M mhoglund skrev:
Vi förbrukar 45 t kwh, har 2 st luft-luftvärmep. och direktverkande el. Finns inga planer på större investeringar i andra uppvärmningssystem. Vi bor på 400m² så kostnaden för installation+borrning för bergvärme betalar sig aldrig. Speciellt inte mes avbetalning på ett lån för detta. I ett hus från 1800-talet lär stackars pumpen/pumparna förbruka en hel del el och vips så är vi uppe i ungefär samma kostnad. Inte ens säkert vi får tillbaka pengarna vid försäljning. Så vi väljer att blöda lite cash när det är kallt
M mhoglund skrev:
Vi förbrukar 45 t kwh, har 2 st luft-luftvärmep. och direktverkande el. Finns inga planer på större investeringar i andra uppvärmningssystem. Vi bor på 400m² så kostnaden för installation+borrning för bergvärme betalar sig aldrig. Speciellt inte mes avbetalning på ett lån för detta. I ett hus från 1800-talet lär stackars pumpen/pumparna förbruka en hel del el och vips så är vi uppe i ungefär samma kostnad. Inte ens säkert vi får tillbaka pengarna vid försäljning. Så vi väljer att blöda lite cash när det är kallt

Om huset är från 1800-talet kan man ju tänka på hur de levde då.Det gick tydligen med mycket kläder ochmycket eldning i kakelugnar och i vedspis i köket och möjligen utnyttjade man inte hela huset under vintern utan bara några rum. Tänk att så sent som på 1960talet tror jag var husägeren till hyreshus inte förbliktigad att garantera mer än +18C inomhus.
Björn Dahlroth
 
Ja det var svårt att leva då.

Vad tror du bättervetande säger om 100 år?

Poeten Bengt sa, Det är dyrt att leva, frågan är om det är värt besväret
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vad hände med tempot i den här tråden? Har vi inte lite mer gnäll på lager om hur synd det är om oss här i Sverige?

Eftersom vi nästan bara betalar kommunist-skatt på vår el så kan vi inte ens stämma våra elbolag när vi blir kränkta!

Amerikanska och texanska flaggor framför elledningar, med artikel om grupptalan mot elbolag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Igen och 1 till
  • Laddar…
Januari ca 4450 kr i sammanlagd elräkning.

Elnät (fast avgift alltså): 2400 kr
Elförbrukning 2050 kr (2957 kWh, 55,44 öre/kWh, plus moms)
 
P
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vad hände med tempot i den här tråden? Har vi inte lite mer gnäll på lager om hur synd det är om oss här i Sverige?
Det blev varmt så vi känner oss inte så gnälliga längre.
 
5600 kWh under januari.. gnäller inte - muttrar lite och är glad att jag har bundet el-avtal!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
P
3197 kWh i januari. Rörligt pris ...

Men vi har nog sparat en del genom åren på att ha rörligt pris så jag gnäller inte.
 
Eldar björk.

Fällt fem grova björkar på tomten, klyver för hand med Fiskars klyvyxa.

Hushållsel o varmvattenberedare.
Låg värme i garaget.

Gnäller inte.
 
P pmd skrev:
Men vi har nog sparat en del genom åren på att ha rörligt pris så jag gnäller inte.
Jag börjar fundera på hur det där ser ut egentligen.

Här gör vi av med betydligt mycket mer under vintern, när rörliga priset är som dyrast.
Skulle behöva sätta mig och göra en kalkyl månad för månad, jämfört med fast pris.
 
P
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag börjar fundera på hur det där ser ut egentligen.

Här gör vi av med betydligt mycket mer under vintern, när rörliga priset är som dyrast.
Skulle behöva sätta mig och göra en kalkyl månad för månad, jämfört med fast pris.
Ja, det är en endast lite underbyggd gissning från min sida. Ett par mätpunkter är dock de varma vintrar då jag inte nappade på erbjudandet från Vattenfall om att "vintersäkra" priset. Då sparade jag pengar på att ha rörligt elpris.

Så här normala vintrar som den vi hittills har haft i år har ju inte varit så jättevanliga på sistone.

Men jag måste nog bygga mig en pool som värms upp med direktel för att tjäna ordentligt på rörligt elpris.
 
M memike skrev:
Låter inte alls orimligt med tanke på elkapaciteten vi har för nuvarande i Södra sverige. Vi stängde Ringhals dec 2020. Samt att det är underhålls arbete i 2st andra reaktorer. Så elpriserna har pressats upp vid rörligt pris under de här kalla månaderna. Jag installerade själv en terasspool hösten 2020 och startade upp den i början av dec. I januari de det var smällkallt tänkte jag jag kör den på 39 grader så ser jag vad den tar i effekt vid minus 5 till ca minus 15. Ångrar det nu då det blev drygt 6200kr i räkning och nästan 4000kWh i förbrukning för januari 2021.:crysmile:

Annars är ju nya hus relativt snåla. Huset är på drygt 210m2 golvyta + 25m2 garage med loft på ca 10m2. Gjorde av med ca 9800kWh under 2020, och då kör jag El/olje radiatorer i garaget, vi är 2 vuxna, 2 barn (numera 3 barn) frugan var och jag satt hemma det mesta under 2020. Uppvärmning annars Nibe frånluftspump.
Pratar vi energimängd, inte elkostnad så kan jag nämna att mitt hus byggt -29, tillbyggt 30 m2 i två plan. Tilläggsisolerat 70mm vid fasadbyte, komfortvärme i källaren + garage om 50m2. Bvp som förser oss med värme och varmvatten har förbrukat max 4250kWh.
 
sysmali
Hur ser elräkningen ut för denna december?
 
  • Gilla
Ericplumber
  • Laddar…
Magnus E K
Jag gissar att det landar på ca 6500 kr on TS har någon form av rörligt avtal och 3000 kr om det är ett fast avtal tecknat för minst ett halvår sedan (minns inte om avtalstyp framgick i de gamla inläggen).
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Ja nu är man ju nyfiken !
 
Jag fick 592kr för november i elhandel. Har som tur bundit på 42kr ex moms men tar slut sista februari 2022 så sitter och håller tummarna att elen är på väg ner då.. December blir väl lite till. 150kvm nybyggt hus med frånluft vp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.