Hallåhallå,

Vi har precis köpt vårt första hus, en liten villa på 90 kvm från 1959 med renoveringsbehov. Planen är att renovera det mesta över tid, men vi ska börja med badrummet och tvättstuga vilket innebär att vi kommer flytta runt lite rör. Alla golv ska bytas så blir förhoppningsvis inga jätteproblem med att dra nya rör, något som man kanske skulle behöva göra i vilket fall med tanke på åldern.

Vad vi nu börjat fundera på är att byta uppvärmningsmetod i huset när vi ändå börjat bryta upp golv och ska plocka in en VVSare. Det var tidigare vattenburen värme till alla rum som ersattes under sjuttiotalet så bör finnas rör i plattan redan om detta spelar någon roll. Grunden är platta på mark.

Jag har noll erfarenhet av detta sedan tidigare, men har förstått att luft-luftvärmepump är det billigaste, och antagligen fullt tillräckligt med tanke på huset storlek. Om man dessutom kompletterar med den existerande vedkaminen och kanske något oljefyllt el-element så borde det vara mer än tillräckligt. Men frågan är ifall det kanske är lika bra att dra in vatten till alla rum då det som sagt kommer ligga exponerat, för att framtidssäkra systemet, plus att de löpande kostnaderna blir något lägre.

Garage och förråd är av sämre kvalitet så inga större pengar kommer läggas in där.

Jag bifogar två skisser med existerande planlösning och även den tilltänkta.
 
  • Planritning av en villa med rum och mått angivna, inklusive garage, förråd, och uteplatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skalenlig ritning av en villa med indikationer för sovrum, kök, vardagsrum, badrum och tvättstuga samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej, Er planlösning är nog ej optimal för Luft/Luft VP då ni ej har öppen planlösning. Skall ni även uppgradera ventilationen skull jag nog kika på en Luft/Vatten VP så får ni en bra frånluft ventilation också. Kräver också att man tittar över tilluften i sovrum m.m. förstås.
 
martinhq martinhq skrev:
Hallåhallå,

Vi har precis köpt vårt första hus, en liten villa på 90 kvm från 1959 med renoveringsbehov. Planen är att renovera det mesta över tid, men vi ska börja med badrummet och tvättstuga vilket innebär att vi kommer flytta runt lite rör. Alla golv ska bytas så blir förhoppningsvis inga jätteproblem med att dra nya rör, något som man kanske skulle behöva göra i vilket fall med tanke på åldern.

Vad vi nu börjat fundera på är att byta uppvärmningsmetod i huset när vi ändå börjat bryta upp golv och ska plocka in en VVSare. Det var tidigare vattenburen värme till alla rum som ersattes under sjuttiotalet så bör finnas rör i plattan redan om detta spelar någon roll. Grunden är platta på mark.

Jag har noll erfarenhet av detta sedan tidigare, men har förstått att luft-luftvärmepump är det billigaste, och antagligen fullt tillräckligt med tanke på huset storlek. Om man dessutom kompletterar med den existerande vedkaminen och kanske något oljefyllt el-element så borde det vara mer än tillräckligt. Men frågan är ifall det kanske är lika bra att dra in vatten till alla rum då det som sagt kommer ligga exponerat, för att framtidssäkra systemet, plus att de löpande kostnaderna blir något lägre.

Garage och förråd är av sämre kvalitet så inga större pengar kommer läggas in där.

Jag bifogar två skisser med existerande planlösning och även den tilltänkta.
Hur ser grunden ut?
Platta + isolering + golv
Isolering + Platta + golv
Eller någon annan lösning(krypgrund mm.).

Det är ett stort jobb om du skall fräsa upp spår och lägga nya vattenrör i betongplattan.
Då skulle jag lagt till ett installationsskikt i vardagsrummet och sovrummen som jag dragit vattenrören i.
Numera finns det luft-vatten-värmepumpar som inte kostar jättemycket.
Sedan värmt toa och tvättstuga med el om det inte finns något lämpligt sätt att komma dit med vattnet.

Var har ni tänkt ha "panncenteralen"? (Expansionskärl, cirkulationspump mm.)
Tar mer plats än vad man tror när man skall få till rörkrökar och annat.

