Min IVT 490 som är 6 mån cirkulerar inte värmevattnet. Vi har varmvatten och allt annat verkar funka. Jag har provat att stänga av strömmen och slå igen och då startar pump när den går igenom uppstart men stänger den av. Vad gör jag?
 
F Fredde 75 skrev:
Min IVT 490 som är 6 mån cirkulerar inte värmevattnet. Vi har varmvatten och allt annat verkar funka. Jag har provat att stänga av strömmen och slå igen och då startar pump när den går igenom uppstart men stänger den av. Vad gör jag?
“Värmevattnet” ? Vad är det? Är det VVC du menar?

ÅOm du har VVC-pump som inte går så kolla hur den är kopplad på Regon, finns en utgång som IVT rekommenderar i manualen, men som inte fungerar i verkligheten (!)

I vilket fall är det så på Rego3000 till Geo-serien.

/M
 
Luft/vatten-systemet är varmt och vi har inga felkoder/alarm men den pumpar inte runt vattnet. Elementen är kalla men systemet kör inte runt värmen. När jag stänger av/slår på strömmen så startar cirkulationen men sen stannar den.
 
T
Under pannan sitter en shunt, det är inte så att den är kass ?
Prova att öppna den manuellt, (tryck och vrid)
 
Under pannan? Hur kommer jag åt den? Var sitter den? Eftersom jag nyligen bytte till luft/vatten så har jag dålig koll.
 
T
Exakt vilken panna är det du har ?
En IVT 490 är en gammal frånlufts värmepump :thinking:
 
Ja, jag är en idiot. 409 inte 490. Airx 409
 
T
Hur länge har det varit problem?
Vad har ni för temperaturer ut på värmesystemet ?

F Fredde 75 skrev:
Ja, jag är en idiot. 409 inte 490. Airx 409
 
31,5 i framledning
 
  • Display på en värmepumps styrenhet som visar framledningstemperatur på 31,5 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerade igår.
 
Det är alltså cirkpumpen som inte går, eller den startar men stannar? Mät om pumpen får ström när den stannat, så du vet om det är styrningen som stänger av den eller om pumpen är kass.
 
  • Gilla
Fredde 75
  • Laddar…
Den startade av sig själv under natten och nu går den.
Har tyvärr inget att kunna kolla med om den får ström eller inte. Den startar och går under uppstartsfas när jag slagit av och på strömmen så det borde vara något med styrprogrammet och inte pumpen. Jag har inte ändrat några inställningar så det är konstigt att det händer nu. Jag ska se om jag hittar något i genom panelen.
 
Troligen stannar den när värmepumpen skall göra varmvatten. Kolla parametrar som styr hur länge och ofta den får köra VV och om du har onödigt hög börtemp för VV.

/M
 
K
Är den 6 månader gammal borde du ha garanti. Min IVT som är 1.5 år bytte dom cirkulationspump på för tre veckor sedan på garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.