Hej,

Jag stångas med Göteborgs stadsbyggnadskontor.

Jag tänkte fråga Er om ni har några input i detta ärendet.

Som det är så byggde jag altan och trodde i min tro att det räknades 800mm från mark till altangolv. Dock så byggde jag ut och drog över det över entre dörr till källare.
Nu så blev det fel och dom räknar då den läsgsta punkten vilket överstiger 1.8m och varpå jag skulle sökt bygglov.
Har med hjälp av en gammal arkitekt (ritade allt själv från början) fått till att vi ska lägga som ett attefall den sista delen av altanen (den som sticker ut över entre dörr källare)

Men då får jag detta av GBG byggkontor:

Attefallstillbyggnader måste vara slutna, du måste redovisa (och bygga) en vägg med en dörröppning även på den andra kortsidan. 
(Vet ni om detta måste vara sluten?)

Förslag till enkel kontrollplan. Kontrollplanen är ett dokument som beskriver vilka kontroller som ska göras under byggnationen. I kontrollplanen ska det bland annat stå vad som ska kontrolleras, på vilket sätt kontrollerna görs och vad kontrollresultatet ska jämföras mot. Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. I enklare ärenden kan du själv ta fram en kontrollplan. Mall för enkel kontrollplan hittar du på vår hemsida.

Är det någon som har gjort en kontroll plan och kan ge mig tips??

 När det gäller flytt av kök och ny imkanal måste det ingå i denna ansökan, inte i bygglovet för fasadändring. Det bästa vore om ni drar imkanalen i ett schakt på insidan av huset upp genom taket.

I min enfall så lade jag in allt jag ville göra inklusive att flytta kök och göra en ny imkanal, inser nu att jag väckte den sovande björnen men nu så måste jag bara lösa detta, några förslag?
Min Imkanal kan jag ej dra genom huset och ut genom taket utan måste bli genom väggen.

 
Redigerat:
Det är bra att du bifogar ritningar, det blir mycket lättare att ge råd då, men gör dem anonyma. Jag rekommenderar att du tar bort adress och fastighetsbeteckning.
 
  • Gilla
Subir
  • Laddar…
Hej, spontant så ser det konstigt ut, attefall är ett fristående hus men på ritning så ser det ut som en utbyggnad av befintligt hus.
 
coconut
H håbbe1961 skrev:
Hej, spontant så ser det konstigt ut, attefall är ett fristående hus men på ritning så ser det ut som en utbyggnad av befintligt hus.
Det som menas borde vara attefallstillbyggnad.
 
Aha nått nytt begrepp jag ej visste
 
Tillbyggnaden verkar ej accepteras som attefalltillbyggnad då jag antar att de vill ha slutna väggar så kanske bara en begreppsfråga, ser mer ut som ett skärmtak vilket ofta är befr fr bygglov
 
Vad jobbigt att man inte kan ändra sitt inlägg.
 
Subir Subir skrev:
Vad jobbigt att man inte kan ändra sitt inlägg.
Jag tror en administratör kan hjälpa dig om du vill ändra ritningarna. Skriv ett meddelande till någon av dem.
 
  • Gilla
Subir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.