Vad är det för deklarerad uppvärmningskostnad nu?

OfT: Planerar ni ha monopol på garderderoberna?;)
 
Hejsan, vi ska ju öppna upp lite mot köket är tanken, men du tror att det kanske blir lite väl snålt i alla fall? Ventilationen behöver antagligen också göras på sikt om inte direkt. Frågan är bara hur svårt det är att få ut vatten överallt, kanske kräver att man öppnar upp för att få koll på läget.
 
M mattoys skrev:
Hur ser grunden ut?
Platta + isolering + golv
Isolering + Platta + golv
Eller någon annan lösning(krypgrund mm.).

Det är ett stort jobb om du skall fräsa upp spår och lägga nya vattenrör i betongplattan.
Då skulle jag lagt till ett installationsskikt i vardagsrummet och sovrummen som jag dragit vattenrören i.
Numera finns det luft-vatten-värmepumpar som inte kostar jättemycket.
Sedan värmt toa och tvättstuga med el om det inte finns något lämpligt sätt att komma dit med vattnet.

Var har ni tänkt ha "panncenteralen"? (Expansionskärl, cirkulationspump mm.)
Tar mer plats än vad man tror när man skall få till rörkrökar och annat.

Vad är det för deklarerad uppvärmningskostnad nu?

OfT: Planerar ni ha monopol på garderderoberna?;)
Hallåhallå,

Platta + isolering + golv är det i dagsläget, så det finns nog lite utrymme där under. Jag vet inte hur det gjordes när man konverterade från vatten till el på det glada 70-talet men om de är nedgjutna så bör de finnas kvar tänker jag. Panncentralen är tänkt att vara i tvättstugan, som jag förstod det så finns det platseffektiva lösningar som NIBE F750. Men jag förlitar mig som sagt helt på information som jag fått av utomstående, och byter åsikt som en vindflöjel då min egen kunskap är minst sagt bristfällig...

Den nuvarande uppvärmningskostnaden är enligt energideklarationen runt 15k per år, men då bodde det endast en person i huset. Det får mig att tro att det blir lite svårt att få ihop ekvationen med att sätta igång med ett sånt här arbete ska ha en breakeven i närtid.

Inköpspris på huset var ungefär 4 miljoner, där finare hus i området kan gå för så mycket som 6 miljoner, men då med mer kvadrat, så finns nog ingen enorm uppsida att hämta på priset, kanske en miljon i dagsläget om man skulle få det toppklass. Att lägga ca. 15% av det, eller vad nu arbetet kan gå på för att dra vatten vet jag inte riktigt hur vettigt det är.

Ang. garderoberna. Haha, yes. Ifall vi får något barn i närtid så kanske de kan få lite förvaring, men fram tills dess så är det total diktatur när det kommer till garderober! :D
 
  • Gilla
Anno1000
  • Laddar…
Excel
Om ni ska riva upp golv är det väl lätt att dra nya rör till element. Rören borde väl kunna dras i bjälklaget.
 
Det mest optimala är en frånluftspump typ den du nämner så du får till frånluft en vilket är ett måste i en kåk med troligtvis självdrag. Sen får du ju värme också. Sen blir ju frågan golvvärme eller radiator under fönster. Du kommer nog ha plats för de pex slangar du behöver till värmen i golv
 
Jag tror att vattenburen värme ger bättre försäljningspris, och om ni tar arbetet och kostnaden nu så kommer ni inte att ångra er. Om ni inte gör det kommer värmen fungera bra ändå. Det landar nog i en personlig känsla hur man vill ha det. Jag hade direktel och luft/luft, fungerade jättebra, sen när jag skulle göra om badrummet ville jag ha golvvärme (vattenburen) hittade en begagnad bergvärmepump på blocket och nu är det bara att se till att det kommer fram rör till alla element ska bytas:)
 
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
Excel
Också ganska billigt, 16 mm pex rir kostar ca 2500 för 100meter.
 
