycket viktigt kriterium här.
 
M morr skrev:
Nu blir jag knäpp på det här (igen). Vissa kylfrysar påstås ha 130 l frysvolym, fast bara tre lådor. Andra har fyra lådor men en frysvolym på 82 l !?! Lägg till att prisjakt anger fel frysvolym för en massa kylfrysar och pricerunner visar bara apparater som inte finns i lager (eller kanske kan gå att köpa i Tyskland). Det är ju hopplöst att jämföra!

De jag har hittat som (åtminstone delvis) uppfyller mina kriterier är:
Miele KFN 29142 D: 42dB, 600x657x2011, 129 l, A++
Cylinda KFZ2385nbhe: 41dB, 595x680x1855, 111 l, A++
Liebherr CN4213 40dB, 600x655x1861, 129 l, A++

Här vinner ju Liebherr, förutom att den inte går att få tag i. Och med tanke på att Mielen låter mer och är 3500kr dyrare så får det väl bli en Cylinda igen då.
inte många som är lätta att få tag i just nu. Cylinda ligger minst 5-6 veckor bort i tiden
 
D DFYD123 skrev:
inte många som är lätta att få tag i just nu. Cylinda ligger minst 5-6 veckor bort i tiden
Hur menar du nu? De nätbutiker som uppger att de har i lager har inte den leveranstiden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M morr skrev:
Hur menar du nu? De nätbutiker som uppger att de har i lager har inte den leveranstiden.
modellen NBHE som du nämner kommer först i april. Men finns nog en del som har kvar föregångaren i lager.
 
Jaha! Det kanske kan förklara skillnaden i ljudnivå som anges på en sida står det 41dB på en annan 42...
 
M morr skrev:
Jaha! Det kanske kan förklara skillnaden i ljudnivå som anges på en sida står det 41dB på en annan 42...
osäker på egentliga skillnader men nya krav på energideklaration från EU
 
Liebherr CN4213 finns fö på lager i Danmark så det tar 4-6 dagar att få det till en handlare i sverige
 
Mer konstigheter: var en sväng till närmsta vitvaruhandlare. Två kylfrysar med identiska yttermått som är deklarerade med 98 respektive 112 liter nyttovolym i frysdelen. Inredningen i frysen är likadan på båda och exakt samma storlek på lådorna.
Hur går det ihop???

(Det här var innan nya märkningen trädde i kraft i måndags.)
 
A
Som vanligt, hitta alla sätt att lura kunden så att den tror att den blir nöjd...
 
Då har jag inhandlat en ny kyl/frys. Hoppas den håller.
Det blev en Samsung RL41nånting. Den har 3 lådor i frysen men ska enligt energideklarationen ha en volym på 143(!) liter. Det undrar jag hur de har räknat men jag lär väl märka hur mycket som ryms om 10 dar. Stora lådor är det iaf.
38 dB ska den låta. Får se vilket ljud den faktiskt har men det är förhoppningsvis bättre än 41 som Cylindan jag hade bestämt mig för. Pga en buckla på fronten så fick jag samsung-skåpet för ungefär samma pris som Cylindan så jag ändrade mig. Dessutom kan jag förhoppningsvis ställa ner min gamla kylfrys i källaren och fortsätta använda frysdelen. Då har jag massor med frysutrymme :)
 
Då kom den till slut. Men ska verkligen fläktarna gå HELA tiden? Är det meningen? Vet inte om jag kan stå ut med det här.
 
A
den har bara en fläkt i frysen och den går alltid utom under avfrostning.
brukar vara mycket svår att höra.
 
Den här låter konstant som min 10 år gamla laptop under hård belastning. Får väl bli en reklamation då. :sweat:
Tack för snabbt svar @electroluxaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.