Hej, vi ska bygga ett Hjältevadshus Spira 168 och behöver lite inspiration för övervåningen
Vi vill ha 3 sovrum, badrum och ett allrum, ett av sovrummen kommer vara ett gästrum.
De streckade linjerna är ett exempel från deras hemsida, så inget man behöver följa.
Vi kommer att ha ett takfönster vid "allrummet"
Tack på förhand!
 
  • Ritning av övervåningen för Hjältevadshus Spira 168 med tre sovrum, ett badrum och ett allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde tillägga att vi inte vill ha enligt deras ritningarna utan vi vill alternativt ha större/fler förråd. Alla tips uppskattas om hur man kan lösa planlösningen så det inte blir för mycket döyta då det är snedtak! :)
 
Jadu, med tanke på era önskemål så är ju inte lösningarna speciellt många.

Tittar man på planlösningen för bottenvåningen så är klädvård och wc på bottenvåningen under badrummet enligt denna ritningen?

För att inte göra det onödigt komplicerat så hade jag i så fall bara gjort ett till förråd mellan trappan och sovrum 5.
Då bör ju era önskemål vara uppnådda? :)
 
J Jarlsgård skrev:
För att inte göra det onödigt komplicerat så hade jag i så fall bara gjort ett till förråd mellan trappan och sovrum 5.
Håller med. För den ytan blir väl ändå en "död" yta.
 
Är det inga fönster för allrummet?
 
J Jarlsgård skrev:
Jadu, med tanke på era önskemål så är ju inte lösningarna speciellt många.

Tittar man på planlösningen för bottenvåningen så är klädvård och wc på bottenvåningen under badrummet enligt denna ritningen?

För att inte göra det onödigt komplicerat så hade jag i så fall bara gjort ett till förråd mellan trappan och sovrum 5.
Då bör ju era önskemål vara uppnådda? :)
Vi känner lite att då det är snedtak kan man inte nyttja väggarna vid "allrummet" lika bra. Väggarna som går mot sovrummen. Vi har funderat på lite olika lösningar men tänkte om det inte finns någon som har gjort en bra lösning på liknande yta i denna gruppen :)
 
K Kane skrev:
Är det inga fönster för allrummet?
Det är ett takfönster, det är snedtak! :)
 
KlaudiaN KlaudiaN skrev:
Vi känner lite att då det är snedtak kan man inte nyttja väggarna vid "allrummet" lika bra. Väggarna som går mot sovrummen. Vi har funderat på lite olika lösningar men tänkte om det inte finns någon som har gjort en bra lösning på liknande yta i denna gruppen :)
Denna hemsida kanske man säger :rofl:
 
Fast ni får ju ha i åtanke att det inte är 0 cm i vägglivet utan snarare 1-1.2m (om det är som normalstandard enligt ritningen) vilket gör att man kan nyttja hela väggens bredd trots snedtaket.

Om man är osäker så hade jag isåfall lagt till takkupa om möjligt.

Och visst hade man kunnat få till allrummet bättre, men då hade troligen fått ta bort ett sovrum.

Men tänk såhär, med den enklaste lösningen, dvs förråd vid trappan. Då får ni en vägg snutt fullt tillräcklig för tv/tvbänk mot förrådsväggen. Där är det dessutom fullhöjd. Soffan hamnar då i snedtaket men det gör ju inget eftersom man sitter ner och således räcker takhöjden till (y)
 
J Jarlsgård skrev:
Fast ni får ju ha i åtanke att det inte är 0 cm i vägglivet utan snarare 1-1.2m (om det är som normalstandard enligt ritningen) vilket gör att man kan nyttja hela väggens bredd trots snedtaket.

Om man är osäker så hade jag isåfall lagt till takkupa om möjligt.

Och visst hade man kunnat få till allrummet bättre, men då hade troligen fått ta bort ett sovrum.

Men tänk såhär, med den enklaste lösningen, dvs förråd vid trappan. Då får ni en vägg snutt fullt tillräcklig för tv/tvbänk mot förrådsväggen. Där är det dessutom fullhöjd. Soffan hamnar då i snedtaket men det gör ju inget eftersom man sitter ner och således räcker takhöjden till (y)
Det har du helt rätt i! Man glömmer bort att man kan göra på vissa andra sett, men din idé låter bra :D
 
Efter lite jobb i paint har vi kommit fram till detta. Vad tycker ni? Är det något man ska tänka på? De bruna rutorna är bärande stolpar som man inte kan flytta på, barnrummen kommer vara lika stora.
Varför förrådsdörren är i gästrummet är för att vi ska kunna nyttja väggen till "allrummet":seenoevil:
Kom gärna med förslag! :oops:
 
  • Skiss av planlösning för huset Spira 168 med två barnrum, gästrum och förrådsutrymmen, samt bärande stolpar markerade i brunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Dörrar till sovrum öppnas i regel inåt, så dörrarna till de högra rummen hade jag bytt riktning på. Jag hade även haft så att dörrarna öppnar mitt emot varandra så att "blindtarmen/korridoren" kan kortas ner. I övrigt ser det bra ut :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Dörrar till sovrum öppnas i regel inåt, så dörrarna till de högra rummen hade jag bytt riktning på. Jag hade även haft så att dörrarna öppnar mitt emot varandra så att "blindtarmen/korridoren" kan kortas ner. I övrigt ser det bra ut :)
Har jag missat helt! Flera ögon ser mer
Tack för de bra tipsen! Mycket hjälpsamma!
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
BirgitS
Nu vet jag inte hur det är tänkt att det vänstra barnrummet ska möbleras men det är bra om en dörr inte öppnas upp mitt på vägg utan antingen i ett hörn eller mot en garderob.

Det kan bli problem med fallet till golvbrunnen när duschen är så nära dörren, tätskiktet vid tröskeln ska vara 2 cm högre än tätskiktet vid brunnen. Det ska ju också finnas plats för strömbrytare mellan dörren och duschen vilket ser lite väl trångt ut i ritningen. För att inte riskera att få blöta fötter/strumpor när man ska på toa efter att någon har duschat så föreslår jag att duschen byter plats med toaletten.
 
Har ni fönster på ovanvåningen idag?

Annars hade man kunnat göra badrummet rektangulärt, badkar under snedtaket, dusch där wcn är och wc mellan dörr och badkar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.