Alltså jag har kommit till en punkt i detta nu att jag funderar på motor byte till något lite nyare som passar, även kanske lyxa till det med elstart om jag hittar någon beg till ej önskepris
 
G Greipler skrev:
den gamla hade ju egen jordkabel och något som hette "atom ignition computer" en typ "gammal cdi" antar jag.
Atom ignition computer var en krets som ersatte brytarspetsarna. Motsvarande finns förmodligen inbyggt i din nya spole. Det är inte CDI.

Är du beredd att byta motor så kan du förstås få något bättre. Men det verkar konstigt om det inte skulle gå att få fart på den du har. Glapp i ramlager? Tändkabeln, sitter den fast i spolen eller är det den gamla? 0,25 mm spel mellan spole och svänghjul kanske är onödigt mycket. Men den borde inte startvägra för det.
 
Ok då hade jag fel om den lilla lådan då Tänd kabeln sitter fast på den nya och gamla, ram lager mår bra.. motor ny olja.. jag prövar med en sådan där fancy nova 2 elektriskt tändning och ny spole.. ska även byta tändstift igen och ny tändningslås och byta alla jordkablar.. en tanke på bara tror inte de.. finns väl inga säkerhets brytare på en sådan här gammal madam? Ska nog kolla de med för säkerhets skull.. så man inte missar något som någon eventuellt har riggat dit
 
Jag föreslår att du ringer och frågar Per-åke hos http://www.briggsparts.se
Jag brukar köpa motordelar där, och han är väldigt kunnig.

En annan tanke, har du provat att stänga av motorn genom att stänga luften istället?
 
För att utesluta inverkan av eventuella säkerhetsbrytare. Anslut inte kabeln som kommer ut ur spolen till dödaren.
 
M Mats_R skrev:
Jag föreslår att du ringer och frågar Per-åke hos [länk]
Jag brukar köpa motordelar där, och han är väldigt kunnig.

En annan tanke, har du provat att stänga av motorn genom att stänga luften istället?

Tack de ska jag absolut göra! Stänga av luften? Nej men bensinen har jag funderat på.
 
A Avemo skrev:
För att utesluta inverkan av eventuella säkerhetsbrytare. Anslut inte kabeln som kommer ut ur spolen till dödaren.

Hjälpte inte, fick ingen gnista.. så antar inte de.. har en gammal tändspole som enligt multimetern ska funka men gjorde ej de.. hade 0.20 imellan och min gnist testare blinkade inte.. nej nu får jag vänta på nya delarna som kostade skjortan och ena byx benet sammanlagt får komma hem så får jag se om de löser detta, eller så tar jag Mats tips på ringer till en guru på Briggs direkt på morgonen :)
 
P
Hej! Hur gick det har du löst problemet? Har precis samma problem med en gammal moped!
 
Hej! Nej tyvärr så kom jag aldrig så långt. Jag tog den enkla vägen och bytte till en 12hp motor som passade "bult on" så att säga.
 
  • Ledsen
peralm
  • Laddar…
A
P peralm skrev:
Hej! Hur gick det har du löst problemet? Har precis samma problem med en gammal moped!
Kollat brytarspets?
Kan även vara Svänghjulet...
 
A
G Greipler skrev:
Hej! Nej tyvärr så kom jag aldrig så långt. Jag tog den enkla vägen och bytte till en 12hp motor som passade "bult on" så att säga.
Du skulle ha bytt Svänghjulet om du tog bort spetsen och kondensatorn..
båda måste bytas inte bara spolen..
 
P
Maskintok skrev:
Kollat brytarspets?
Kan även vara Svänghjulet...
Ny spole, konding (2st) nya brytare. Vad kan vara fel på svänghjulet?
 
Maskintok skrev:
Du skulle ha bytt Svänghjulet om du tog bort spetsen och kondensatorn..
båda måste bytas inte bara spolen..

Yes tanken slog mig innan jag såg vad dom kostade jämt emot en 12hp Briggs motor med elstart på Facebook market dvs en motor istället för bara svänghjul.

Så en gammal maskin original fast med ett nytt hjärta
 
A
G Greipler skrev:
Yes tanken slog mig innan jag såg vad dom kostade jämt emot en 12hp Briggs motor med elstart på Facebook market dvs en motor istället för bara svänghjul.

Så en gammal maskin original fast med ett nytt hjärta
Hmm.. dessa går att finna nästan vart som helst begagnade... från 5 hk och upp hade samma svänghjul...

Men skönt att det löste sig oavsett (y)
 
A
P peralm skrev:
Ny spole, konding (2st) nya brytare. Vad kan vara fel på svänghjulet?
magneten kan tappa i effekt.
samt kan ha hoppat så timingen blivit fel..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.