Hej! Vi bor i en villa som är byggd i betong samt en hel del blåbetong.
Jag har läst på den senaste tiden om radon och även genomfört en mätning som gav lite högre värden än gränsen på 200 bq/m3.
Det var ju inte bara dåligt då vi fick dra av 50% på lite ventilations förbättringar på huset som vi nu genomfört.

Dock så pekar den mesta forskningen på att rikt- och gränsvärden för radon i bostäder som myndigheter har beslutat om existerar främst för att skydda rökare. Ska jag vara helt ärlig så känns det lite som att vara rädd för ett spöke? Enligt forskning som finns verkar det som att min risk att få lungcancer har gått upp från 0.4% till typ 0.5%.

Jag har läst om vissa personer som rivit ned blåbetong väggar osv. Hur går resonemanget kring det?
Personligen känner jag mig rätt stolt över mitt hus och vill gärna tycka att betongen är ett rätt bra material
 
J jajgert skrev:
Hej! Vi bor i en villa som är byggd i betong samt en hel del blåbetong.
Jag har läst på den senaste tiden om radon och även genomfört en mätning som gav lite högre värden än gränsen på 200 bq/m3.
Det var ju inte bara dåligt då vi fick dra av 50% på lite ventilations förbättringar på huset som vi nu genomfört.

Dock så pekar den mesta forskningen på att rikt- och gränsvärden för radon i bostäder som myndigheter har beslutat om existerar främst för att skydda rökare. Ska jag vara helt ärlig så känns det lite som att vara rädd för ett spöke? Enligt forskning som finns verkar det som att min risk att få lungcancer har gått upp från 0.4% till typ 0.5%.
Jag har läst om vissa personer som rivit ned blåbetong väggar osv. Hur går resonemanget kring det?
Personligen känner jag mig rätt stolt över mitt hus och vill gärna tycka att betongen är ett rätt bra material
Nu är inlägget ett par år gammalt, och jag vet inte riktigt hur resonemanget går hos de som river väggar etc. Vårt hus är byggt i lågstrålande blåbetong och långtidsvärdena ligger under riktvärdet, utan åtgärder. Men vi var inte speciellt oroliga ens innan vi mätt. Och efter att ha bott i hus från olika perioder, mest äldre, så tycker vi att vårt 50-talshus är underbart komfortabelt. Inga fuktproblem, inte kallt och dragigt på vintern. Vi älskar hur funktionellt det är och uppskattar det tidstypiska, inklusive den underhållsfria tegelfasaden :)
Klart du ska vara stolt över ditt hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.