Jag håller på och renoverar mitt kök i en bostadsrätt där det gjordes stambyte -99, men nu när jag har rivit ut hela köket så sticker det fortfarande ut en bit av den gamla stamen plus nåt annat rör (ett stålrör på ca 28mm) som jag inte riktigt vet vad det är för nåt ifrån väggen. Jag skulle jättegärna vilja ta bort dom för just där ska jag ha min diskmaskin är det tänkt men kan man göra det utan att det händer nåt otrevligt?? Rören är inte igen pluggade lr nåt sånt.
 
Stålröret skulle kunna vara en del av någon gammal gasinstallation?
 
isåfall är det lugnt att ta bort den då lr??
 
Alltså, om röret är öppet nu så är det uppenbarligen inget som används. Så det är klart att det är lugnt att ta bort det, ja.
 
Förresten, du kan väl knappast ta bort stammen..?! Du kan kapa av rören som sticker ut från stammen, men du kan ju inte ta bort det rör som går från golv till tak. Det går ju genom flera våningar, så så länge du inte är längst upp verkar det inte vara en så bra idé. Pratar vi förresten om vatten eller avloppsstam nu..?
 
Om Dom gjorde stambyte 99 så
kan det vara så att dom kan ha lämnat
en luftning kvar av det gamla röret.

Mvh Putte
 
Det är avloppsstamen jag pratar om men jag tänker inte ta bort hela den utan bara den utstickande delen som går in i min lägenhet plus den gamla gasledningen om det nu är en sådan. Jag bor högst upp i huset.
 
Då är det bara att köra på.
 
Gör så här. Kontakta föreningens styrelsen och be om deras skrifliga godkännande för de förändringar du önskar göra. Det är egentligen det enda sättet att vara helt säker.

Rent formellt är det så att du inte får göra en väsentlig förändring av lägenheten. Ex flytt av kök är en väsentlig förändring som kräver styrelsens godkännande. Föreningen å sin sida skall lämna sitt godkännande till åtgärden om det inte är till skada för föreningen eller någon annan medlem i föreningen. Vad som inte är en väsentlig förändring är ex rivande av en icke bärande vägg. Bärande vägg får man givetvis inte riva.

Gamla stammar kan faktiskt ha bevarats för andra syften än de tidigare var avsedda för. Gamla stammar kan tjäna som ex. rör för installation av bredband.
 
Han pratar om att ta bort den rörstump som är helt opluggad och sticker ut. Den fyller garanterat ingen funktion. Men du har en poäng i att det kan vara smart att prata med föreningn ändå. Det är alltid smart att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.