Finns här någon som är kunnig om ”tegeltillverkning”?
Kanske lite långskott men jag testar då jag upplevt att här finns vida kunskaper om alla möjliga saker!

Jag har förstått att järnhaltig lera ger rött tegel (?) vad är det isåfall som gör teglet gult? Det jag undrar över är om tegelbruken tillverkade både rött och gult,eller färgen var beroende på var bruket låg? (alltså isåfall tillgången på olika leror)
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Hej!
Ett lite snabbt svar är att hög kalkhalt i leran ger gult tegel, utanför Uppsala i Bergsbrunna fanns tidigare ett tegelbruk som tillverkade gult tegel, det slutade tillverkningen i början på -80 har jag för mig.

mvh Kramla
 
Kramla
Forts:

Haga utanför Enköping som nu tyvärr är nedlagt sedan sommaren-20 tillverkade tidigare mest rött tegel men jag har även murat gult tegel från Haga och om leran då var därifrån med ev iblandning av något eller att de tog leran från annan ort vet jag inget om.
Men kul tanke detta och när tid ges ska jag titta i mina böcker om tegel och tegelbruk i Sverige.
 
  • Gilla
Nixxan
  • Laddar…
Tusen tack! Jag bor på Mälaröarna och här fanns visst 10 tegelbruk när ”det begav sig”,läste någonstans att runt Mälaren var det järnhaltig lera. Har fått en fråga i mitt jobb om det gula teglet i en byggnad kan komma från ett lokalt bruk,och därför undrar jag om det nu var vanligast med rött,gjorde man även gult. Så du förstår min fråga
 
Spännande!
Här där jag bor blir teglet gult eller gulgrönt.

I jobbet har jag varit i kontakt med äldre byggnader murade med flerfärgat tegel som enligt uppgift varit från samma tegelbruk, så man kan väl tänka sig att det förekom att tegelbruk antingen hade flera egna täkter eller köpte lera?
 
  • Gilla
Nixxan
  • Laddar…
Nixxan Nixxan skrev:
Finns här någon som är kunnig om ”tegeltillverkning”?
Kanske lite långskott men jag testar då jag upplevt att här finns vida kunskaper om alla möjliga saker!

Jag har förstått att järnhaltig lera ger rött tegel (?) vad är det isåfall som gör teglet gult? Det jag undrar över är om tegelbruken tillverkade både rött och gult,eller färgen var beroende på var bruket låg? (alltså isåfall tillgången på olika leror)
Hej,

Det finns åtminstone ett tegelbruk kvar i Sverige: fråga dem. Tegel är ett fantastiskt material. Lycka till.

https://www.hornstegelbruk.com/
 
  • Gilla
Nixxan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.