Då vi är trångbodda och barnen växer så behöver vi mer utrymme. Så jag har just påbörjat projektet med att inreda en del av kallvinden. Det blir två sovrum, ett litet allrum och en liten toalett, sammanlagt ca 30 m2. Har väl koll på det mesta, men har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra med uppvärmningen.
På undervåningen har vi främst radiatorer förutom i hallen som just renoverats där jag drog in golvvärme. Radiatorrören till undervåningen är dragna i källartaket, blir lite knepigt att göra på samma sätt till vinden.
Därför känns golvvärme som det naturliga valet då alla golv ändå måste brytas upp för att isoleras. Gammal spånisolering vilket inte är hela världen mitt i rummen men vid väggarna måste det ju isoleras mycket bättre. Radiatorer är nog bökigare och jag behöver lämna bort mer jobb till min svåger som är rörmokare. Golvvärmen kan jag lösa själv förutom sista inkopplingen. Golvvärmen är dyrare men billigare i längden.

Låter som jag redan har bestämt för golvvärme, men vad mer behöver jag tänka på? Hur hade ni gjort?
 
Du behöver inte isolera mellan våningarna. Det viktigaste är att värmen stannar innanför husets väggar och tak. Men ibland kan det vara en fördel att göra så om man tex har begränsat utrymme mot tak så man inte kan isolera så mycket. Eller att man vill ha varmare zoner på nedervåningen mot övervåning. Värmen rör sig som bekant uppåt.
Det jag tänker på är hur värmefördelningen kommer att ske om du lägger in golvvärme eller radiatorer. Frågor som var acktank är placerad, hur värmeslingan fungerar idag och hur det är tänkt att den skall fungera även framöver. Det finns en del frågor att beakta och fundera över. Det kan vara mycket värt att konsultera en vvs-tekniker i frågan. Det brukar kosta några tusen men det är ett litet belopp i sammanhanget.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Du behöver inte isolera mellan våningarna. Det viktigaste är att värmen stannar innanför husets väggar och tak. Men ibland kan det vara en fördel att göra så om man tex har begränsat utrymme mot tak så man inte kan isolera så mycket. Eller att man vill ha varmare zoner på nedervåningen mot övervåning. Värmen rör sig som bekant uppåt.
Det jag tänker på är hur värmefördelningen kommer att ske om du lägger in golvvärme eller radiatorer. Frågor som var acktank är placerad, hur värmeslingan fungerar idag och hur det är tänkt att den skall fungera även framöver. Det finns en del frågor att beakta och fundera över. Det kan vara mycket värt att konsultera en vvs-tekniker i frågan. Det brukar kosta några tusen men det är ett litet belopp i sammanhanget.
Det är många ytterväggar där jag måste isolera golvet vid åtminstone annars blir det mycket värme som försvinner där.
Jag kommer ju koppla in värmerören direkt ner till källaren med egen shunt.
Jag får slå en signal till svågern helt enkelt, han har kopplat in alla rör här hittills så det kan vara värt att höra med honom.

Huset värms förresten med lv-pump så där är ytterligare en fördel för golvvärmen.
 
Är det en egen slinga så behöver du inte fundera så mycket. Tänkte mest på om du hade tänkt att koppla på befintlig slinga.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det är många ytterväggar där jag måste isolera golvet vid åtminstone annars blir det mycket värme som försvinner där.
Jag kommer ju koppla in värmerören direkt ner till källaren med egen shunt.
Jag får slå en signal till svågern helt enkelt, han har kopplat in alla rör här hittills så det kan vara värt att höra med honom.

Huset värms förresten med lv-pump så där är ytterligare en fördel för golvvärmen.
Fullisolerat yttersta facket på vind och fullisolerat fram t.o.m. kattvind. Sedan 70-90 mm stegljudsisolering i resten åtminstone. Självklart ska ni dra upp vattenburen värme. Sedan om det landar i golvvärme eller vanliga radiatorer är mest en kostnadsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.