D
Jojo det ser jag. Men det går åt 2 håll. Det som går upp i taket kan jag inte följa, men det jag kan följa åt andra hållet sitter fel.
 
D Daniel101 skrev:
Ja självklart! Det är det jag är inne på också.

Men det ser ut så här vid pannan.
[bild]
Till vänster är nya delen och till höger gammla delen av huset. Den gammla delen vet jag sitter fel.
Mot gammla delen finns ytterligare ett T.
[bild]
Så det finns flera ställen där felet kan ha uppstått. Jag försöker lista ut om det redan är vid första T eller bara vid andra.
Detta ger ingen information.
Ta kort på värmepumpen och tanken. Där rören kommer ut från VP Mm. Felet är inte på dina bilder. Jag tror att systemet går baklänges och det beror på hur VP är inkopplad, eller som tidigare nämnt i tråden att en cirkulationspump är felmonterad och cirkulerar vattnet åt fel håll
 
D
Bild på pannan. Vänster i bild är retur och röret bredvid är tillopp.
Värmesystem med kopparledningar och panna, returrör till vänster och tilloppsrör nära cirkulationspump med pil uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undre delen
Värmeanläggning med pannor och cirkulationspumpar, returrör till vänster och pil uppåt på tilloppsrör till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högra cirkpump i bild är tillopp det är en pil uppåt på den.
 
Det finns märken uppe på VP på retur och framledning (röd och blå brukar dom vara) kolla så att rören från din ”gamla del” stämmer hela vägen till värmepumpen.
Dvs att de rör som ansluter till överkant på elementen ansluter till det röret som är framledningen (utlopp) från värmepumpen.
Det kan du säkert följa hela vägen. Jag är nästan säker på att något är fel där
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
D Daniel101 skrev:
Bild på pannan. Vänster i bild är retur och röret bredvid är tillopp.
[bild]

Undre delen
[bild]
Högra cirkpump i bild är tillopp det är en pil uppåt på den.
D Daniel101 skrev:
Bild på pannan. Vänster i bild är retur och röret bredvid är tillopp.
[bild]

Undre delen
[bild]
Men högra röret är väl dricksvatten och vänster va
Högra cirkpump i bild är tillopp det är en pil uppåt på den.
D Daniel101 skrev:
Bild på pannan. Vänster i bild är retur och röret bredvid är tillopp.
[bild]

Undre delen
[bild]

Högra cirkpump i bild är tillopp det är en pil uppåt på den.
På bilden är högra röret kallvatten (dricksvatten) och vänstra varmvatten.
Kolla vart rören från radiatorkretsen går in i VP
 
En fundering, det du i beskriver som en ”tank” det tror jag är varmvattenberedaren.
Den har inget att göra med värmesystemet som är på högersidan av dina bilder.
 
D
Tack för alla svar! Fantastisk respons på detta forum!

Det ska komma en rörmokare idag och vända på systemet vid pannan så hoppas jag att det blir bättre värme i radiatorerna sen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Krilleman
Hur gick det till slut?

Jag är inte helt hundra på att vända på systemet som är rätt väg att gå.

För ditt MMA-koppel är som du redan nämnt ett 2-rörs.

Finns det flera olika slingor blandat med 1-rör och 2-rör?
 
D
Hej!

Rörmokaren fick förhinder och var här igår. Han har vänt på slingan mot den äldre delen av huset där jag bekräftar att det gick åt fel hål. Radiatorerna blev mycket varmare och jag tycker värmen käns jämnare i rummen!

Den andra slingan, mot nya delen, tänker jag byta 1 rörs kopplen till 2 rörs. Jag är ganska säker på att alla radiatorerna är parallel kopplade då inget annat blir kalt om jag stänger av ett eller flera på den slingan. Vi får se hur det blir när jag väl fått till det.

@Krilleman vet du om det går att byta bara fördelaren mellan danfoss 1rörs och 2rörs?
Om det är samma mått så slipper jag byta hela kopplet.
 
D Daniel101 skrev:
Hej!

Rörmokaren fick förhinder och var här igår. Han har vänt på slingan mot den äldre delen av huset där jag bekräftar att det gick åt fel hål. Radiatorerna blev mycket varmare och jag tycker värmen käns jämnare i rummen!

Den andra slingan, mot nya delen, tänker jag byta 1 rörs kopplen till 2 rörs. Jag är ganska säker på att alla radiatorerna är parallel kopplade då inget annat blir kalt om jag stänger av ett eller flera på den slingan. Vi får se hur det blir när jag väl fått till det.

@Krilleman vet du om det går att byta bara fördelaren mellan danfoss 1rörs och 2rörs?
Om det är samma mått så slipper jag byta hela kopplet.
Du kan inte vara säker på att det är ett tvårörssystem genom att stänga ett element via radiatorventilen. Finessen med kopplen för ettrörssystem är ju att radiatorventilen skall kunna vara stängd och vattnet fortsätter cirkulera genom kopplet. Skulle inte tro att den som installerade systemet installerade fel koppel. Väldigt långsökt om så skulle vara fallet. Är det ett tvårörssystem och du stänger en radiatorventilen skall inte ens kopplet, eller något av rören, bli varmt då varken framledning eller retur skall cirkulera förbi kopplet.
 
D
Mina 1-rörs koppel är ju fel kopplade som vi redan konstaterat här. Dom är inkopplade som 2-rörs.
Så inget vatten kan cirkulera i kopplet när jag stänger termostaten. Båda rören blir kalla.
Jag tror inte att dessa radiatorer installerats av en fackman. Jag har märkt att det är mycket som är gjort av den glada lekmannen i det här huset...
 
Ja men blir alla radiatorer kalla i den delen av huset om du stänger ventilen på ett element?
Och du har ju konstaterar att du har koppel för tvårörssystem.
Både MMA och dannfoss kopplen är för tvårörssystem.
Danfoss är mäkta E för enrörsystem och D för tvårörssystem.
MMA kopplen är helt klart för tvårörssystem
 
Redigerat:
D
Hej igen alla!

Nu har jag köpt nya 2-rörs underedlar och försökt byta dom. Det gick inte så bra...
Jag kan bekräfta att det är danfoss 1-rörs koppel jag har. Dock så är dom väldigt gamla och har således M21 gänga och inte M22 som dom nya har. Finns det nån fiffig koppling jag kan använda så jag kan kapa rören en bit och ansluta dom nya underdelarna?
Ping @Krilleman!

Gamla Danfoss 1-rörs koppel med M21 gänga på trägolv, behöver adapter för nya 2-rörs underdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.