martinhq martinhq skrev:
Bilden kom inte med. :rolleyes: Den här: [bild] Vår utbyggnadsdel är i dagsläget rätt sunkig. Vår besiktningsman/instruktör med många år i branschen rekommenderade att riva hela rasket och bygga ut i liknande stil som resterande huset...

Verkligen supersnällt att du länkade till facebookgruppen, det kommer helt klart komma till nytta!
Det där är tiduret till fläkten, ja.
Jag tror att er besiktningsman har rätt, riv och bygg nytt. Bättre och billigare. Vi borde ha rivit den delen och byggt nytt istället för att renovera skräpet. Men vi hade aldrig fått bygglov till det, så det valet fanns inte här.
 
Excel Excel skrev:
Om ni ska riva upp golv är det väl lätt att dra nya rör till element. Rören borde väl kunna dras i bjälklaget.
Enda problemet är att man behöver riva upp typ alla golv samtidigt för att dra rören, det är svårt att ta ett rum i sänder.
Oftast behöver rören går igenom andra rum. Skall man inte bo där så funkar det, men skall man bo oh renovera samtidigt så är det jobbigt.
 
M mattoys skrev:
Enda problemet är att man behöver riva upp typ alla golv samtidigt för att dra rören, det är svårt att ta ett rum i sänder.
Oftast behöver rören går igenom andra rum. Skall man inte bo där så funkar det, men skall man bo oh renovera samtidigt så är det jobbigt.
Vi har inget emot att riva upp allt samtidigt ifall det är en vettigare lösning med LV. Jag tänker mig att ifall man gör det så skulle en röris kunna komma ut och bara löda och lägga i nya rör. Borde inte behöva bli allt för dyrt med tanke på vilken tid jag gissar på att det skulle ta för VVS-teknikern. Den stora kostnaden bör istället vara LV-pump och all annan fast installation som behövs.

Vi har som tur är lyxen att inte behöva bo där på någon månad då vi har en hyreslägenhet som vi kan säga upp på relativt kort varsel och inte kostar speciellt mycket.
 
martinhq martinhq skrev:
Hallåhallå,
Hej.Jag tror inte att det går att använda dom gamla rör dom har nog rostat sönder.Det går att dra synligt på socklarna,har just nu dragit Pexrör synligt i en villavagn.Finns socklar att gömma rören i.Bara problem förbi dörrar.Jag köpte mina radiatorer från England hos ett företag som heter Screwfix.Långt under mina inköpspriser hos grossist.Det är under halva priset o fraktfritt lev.Exakt samma som säljs här.Heter Kudox.Ett problem dom levererar inte nu under pandemin.Lite krångligare nu när dom inte är med i EU.
Vi har precis köpt vårt första hus, en liten villa på 90 kvm från 1959 med renoveringsbehov. Planen är att renovera det mesta över tid, men vi ska börja med badrummet och tvättstuga vilket innebär att vi kommer flytta runt lite rör. Alla golv ska bytas så blir förhoppningsvis inga jätteproblem med att dra nya rör, något som man kanske skulle behöva göra i vilket fall med tanke på åldern.

Vad vi nu börjat fundera på är att byta uppvärmningsmetod i huset när vi ändå börjat bryta upp golv och ska plocka in en VVSare. Det var tidigare vattenburen värme till alla rum som ersattes under sjuttiotalet så bör finnas rör i plattan redan om detta spelar någon roll. Grunden är platta på mark.

Jag har noll erfarenhet av detta sedan tidigare, men har förstått att luft-luftvärmepump är det billigaste, och antagligen fullt tillräckligt med tanke på huset storlek. Om man dessutom kompletterar med den existerande vedkaminen och kanske något oljefyllt el-element så borde det vara mer än tillräckligt. Men frågan är ifall det kanske är lika bra att dra in vatten till alla rum då det som sagt kommer ligga exponerat, för att framtidssäkra systemet, plus att de löpande kostnaderna blir något lägre.

Garage och förråd är av sämre kvalitet så inga större pengar kommer läggas in där.

Jag bifogar två skisser med existerande planlösning och även den tilltänkta.
 
