A
Hej, har en häll från Siemens i min nyproduktion. Har sett och använt flera hällar i mitt liv så därför denna tycker jag låter konstigt. Man hör spänningen, mycket ljud, ojämn energifördelning. Energinivån sänks när man aktiverar en till platta. Sedan kokandet är också ojämn. Ljudet från knapptryck skär öron. Mobilvideo återger inte hela ljudeffektet. Vänligen se video. Har jag en bra grund till reklamation?
 
A
du bör först kolla med kärl från andra tillverkare
 
A
electroluxaren skrev:
du bör först kolla med kärl från andra tillverkare
Hej, har testat med andra också och med stekpannor. Alla kokkärl passar till denna häll och det har aldrig varit något sådant hällen i min före detta lägenhet.
 
A
Ooon skrev:
Hej, har testat med andra också och med stekpannor. Alla kokkärl passar till denna häll och det har aldrig varit något sådant hällen i min före detta lägenhet.
menar du att alla andra passar och låter inte eller bara att de får plats?
är alla andra testade på denna hällen?
 
A
Det är samma kastruller och stekpannor som jag har använt i min gamla lägenhet som gade samma häll fast ett annat märke. På den nya när man har ett kastrull i taget eller bara en stekpanna så låter det nästan aldrig. Ljudet kommer när man använder flera plattor och värmen blir också ojämn. Så fort man aktiverar en platta till så sänks kraften på den första plattan samt att det blir oljud.
 
Ooon skrev:
Energinivån sänks när man aktiverar en till platta. Sedan kokandet är också ojämn.
"Energinivån sänks när man aktiverar en till platta." Alla 3 står ju på steg 9 hela tiden? Eller vad menar du?
"Sedan kokandet är också ojämn." Vad menar du?
 
Claes Sörmland
Ooon skrev:
Det är samma kastruller och stekpannor som jag har använt i min gamla lägenhet som gade samma häll fast ett annat märke. På den nya när man har ett kastrull i taget eller bara en stekpanna så låter det nästan aldrig. Ljudet kommer när man använder flera plattor och värmen blir också ojämn. Så fort man aktiverar en platta till så sänks kraften på den första plattan samt att det blir oljud.
Det finns sådana hällar som har en begränsning gällande maxeffekten, inklusive Siemens. När man slår på flera plattor så flyttar hällen runt energiförsörjningen mellan plattorna och du får ojämnt kokande och ljud varje gång magnetfältet ändrar styrka. Syftet är att kunna ansluta hällen med mindre säkringar.

It's a feature not a bug.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns sådana hällar som har en begränsning gällande maxeffekten, inklusive Siemens. När man slår på flera plattor så flyttar hällen runt energiförsörjningen mellan plattorna och du får ojämnt kokande och ljud varje gång magnetfältet ändrar styrka. Syftet är att kunna ansluta hällen med mindre säkringar.
It's a feature not a bug.
Då brukar väl effektindikeringen på displayen ändras? Så är det på min Bosch, jag kan inte köra turboläget på för många plattor, då sänks någon till 9.
 
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Då brukar väl effektindikeringen på displayen ändras? Så är det på min Bosch, jag kan inte köra turboläget på för många plattor, då sänks någon till 9.
På min Siemensspis så ändras inte effektindikeringen. Jag tror att den behåller snitteffekten på varje platta men pulsar ut effekten istället. Detta gör att t ex kokande pulsar istället för att vara helt jämn. Har man tunn botten (liten massa) i kastruller och stekpannor så blir det mer ojämnt än om man har tjock botten buffrar energipulserna.
 
A
K Kane skrev:
Då brukar väl effektindikeringen på displayen ändras? Så är det på min Bosch, jag kan inte köra turboläget på för många plattor, då sänks någon till 9.
Man ser samma siffra men man hör och ser att nivån på kokning/stekning sänks på min häll.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns sådana hällar som har en begränsning gällande maxeffekten, inklusive Siemens. När man slår på flera plattor så flyttar hällen runt energiförsörjningen mellan plattorna och du får ojämnt kokande och ljud varje gång magnetfältet ändrar styrka. Syftet är att kunna ansluta hällen med mindre säkringar.

It's a feature not a bug.
Är det för att bygghärren har snålat?
Med denna häll känner man att livskvalitet har sjunkit. Man blir inte klok heller på att justera plattor hela tiden. Man är vann vid att när det väl puttrar ska det stå på 4, men här blir det allt från 4 till 6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.