MultiMan
Cylinda IQ300? Bild?

På vems uppmaning byttes pumpen och efter vilken typ av felsökning? Vad kontrollerades?
 
Det var jag som ersatte pumpen efter följt nettoparts felsökningschema. ☺️
 
  • En tvättmaskin med öppen serviceöppning och verktyg ovanpå, visar ett avslutat pumpbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det är en Siemens tvättmaskin och inget annat. Vilken reservdel köpte du? Kontrollerades alla slangar för stopp innan bytet?

Hur började felet?
 
Skrev fel

Detta beställde jag. BOS350011 0065
Beskrivning Avloppspump, Siemens tvättmaskin

Det är samma fel nu som då. Dvs pumpar inte ut vattnet.
Klämde på alla slangar kring pumpen vid utbyte men får erkänna att jag inte kontrollerade att avloppsslangen inte var igensatt. Har tidigare hittat grejer i ”filterfällan”
 

Bästa svaret

MultiMan
Inte mycket till felsökning om inte avloppsslangen är kontrollerad. Betydligt vanligare med stopp där än att avloppspumpen ger upp, iaf på en Siemens.

Bara sluta skriva och skruva isär samt spola genom alla slangar med varmt vatten. Sitter något fast ordentligt kanske du måste använda någon form av rörrensare.
 
  • Gilla
heisiandiishe och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Inte mycket till felsökning om inte avloppsslangen är kontrollerad. Betydligt vanligare med stopp där än att avloppspumpen ger upp, iaf på en Siemens.

Bara sluta skriva och skruva isär samt spola genom alla slangar med varmt vatten. Sitter något fast ordentligt kanske du måste använda någon form av rörrensare.

1+
Hade stopp i våran maskin och det satt saker från kläderna där slangen anslöt mot avloppet, var en liten avsmalning där.
 
  • Gilla
Cykelgaragebyggaren
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Inte mycket till felsökning om inte avloppsslangen är kontrollerad. Betydligt vanligare med stopp där än att avloppspumpen ger upp, iaf på en Siemens.

Bara sluta skriva och skruva isär samt spola genom alla slangar med varmt vatten. Sitter något fast ordentligt kanske du måste använda någon form av rörrensare.
Det är nog ännu enklare än så, dvs stopp i utloppet av slangen
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är nog ännu enklare än så, dvs stopp i utloppet av slangen
Låter bra, har inte gjort något ännu då jag är relativt nyopererad efter ha brutit underben och fot. Ska göra en insats imorgon.
 
  • En person med ett ortopediskt stöd på benet vilar med benet upphöjt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fantastiska fästmö gjorde jobbet då jag inte vågar meka med trasig fot. Hon fann en knapp i slutet av avloppsslangen.
Och nu fungerar maskinen igen. Så skönt!
 
  • En knapp omgiven av ludd och hår ligger på en bit hushållspapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
A
tur att jag tipsade om det då...
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Stort tack för din hjälp! Alla är glada hemma nu. Tacktacktack!!!
 
heisiandiishe
MultiMan MultiMan skrev:
Inte mycket till felsökning om inte avloppsslangen är kontrollerad. Betydligt vanligare med stopp där än att avloppspumpen ger upp, iaf på en Siemens.

Bara sluta skriva och skruva isär samt spola genom alla slangar med varmt vatten. Sitter något fast ordentligt kanske du måste använda någon form av rörrensare.
Får ta och testa detta. Maskinerna tillverkade 2015 har för mig jag köpte ngn gång 2016. Efter två år pumpade inte tvättmaskinen ut vattnet vilket innebar 3 (!) servicebesök sedan funkade det. Nu ballar den ut igen. Felkod e18. Torktumlaren har ju pipit senaste halvåret (indikerar full behållare som inte är full) men gör jobbet om man startar om den 5-10 ggr vid varje omgång. Ikväll är kvällen jag tänkte ta itu med detta. Ska kolla tvättmaskinen/slangen men hittar jag inget blir det ny setup i tvättstugan. Någon som kan rekommendera en tillverkare/återförsäljare som ger 5 års garanti. Ringde tretti, de sa Asko men hade inga maskiner på lager fn.
 
  • Tvättmaskin och torktumlare av märket Siemens i en tvättstuga, torktumlaren visar felkod e18.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elgiganten har 5-års garanti på vissa delar av sitt sortiment av vitvaror.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
A AndersbcD skrev:
Elgiganten har 5-års garanti på vissa delar av sitt sortiment av vitvaror.
Tack Har hunnit leva några år och saker har oftast funkat bra. Nu en massa meck med tvätt och tork och förut dog en av kyl/frysarna, efter 4 års användning. (Siemens alltihop) Kompressorn la av. Vill bara ha en enkel bra tvättmaskin utan allt men med temperatur, centrifugering och sköljning. AA+ och all den där skiten spelar ju ingen roll. En billig enkel maskin. 5 års garanti blir nog min melodi..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.