Hejsan Rollerörkök,

Nej de gamla rören är nog att anse vara ämnade för återvinningen. Det låter som att det vore en smidig lösning att dra i socklarna, något liknande det här? Samtidigt, ifall vi nu ha tänkt byta allt golv så kanske det är lika bra att köra i golvet (om man nu inte behöver bila som en galning).
u-form-rorsockel-detalj-webb.jpg
 
martinhq martinhq skrev:
Vi har inget emot att riva upp allt samtidigt ifall det är en vettigare lösning med LV. Jag tänker mig att ifall man gör det så skulle en röris kunna komma ut och bara löda och lägga i nya rör. Borde inte behöva bli allt för dyrt med tanke på vilken tid jag gissar på att det skulle ta för VVS-teknikern. Den stora kostnaden bör istället vara LV-pump och all annan fast installation som behövs.

Vi har som tur är lyxen att inte behöva bo där på någon månad då vi har en hyreslägenhet som vi kan säga upp på relativt kort varsel och inte kostar speciellt mycket.
Blir onödigt dyrt att dra kopparrör, dra Pex det gör du lätt själv sen kan rörisen hjälpa dig med att koppla in det om du inte vill göra det själv.
 
Om ni ändå är inne på att riva golven så skulle jag satsa på golvvärme, tex spårade spånskivor som värmeslangen läggs i.
Värmepumpar är ju effektivare ju kallare vatten de kan leverera till värmesystemet och golvvärme är normalt bäst på "kallvatten"
Jag tror aldrig det nämndes var i landet huset ligger men nere i skåne bör en luft-vatten pump kunna täcka i princip allt utan tillsatsel.
Möjligen kan man behöva nått elelement för att kompensera för kallras vid större glaspartier men skissen talade om ett uterum som ev fixar det redan
 
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
M Mats skrev:
Om ni ändå är inne på att riva golven så skulle jag satsa på golvvärme, tex spårade spånskivor som värmeslangen läggs i.
Värmepumpar är ju effektivare ju kallare vatten de kan leverera till värmesystemet och golvvärme är normalt bäst på "kallvatten"
Jag tror aldrig det nämndes var i landet huset ligger men nere i skåne bör en luft-vatten pump kunna täcka i princip allt utan tillsatsel.
Möjligen kan man behöva nått elelement för att kompensera för kallras vid större glaspartier men skissen talade om ett uterum som ev fixar det redan
Hejsan, tack för svar.

Huset ligger i Göteborg och lösningen som du nämner är den vi är inne på. Förhoppningen är att vi kan lämna existerande spånskivor intakta (om de fortfarande mår bra) och lägga in en lösning som Floore där slingor är dragna i något som ser ut som frigolit.

Sitter just nu och funderar på vilken ordning som allt behöver lösas då vi ska börja med att renovera badrum och tvättstuga där alla slingor ska dras ut. Det gäller att man planerar ut alla slingor ska ska dras eftersom allt det här ska ner under klinkers innan det fortsätter ut i huset.
 
Ja och ta höjd för några extra. Lätt att göra innan ytskikt, väldigt bökigt efter
 
Både Uponor och LK-systems har spårade skivor.På Uponor använder en överfräs för att fräsa spåren i böjarna istället för vändskivor.Dom har vändskivor också.Det blir mindre spill på skivor genom att fräsa böjarna.Tror man kan Hyra fräsen från Uponor.Kanske måste röris hyra den om han inte redan har en..Mycket spån men blir väldigt bra resultat.Sedan fördelningsplåtar och rören därefter övergolvet.Ni kan ju lägga in tomrör för alla slingor som skall dras senare.Tänk bara på att inte böjarna är för skarpa utan att det går att få in rören senare!!Hoppas på en bra lösning!
 
Kör en kortare uppföljning. Vi lade in vattenburen golvvärme från LK där vi fixade i princip allt förutom inkoppling av rör själva. Ett jävla jobb men vi överlevde! Det klart jobbigaste var nog att behöva fälla in relativt många extra golvreglar då det inte direkt var standardmått man verkar ha jobbat med då det likt tidigare nämnt i tråden tidigare varit luftburen golvvärme som gått i fack.

Fick bra hjälp av LKs kundtjänst, och hyrde en vinda när det väl skulle dras rör vilket välinvesterade hundralappar.
 
  • Installation av vattenburen golvvärme på ett sovrumsgolv, med isolering och golvskivor synliga, under ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av vattenburen golvvärme från LK i ett rum, med rör som ligger mellan träplankor och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LK golvvärmefördelare installerad i ett träbjälklag med anslutna blå och röda rör samt monterade golvvärmeslingor. Verkyg och isolering syns omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LK vattenburet golvvärmesystem installerat i en väggmonterad fördelarbox med blå ventilhattar och kopplade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med vattenburen golvvärme under installation. Träplankor är delvis lagda på golvet, verktyg och material syns i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.