Har precis valt Kakel/Klinkers till vårat ugglan 159, vi fick i uppgift att gå till en lokal handlare och välja ut K&K till ett "Butikspris" på 200:- kvm.
Eftersom vi är bekanta med butiksinnehavarna så kan vi göra bra priser trodde vi....... men det visar säg att även Lbhus skall tjäna en hacka på det redan snålt till tagna priset 200:- kvm. Så min rabatt som jag själv förhandlar fram påverkas av deras girighet. Handlaren debitterar Lbhus som i sin tur debitterar mig.
Detta känns jävligt surt!!!
Hur har ni andra gjort??
Har klarat komma under 200:- i hallen, för övrigt ligger plattorna 200-600:-
 
Ja, dom där 15% som dom lägger på är jävligt sura. Den betalningsmodellen suger. Det är rimligt att generalentreperenören får ett påslag när man beställer saker som innebär ett merarbete för dom, i form av samordning med mera.

Känns jävligt fel att entreprenören tjänade 3 200 på oss för att vi ville ha dyrare ytskikt. Dom har inte gjort ett skit för dom pengarna annat än att skicka ut en faktura.

Kolla på dina papper om kakel, på mina stod det nånting om att man fick tillbaka en del om man fixade eget material.

Det mest sjuka var att de framhöll så fint att man fick en rabatt på M2 på ett visst antal procent som generalentreprenören förhandlat till sig för kundernas räkning. Den rabatten motsvarade i princip det påslag som generalentreprenören gjorde...

/Fredrik
 
Vi gick till den kakelbutik som LB-hus i Karlskrona använder och valde ut det kakel/klinker vi ville ha
kaklet till badrummen var billigare än 200kr/m2, övrigt var dyrare så totalt fick vi betala 9000:- extra men då ingick även golvvärmen till badrummet på ovanvåningen.
Vi är jättenöjda med detta då vi har fått det vi ville ha
Välja kakel är inte lätt, bra med en butik så man inte får för mycket att välja på
 
Vi bygger eksjöhus i Göteborg. Fårvälja kakel för 250:-/kvm på FF kakel. Vi hittar en del, men det mesta, speciellt det man vill ha är dyrare. Men med lite enklare kakel i tvättstuga och lite kompromisser så hamnar vi hyffsat inom ramarna.
Men sen så tänker folk inte heller på att kakelsättaren tar ut ett pris för allt över standardsättning. Man får till ex betala 150:-/kvm extra för klinker på vägg, mönstersättning, plattor mindre än 15cm osv..

En platta som kostar 250:-/kvm att köpa kan alltså kosta 500:-/kvm om det är 10cm plattor av klinker som ska upp på väggarna, t ex i vårt kök.

mvh Henke
 
Det går att hitta snyggt kakel för mellan 200-250 sek
Har gjort det i 2 badrum. Kallet i köket tror jag dock landae på ca 400-450 sek kvadraten (nästan mosaik strl) men det var få kvadrat sakt det blev jävligt snyggt ;-)
 
Det är ju egentligen stört omöjligt att svara på om man kan hitta snyggt kakel o klinker för 200 kr/kvm. Det är ju så individuellt vad man gillar. Den plattan jag gillar för 200 kr, kanske inte näste man gillar, medan andra tycker de hittar plattor för 200 kr som jag inte alls tycker om. Smaken är ju som baken...
 
Sanna skrev:
Det är ju egentligen stört omöjligt att svara på om man kan hitta snyggt kakel o klinker för 200 kr/kvm. Det är ju så individuellt vad man gillar. Den plattan jag gillar för 200 kr, kanske inte näste man gillar, medan andra tycker de hittar plattor för 200 kr som jag inte alls tycker om. Smaken är ju som baken...
Det är ingen som svarat på OM man kan hitta snyggt kakel & klinker utan min fråga var: "Fann NI kakel/klinker som föll er i smak inom ramen för 200:-/kvm..." Vad bra att du berättar att smaken är individuell, ifall inte alla visste det. Som du märker blir jag så trött på denna typ av meningslösa inlägg, för diskussionen vidare eller lämna tråden utan inlägg!

//Impossible
 
impossible skrev:
Det är ingen som svarat på OM man kan hitta snyggt kakel & klinker utan min fråga var: "Fann NI kakel/klinker som föll er i smak inom ramen för 200:-/kvm..." Vad bra att du berättar att smaken är individuell, ifall inte alla visste det. Som du märker blir jag så trött på denna typ av meningslösa inlägg, för diskussionen vidare eller lämna tråden utan inlägg!

//Impossible
Så kinkig man kan vara då...;)
 
Tror mest det har att göra med vilken entrepenadform du har.
Vi delad entreprenad är det ju du som skriver avtal med hantverkarna och då kan du köpa kakel och klinker var du vill och ge till kakelsättaren. Ofta har ju kakelsättaren bra rabatt hos ett antal olika leverantörer så det kan ju vara bra att kolla om det blir bra pris att köpa via honom. Då sköter säkert han även logistiken.

Vi byggde med Vårgårdahus. De hade avtal med en firma, men vi kunde lika gärna handla på Bauhaus. Den stora skillnaden var dock bekvämligheten. När vi valde från den firman med avtal kunde vi mer eller mindre bara peka på kaklet och klinker och säga var vi skulle ha det. Om vi skulle köpa från annat ställe så fick vi själva göra inköp och se till att det fanns på plats när kakelsättaren behövde det.

Nackdelen var att det inte fanns mycket för 200 kr/m2 som vi ville ha...Det blev dyrare!:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.