Tja!

Har några funderingar kring ytskikt hos mig. Huset är byggt i mitten av 60-talet och där har jag Gyproc gips från Varberg 13mm. Ett ganska naturligt materialval från tiden. Innerväggarna är isolerade med vad jag tror är brandisolering (typ brun/svart). Alternativt stenull. Finns inga bilder på det. Vet ej vad det sitter mot ytterväggarna men det är inte spån iaf :p. Det finns ingen fuktspärr mot vinden såklart men en silvrig matta finns under gipsen mot ytterväggarna.

En tillbyggnad gjordes i slutet av 70-talet. Då har man satt gul glasfiber isolering, fuktspärr av plast och SPÅNSKIVOR (åt det hållet) på samtliga väggar. Finns det någon speciell anledning till att man inte sätter gipsväggar i slutet av 70-talet eller är det en smaksak? Tycker det är sämsta materialet att jobba med. Finns det någonting i dessa spånskivor som på något sätt skulle ha en funktion i mitt hus eller är det bara att riva ner och gipsa på? Kan inte heller se något tidstypiskt eller fördel med detta materialval utom att det är något lättare och bättre att fästa i. Ska dock inte sätta upp något kassaskåp på väggen, så det kanske kvittar.

väl mött!
 
Spånskivor var ju väldigt inne på 70-talet. De användes till allt möjligt, väggar, möbler och jag vet inte vad. Det kan ju vara förklaringen till valet.
Själv hade jag en säng av spånskiva i början av 70-talet. Det var ju en del otrevliga ämnen i dem på den tiden så det vågar jag inte ens tänka på. :crysmile:
 
  • Gilla
Eyerash
  • Laddar…
jag började i slutet på 60-talet då använde vi spånplatta på väggarna men sen i börjar på 70-talet blev det gips för hela slanten
 
  • Gilla
Eyerash
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag började i slutet på 60-talet då använde vi spånplatta på väggarna men sen i börjar på 70-talet blev det gips för hela slanten
Det är ju det som gör att jag tycker materialvalet här är skumt. Googlar dock runt lite och verkar vara vanligare än vad jag trodde. En intressant fråga i sammanhanget när du ändå nämner att du började 60. Hur skilde sig kostnaderna på gips och spånplatt? Känns ju också som en anledning.
 
E Eyerash skrev:
Det är ju det som gör att jag tycker materialvalet här är skumt. Googlar dock runt lite och verkar vara vanligare än vad jag trodde. En intressant fråga i sammanhanget när du ändå nämner att du började 60. Hur skilde sig kostnaderna på gips och spånplatt? Känns ju också som en anledning.
började 68 men har ingen aning om prisskillnaden, anledningen till att gipsen slog igen var nog att den var mer brandklassad och mer lättarbetad
 
Det var ju som jag minns det rätt mkt lobbyism för gips men det kan ju vara så enkelt att husägaren hade en massa spånskivor redan, eller tyckte bättre om spånskivor.
 
Jiji Jiji skrev:
Det var ju som jag minns det rätt mkt lobbyism för gips men det kan ju vara så enkelt att husägaren hade en massa spånskivor redan, eller tyckte bättre om spånskivor.
Lobbyism? Berätta gärna mer :) Det är intressant. Förstår dock att det måste slagit som bara den. Enorma fördelar. 1957 verkar det gipsformatet som vi använder som ytskikt idag kommit. Fabriken expanderade stort och flyttade ju på bara ett tiotal år. Stor efterfrågan!
 
Idag hade man nog sagt så. Man ville så klart få folk att börja använda den här typen av skivor. Det var brandsäkerhet tex som framhölls väldigt mycket. Säkert med visst fog men marknadsföringen var betydligt yvigare förr och behövde inte nödvändigtvis var alldeles sann.

Allt gammalt var dåligt och allt nytt var bra. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.