Tjabba!

Som tråden säger så har jag sprungit på ett litet problem, Länge historia kort.

Jag kom en gräsklippare som jag inte visste vad den hette eller något, de problemet är löst! Det är en Gilson Brothers 52039 från 1974-75 tror jag, älskar den. Älskar stuket på den. (Har varken batteri eller startmotor, dragsnöre som gäller)

Motorn i den är en Brigg Stratton:
196702 0838 01 74041610 en 8 hästars om jag inte minnes fel..


Till problemet här om dagen så satte jag på en ny tändspole då den gamla hade gjort sitt, helt död. Kollade med multi mätarn inställd på 20k & 2000 ohm och inget.. Kort tid där på va den nya tändspolen på, han drog igång gick som en klocka i några minuter tills jag stängde av den (drog bort tändhatten) sen ingen gnista. Bytte stift.. inget då heller så jag åkte till järnhandeln och fick tändspolen bytt. Nytt försök och jajjemen går som en klocka lät den stå i kanske 10 minuter. Sen vred jag nyckeln(tändningslåset) på off och efter de starta han inte.. Fick bytt spolen och igen samma procedur..starta - stängde av och ingen gnista.. har meckat en bra del med gräsklippare av olika sorter och storlekar, även massor av mopeder mm men kan inte för mitt liv komma på varför klipparen äter upp tändspolarna i samma hastighet jag får i mig ett paket med kakor...

Hoppas någon snäll guru kan komma på detta för jag börjar bli desperat nu när jag inte kan komma på felet..
 
Är det magnettändning och dödarknapp? Att stoppa genom att ta bort hatten är nog inte bra
 
Finns det kortslutningknapp för att stanna den, håll den inne tills den är helt död, det enda jag kan tänka mig är att spänningen inte orkar gnista över stiftet och det blir en överspänning i spolen, som slår över i lindningen och kortsluter nåt/varv. Är det orginalspole eller ersättningsspole, har själv en Gilson åkis och den fungerar bra, reservdelar från landet på andra sidan.
 
  • Gilla
Staniel
  • Laddar…
Snabba svar! Grymt! Alltså de jag har är en tändlås och klisterlapp brevid med "on/off" yes vanlig magnet tändning.. Ja jag va rädd för att jag döda den första gången med att dra bort tändhatten bara.. Men de är just andra gången när jag "stänger av den riktigt" och den gör samma. Har även prövat "ta bort" dödar kabeln ifall jag har jordfel men nej de hjälper inte..
 
Jonas, de va en ersättnings spole. Hur kommer jag över delar från landet andra sidan vattenpölen?
 
I original lär den ha haft brytarspetsar. Finns de kvar eller är det en brytarlös spole? Om det är en tändspole för brytarlöst system men det finns brytarspetsar och kondensator kvar kanske det blir konstigt.
 
Behöver alla uppgifter från typskylten om det går på motorn. kan sitta en skylt/text på nerderkanten av motorn.
 
Oj så ingående hade jag inte skrivit, original vad de med brytare men dom är borta och den nya spolen är för brytarlöst
 
J jonaserik skrev:
Behöver alla uppgifter från typskylten om det går på motorn. kan sitta en skylt/text på nerderkanten av motorn.
Hör har du 196702 0838 01 74041610
 
Där är nog felet, en indutionsspole som skapar en väldigt hög spänning och kan förstöra sig själv. Som Avemo säger. med en konding kan spänningen bli för hög då den lagrar spänning och vid stopp blir spänningen för hög. Sen så är det lite annorlunda konstruktion på tändning med spetsar och inte spetsar med laddning.
 
Men jag har tatt bort allt som gömde sig i den lilla lådan.. Eller ska jag koppla in en "Elektriskt tändsystem "Nova" som man kan köpa på skoterdelar och en ny spole till? Eller hur kringgår jag detta, de vore najs att ha denna klipparn till om inget annat så dra löv efter sig...
 
H håbbe1961 skrev:
Ingen aning, men googlade lite fann liknande fall (eng)
[länk]

Tackar Håbbe, redan läst den men blev inte mycket klokare då men ger de ett nytt försök haha
 
Är det en tändspole som fungerar utan några externa komponenter? I så fall finns det inte så mycket att välja på. Något konstigt kommer in utifrån via dödarknappen eller svänghjulet passar inte ihop med spolen. Hur är avståndet mellan spole och svänghjul? Inget av förslagen passar helt bra ihop med att motorn går går tills den stängs av och därefter inte startar igen. Men kommer man inte på några troliga förklaringar får man jobba med någon otrolig i stället.
 
Den nya spolen jag satte dit va bara att skruva dit och på med hatten och dit med dödar kabeln, den gamla hade ju egen jordkabel och något som hette "atom ignition computer" en typ "gammal cdi" antar jag.. en ful baby blå låda med en jord och en kabel som va in splicad i dödar kabeln.. kändes som en riktig bonnalösning
 
Mellan spole och svänghjulet har jag satt blad mått på 0.25mm och den passar imellan även idag.. gick ut och prövade haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.