Hej!
Jag och sambon köpte hus under hösten 2019. Huset renoverades och byggdes till 2005 och är i relativt bra skick.
Den här tråden kommer handla om mina försök att fixa saker för att göra vårt boende bättre.

När vi flyttade in gjorde vi givetvis en besiktning för att ta reda på vad vi behöver prioritera. Inget är en ko på isen så vi kan hänge oss åt lite ströprojekt.

Välkomna med pepp, frågor, synpunkter eller tips och tricks!
 
Jag började med att bygga ett bord. Efter att i vår förra lägenhet byggt ett bord av bordsben från ett gammalt bord och 2 tum 4 gav jag mig ett försök till ett finare bord.
Jag köpte planhyvlat virke och satte plugg mellan brädorna, vitlackade bordet i två omgångar och satte fast ben inköpta från IKEA.

Resultatet Blev jag nöjd med.
 
  • Hembyggt bord med vitlackade planhyvlade träbrädor och IKEA-ben i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Det jag sen började med var att dela av ett avlångt rum för att skapa en walk in closet.

Först såna skivor och sen på med gips.
Halvfärdig walk in closet under konstruktion med OSB-skivor, byggmaterial och kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen dags att börja bygga garderobsstommarna.
Pågående bygge av walk-in closet med icke helt raka MDF-skivor, verktyg och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser blev det inte hundra procent rakt. Men sånt är livet.

Stommarna är byggda efter IKEA pax-garderober.

Därefter var det dags att måla och få i inredningen i stommarna.
Ommålad garderobsstomme i vitt med flera lådor, placerad i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen upp med lister, belysning och in med kläder. Har inge bra efterbild, men typ såhär blev det:
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Limmade, pluggade och skruvade mdf-skivorna. Måttbeställde dem hos min lokala byggvaruhandel.
De var tunga så det var ett jävla slit att få dem på rätt ställe, så om ni ska göra något liknande så kan man nog göra det enklare än jag. Till exempel vara två när man bygger eller helt enkelt köpa IKEAS stommar direkt. Men det var kul att bygga, vilket ju är huvudsaken!
 
Nästa projekt! Drivhus.

Hittade några gamla fönster på vinden när vi flyttade in och hade också endel virke liggande så nu blev det dags att bygga ett drivhus för sommarens tomatplantor.

Denna gång planerade eller tänkte jag inte så mycket, utan bara byggde. Det blev enligt rutin lite snett och vint men det duger.

På denna skönt mot baksidan av garaget tänkte jag blir en bra plats.
Material för bygge av drivhus med gamla fönster och tegelstenar utspridda på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med grunden till drivhuset. Kanske borde ha murat den, men nu fick det bli utan fog. Hoppas det kan hålla sig ett tag ändå.
På denna slänt fick jag bygga ut lite så att det blev en liten platå. Använde markduk, grus och sand. Ovanpå sanden på jag stenplattor som jag hittade på tomten. Plattorna hade blivit över när förre ägaren på plattor vid uteplatsen.

Jag på lite takpannor på taket som matchar övriga byggnader.
Halvfärdigt hemmabyggt drivhus av återanvända fönster och virke mot vit garagevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag fått i fönstret och själva huset börjar bli klart. Plattorna var delvis utlagda, men jag skulle behöva lägga om dem ett par gånger innan jag blev tillräckligt nöjd. Ska nog lägga om dem i höst och få dem i mer i våg.
Ett pågående bygge av ett drivhus med gamla fönster och takpannor framför en garagevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några lass jord och några timmars arbete stod det klart för sommarens plantering.
Byggfas av ett hemmagjort drivhus med återanvända fönster mot ett vitt garage, med nygjorda odlingslådor fyllda med jord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Blev sugen själv.
 
  • Gilla
Nilsbygger
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Snyggt. Blev sugen själv.
Kör! Har du frågor är det bara att ställa dem, även om jag ser att du renoverat och byggt endel tidigare.
 
Nu kommer ett, vad jag tycker, lite tveksamt byggprojekt.
Vi ville sätta upp hyllor i garaget, men slippa ha stag ner i golvet. Därför tänkte jag att det nog inte skulle bli så stabilt, men vi provar ett tag så får vi se hur länge det håller eller när jag sätter stag för att jag blir för orolig för vikten.
Återigen använder jag mig av virke hittat på gården som är kvar sen den gamle ägaren.

Jag började med att städa ur och sen sågade jag till massor av korta brädor som jag sen spikade fast i väggreglarna.
Hemmafixat hyllsystem av virke fastspikat i väggarna i ett garage utan stag ner till golvet, med redskap på hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det var klart spikade jag på hyllplan och satte upp en plywoodskiva att ha trädgårdsredskap på.
Nybyggda vägghyllor i garage med spikade brädor och tomma hyllplan väntar på mer gods.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att börja fylla på med materiell. Här är inte alla krukor, besindunkar och så vidare på plats än.
Hyllor monterade direkt på vägg i garage utan stödben, med redskap och föremål sorterade på dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur länge håller det? Vi får se...
 
Långt uppehåll från tråden. Trots det fortskrider projekten.
Verkstad och gym är nästan färdigställt.
Nu börjar sovrumsrenoveringen.
Tanken är att riva innertak och ta fram takbjälkarna, måla väggarna, klä in en del i brädor, bygga sänggavel och dra lite el.
Gårdagens jobb var inte det roligaste. Rev ner spånskivor och gipsskivor.
Rivna väggar med synliga spånskivor på golvet och flera testfärgfläckar på ena väggen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete synligt med nedrivet innertak, exponerade takbjälkar och ett golv täckt av rivningsavfall och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför gipset, eller möjligen takputsen, satt det vass, vilket nog innebär att jag precis rivit en ganska gammal del av huset.
Nerrivet innertak som avslöjar gamla trästrån och en träbjälke, vilket indikerar byggnadens historiska byggteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att städa och sen börjar arbetet med att plocka bort takbrädorna för att lägga dem eller råspont ovanpå takbjälkarna. Sen ska det isoleras på vinden.
En lärdom jag tar med mig är att damm tar sig in överallt, vilket innebär att jag borde ha plastat dörrarna, så nu har jag ett tungt lager damm överallt på bottenplan.
 
  • Gilla
Katthatt
  • Laddar…
Idag tömdes golvet på skräp. Kändes bra!
Person sopar golvet i ett renoveringsobjekt med blåa sopsäckar och träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann också med att börja med ett litet sidoprojekt som legat och väntat i ungefär 9 år. Att bygga ihop min Karesuandokniv!
Närbild på en omonterad Karesuandoknivs delar, med slidan och handtaget synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.