B Bor i trähus från 1920 skrev:
Men vem äger den juridiska rätten att tolka originalet?
(jag kan mäta hur mycket som helst, jag tycker som kommunen tyckte fram till i år...men nu har ju de ändrat sig - vad har jag att sätta mot?)
Har inte kommunen en digital variant du kan få se? Det brukar även finnas fysiska referenser utsatta på dessa kartor som man kan mäta mot, ex vid lägesbestämning.
 
Claes Sörmland
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Men vem äger den juridiska rätten att tolka originalet?
(jag kan mäta hur mycket som helst, jag tycker som kommunen tyckte fram till i år...men nu har ju de ändrat sig - vad har jag att sätta mot?)
Det jäkliga är att den första som ska tolka planen är du som sökande. Sen ska kommunen tolka när prövar dn ansökan. Håller du inte med om kommunens tolkning så får du överklaga. Det finns således ingen som kan ge dig det rätta svaret utan en prövning. Men naturligtvis har kommunens handläggare skyldighet att hjälpa dig med information om hur de brukar se på saken.

Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/digitalisering/digital_dp/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Precis som Claes säger, det finns ingen som har ett tolkningsföreträde i det här fallet. Det enda sättet att få reda på det är att söka förhandsbesked/bygglov och sedan överklaga för att få det prövat i domstol. Men lättare är ju om du kan visa på att kommunens tolkning inte stämmer och sen försöka resonera med dom.
 
Skicka mig ett PM med planen så kan jag mäta åt dig om du vill.
 
  • Gilla
Hassel1949
  • Laddar…
Jag jobbar en del med att digitalisera gamla detaljplaner och då ställs man ofta inför att avståndet är osäkert.
Eftersom de ritade för hand i t.ex. skala 1:1000 så krävs det inte många m.m för att det ska skilja en meter i verkligheten. Dessutom med en linjetjocklek som utan problem kan motsvara en meter i kartan.

Första steget brukar då vara att kolla om det står i planbeskrivningen, tyvärr gör det ofta inte det.
Däremot brukar man kunna se om avsikten har varit att ett hålla ett konsekvent mått längs t.ex. en gata.
Jag hade då mätt ett antal punkter längs gatan och avrundat till närmaste hel eller halvtal.
Om alla fastigheter längs gatan förutom en har ca 7 meter, medan en av dem har ca 8, då brukar vi ändå lägga 7 konsekvent.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Visst finns det en ordning för vems tolkning som gäller, eftersom att det finns fasta vägar att överklaga myndighetsbeslut.

Så med start hos byggnadsnämnden kan du gå vidare till länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen och slutligen Mark- och miljööverdomstolen.

Du kan dock inte hoppa över något steg, utan måste gå igenom alla instanserna så länge du eller någon annan överklagar beslutet. Mark- och miljööverdomstolen kan iofs. neka att ta upp ärendet, så i praktiken är mark- och miljödomstolen ofta sista instans.
 
V VLJ skrev:
Jag jobbar en del med att digitalisera gamla detaljplaner och då ställs man ofta inför att avståndet är osäkert.
Eftersom de ritade för hand i t.ex. skala 1:1000 så krävs det inte många m.m för att det ska skilja en meter i verkligheten. Dessutom med en linjetjocklek som utan problem kan motsvara en meter i kartan.

Första steget brukar då vara att kolla om det står i planbeskrivningen, tyvärr gör det ofta inte det.
Däremot brukar man kunna se om avsikten har varit att ett hålla ett konsekvent mått längs t.ex. en gata.
Jag hade då mätt ett antal punkter längs gatan och avrundat till närmaste hel eller halvtal.
Om alla fastigheter längs gatan förutom en har ca 7 meter, medan en av dem har ca 8, då brukar vi ändå lägga 7 konsekvent.
Ja! Precis så! Inget är skrivet i planbeskrivningen, kartan är i 1:2000 och det finns ingen gammal standard. Flygfoto visar att 7 meter tycks vara konsekvent längs med gatan, för alla hus byggda efter detaljplanen.

Det påpekade jag för kommunens kartavdelning, där flera kollegor diskuterade och kom fram till att 7 meter var korrekt. Men bygglovsavdelningen håller inte med, de har på eget bevåg beställt en ny karta (under pågående bygglovsansökan) med 8 meter och vill att jag använder den.

Jag vill inte tjafsa, jag vill inte överklaga eller gå till domstol - jag vill bara bygga ut.
 
Det är ju byggnadsnämnden som fattar beslut i ditt fall, så givet att du inte vill överklaga skulle jag säga att byggnadsavdelningens ord väger tyngre än kartavdelningens.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fast nog är det väl märkligt att en lovkarta inte "spikas", när detaljplanen den baseras på inte har ändrats sen 1961?
Svårt att förutse att man då och då under hela planeringens gång måste beställa nya 2 000 kronors-kartor för att vara säker på att den dyra arkitekten ritar rätt. Man vet aldrig när kartan ändras!
(det hade i och för sig inte ens hjälpt mig att köpa ytterligare kartor, eftersom ändringen kom efter mitt sökta bygglov)

Bitter? Ja, ganska.
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Fast nog är det väl märkligt att en lovkarta inte "spikas", när detaljplanen den baseras på inte har ändrats sen 1961?
Svårt att förutse att man då och då under hela planeringens gång måste beställa nya 2 000 kronors-kartor för att vara säker på att den dyra arkitekten ritar rätt. Man vet aldrig när kartan ändras!
(det hade i och för sig inte ens hjälpt mig att köpa ytterligare kartor, eftersom ändringen kom efter mitt sökta bygglov)

Bitter? Ja, ganska.
Nu gäller nybyggnadskartorna i all evighet utan oftast bara 18mån om inga ändringar skett under denna tid.

Som jag kan tolka det kan kommunen därför ändra kartorna löpande utan att informera någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.