Hur långt från duschutrymmet kan ventilen sitta? Måste den vara i direkt anslutning till duschen, eller kan den sitta nån meter ifrån?

Kjell G
 
den kan sista var som helst i badrummet, spelar igen roll..

/Lycka till...
 
Tack för det, då slipper jag gå genom bjälklaget :)
 
Borde man inte få bäst effekt om tilluft och frånluft sitter så lång ifrån varandra som möjligt? Helst då med duschen i mellan, vilket dock i de flesta rum är svårt då duschar ofta placeras i hörn. Men man vill ju att luften skall bytas, inte bara går direkt till utsug. Förvisso drar den även med sig fuktig luft, men den effektiva luftomsättningen borde minska ju närmare till/frånluft sitter. Obs, kan inget om ventilation, bara spånar lite. Själv så har jag ansträngt mig och tagit lite extra bök för att få så stort avstånd som möjligt i mitt duschrum.

Tompa
 
Bra tänkt. Tyvärr kommer man inte undan det faktum att duschen hamnar i ett hörn. I mitt fall bildar frånluft, dusch och friskluftsventil (i fönster) en hyfsat likbent triangel. Hoppas det funkar iaf.

Kjell G
 
Inte har man väl tilluft i ett badrum? Det förtar ju hela idén med att utsuget i badrummet ska ventilera bort dålig luft från resten av huset.
 
Tilluft blir oftast via tröskeln på duschrummet. Men det är fortfarande tilluft till det rummet.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Tilluft blir oftast via tröskeln på duschrummet. Men det är fortfarande tilluft till det rummet.

Tompa
Jo, självklart. Det jag reagerade på var att Kjell_G skrev 'friskluftsventil i fönster'.
 
Hoppsan, det där var tankefel. Det är meningen att jag ska ha friskluftsventiler generellt i fönstren men de är inte monterade än. Får tänka på att inte sätta nån i badrumsfönstret, för övrigt är det såklart öppningsbart.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.