H håbbe1961 skrev:
Det mest optimala är en frånluftspump typ den du nämner så du får till frånluft en vilket är ett måste i en kåk med troligtvis självdrag. Sen får du ju värme också. Sen blir ju frågan golvvärme eller radiator under fönster. Du kommer nog ha plats för de pex slangar du behöver till värmen i golv
Jo, det blir såklart nästa fråga. Golvvärme är i mitt tycker överlägset efter att ha haft båda. Både i funktionalitet och estetik, men jag har bara antagit att det skulle vara på tok för dyrt. Men som du säger så kanske det är en enkel femma att lägga ut det ifall vi i alla fall ska plocka upp alla golv och det finns utrymme.
 
Det där ser ut som ett Nivis-hus, om det är så behöver du läsa på ordentligt. Vi har ett sådant, och det är konstruerat med en mycket tunn bottenplatta, med ett tunt lager isolering ovanpå, därefter luftkanaler där det blåser varmluft för uppvärmning av golven. Jag ser iofs inget ventilationssystem på dina ritningar, men det kanske är borttaget. Man får i så fall hoppas att de har byggt på plattan och isolerat den när man konverterade till direkt-el. Om det är ett Nivis-hus rekommenderar jag att du går med i Facebook-gruppen Vi som bor i Nivis-hus, där finns många kloka människor som kan sina hus.
 
Excel Excel skrev:
Om ni ska riva upp golv är det väl lätt att dra nya rör till element. Rören borde väl kunna dras i bjälklaget.
Jo, det var det jag hoppades på. Om det nu inte funkar med golvvärme som du föreslog här ovan. Det vore såklart toppen om det gick.
 
A Annaet skrev:
Det där ser ut som ett Nivis-hus, om det är så behöver du läsa på ordentligt. Vi har ett sådant, och det är konstruerat med en mycket tunn bottenplatta, med ett tunt lager isolering ovanpå, därefter luftkanaler där det blåser varmluft för uppvärmning av golven. Jag ser iofs inget ventilationssystem på dina ritningar, men det kanske är borttaget. Man får i så fall hoppas att de har byggt på plattan och isolerat den när man konverterade till direkt-el. Om det är ett Nivis-hus rekommenderar jag att du går med i Facebook-gruppen Vi som bor i Nivis-hus, där finns många kloka människor som kan sina hus.
Ja det ser verkligen ut att matcha de första husen som jag får upp när jag googlar. Är det möjligen vad den här klimatanläggningen använts till?
 
martinhq martinhq skrev:
Ja det ser verkligen ut att matcha de första husen som jag får upp när jag googlar. Är det möjligen vad den här klimatanläggningen använts till?
Ser inte vad du avser med klimatanläggning? Som sagt, bottenplattan är extremt dåligt isolerad från början. Utbygget med förråd och garage är typ bara panel och lite råspont, och vi har gjort om massor. Fimpat den luftburna golvvärmen i det som vi har renoverat, och behållit den av i det orörda, eftersom man löper stor risk att få fuktproblem om man inte isolerar upp plattan. Utbyggnaden har vi isolerat upp, höjt taket på och lagt golvet i samma nivå som övriga huset. Det har varit jättemycket jobb, men blivit bra.
 
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
A Annaet skrev:
Ser inte vad du avser med klimatanläggning? Som sagt, bottenplattan är extremt dåligt isolerad från början. Utbygget med förråd och garage är typ bara panel och lite råspont, och vi har gjort om massor. Fimpat den luftburna golvvärmen i det som vi har renoverat, och behållit den av i det orörda, eftersom man löper stor risk att få fuktproblem om man inte isolerar upp plattan. Utbyggnaden har vi isolerat upp, höjt taket på och lagt golvet i samma nivå som övriga huset. Det har varit jättemycket jobb, men blivit bra.
Bilden kom inte med. :rolleyes: Den här: Äldre NOBO zonkontrollpanel med vred och knappar på en vägg med synliga elrör och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår utbyggnadsdel är i dagsläget rätt sunkig. Vår besiktningsman/instruktör med många år i branschen rekommenderade att riva hela rasket och bygga ut i liknande stil som resterande huset...

Verkligen supersnällt att du länkade till facebookgruppen, det kommer helt klart komma till nytta!
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.