werasd werasd skrev:
drog nya rör ifrån värmepumpen utomhus
När var det? Har rören installerats av fackman? Går VP fortfarande som den ska eller kör den på elpatron nu hela tiden?
 
vad är det för värmepump ni har? märke/modell
 
T Thomas_Blekinge skrev:
När var det? Har rören installerats av fackman? Går VP fortfarande som den ska eller kör den på elpatron nu hela tiden?
Detta var i somras och utfördes utav PML, ett ganska känt företag i stan. Elpatronen går igång när utetemperaturen blir lägre än -10 vilket det inte varit så ofta här, hänt max ett par dagar under dagtid. Annars kör den på som vanligt
 
harka harka skrev:
vad är det för värmepump ni har? märke/modell
Värmepumpen är en 30NQL av märket Carrier och pannan av samma märke, 290 A/W
 
E etompau skrev:
Jag tycker att frågor som denna är nu relativt vanliga. Ett tips är att skaffa en energimätare, ex. Ikeas Sparsnäs, nu utgången men brukar finnas på ex. tradera.
Med denna så får man direkt besked om momentan förbrukning och statistik över dag, månad och årsförbrukning.

Håller man koll på displayen kan man lära sig lite vad som drar ström i huset. Rent krasst så är det uppvärmning som drar de största effekterna. Vanlig belysning med LED-ljuskällor är idag en liten post på elräkningen.

Innetemp. och funktioner på eventuella termostater bör man hålla ett öga på.
En del vill ha kanske 23-24 grader inomhus medan andra tycker 18-20 är fullt tillräckligt.

Långa varma duschar kräver energi. Snålspolande munstycke kan hjälp till att hålla nere energiförbrukningen.

Fel på äldre (+25 år) vent.anläggningar med värmepaket kan ligga och förbruka ström.
För att inte tala om elektrisk golvvärme i utrymmen direkt mot mark eller krypgrund som inte är tilläggsisolerad.

Ett litet badrum har golvvärme med effekt på ca 400-500W. Det ger ca 10-12 kW per dygn (300-350 kW/månad) när det är riktigt kallt.
 
werasd werasd skrev:
Värmepumpen är en 30NQL av märket Carrier och pannan av samma märke, 290 A/W
Den modellen har några år på nacken och ett par vanliga standradfel (växelventilerna framför allt). Har du koll på att värmepumpen och elpannan funkar som dom ska?
 
useless useless skrev:
Den modellen har några år på nacken och ett par vanliga standradfel (växelventilerna framför allt). Har du koll på att värmepumpen och elpannan funkar som dom ska?
Vad är det jag helst ska kolla upp isånnafall?
 
Allt som fanns i menyn
 
  • Digital display visar en uppvärmningsmeny med temperaturinställningar och klockslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display som visar temperaturer och menyval i mörker med en diffus grön bakgrundsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturinställningar för uppvärmningssystem med olika värden och klockslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av en meny med temperaturinställningar och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni nyligen förbrukat mycket varmvatten eller kört med extra varmvattenvärmning? Annars gissar jag att värmepumpen inte orkar värma huset just nu utan att det behövs tillskott från elpatronen. Skillnaden mellan T8 och T9 är ganska låg, vilket skulle kunna tyda på att kompressorn inte ger så hög effekt, men det kan ju bero på förutsättningarna lika gärna som att något är fel.
 
useless useless skrev:
Har ni nyligen förbrukat mycket varmvatten eller kört med extra varmvattenvärmning? Annars gissar jag att värmepumpen inte orkar värma huset just nu utan att det behövs tillskott från elpatronen. Skillnaden mellan T8 och T9 är ganska låg, vilket skulle kunna tyda på att kompressorn inte ger så hög effekt, men det kan ju bero på förutsättningarna lika gärna som att något är fel.
Vi har inte ökat användningen av varmvatten på nåt sätt, som sagt så har vi inte ändrat våra livsvanor, inga överdrivna långa duschar osv
Angående kompressorn så tror jag att det är bäst o anlita någon kunnig.
Tog bild på displayen tidigare idag kan bifogas
 
Bild på display
 
  • Digital display som visar innertemperatur på 24,4 grader Celsius och fuktighet på 51%, samt tid 15:31:35.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser ut som att den går med eltillskott för att värmepumpen inte orkar. Det behöver inte vara något fel i sig, utan beror på hur man har dimensionerat anläggningen från början. Men om det har funkat bättre tidigare så är det nog dags att ta dit någon som kan se över prylarna.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
*** Följdinlägg redigerat av moderator ***

Det man kan göra (som som även jag med varit tvungen att göra då mitt värmesystem inte är bra uppsatt av tidigare ägare och en 20A propp gick hela tiden) är att:
Skaffa IR termometer (ca 500)
Skaffa en tångamperemeter (ca 500)
Skaffa en-två energimätare (ca 100-200kr /st )
Börja skriva upp:
Ute temperatur
Temperatur på stigare från VP
Temperatur på retur till VP
Temperatur på till/från några element (om det är vattenburna)
Logga om elpatronen är igång
Elmätarställning
Inventera vad man har för saker som drar ström (tex mitt kontor med dator på 24/7 ,wifi & brandvägg dra 100W/h, diskmaskinen tar 2kWh för en disk)
Kolla vad cirkulationspumparna har för inställning.

Mät och skrivupp några dagar så man har en "bas" att jämföra mot.
Gör EN (endast EN) ändring och se hur vad som händer.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort en del energipolitik ur tråden.

Håll till ämnet, och framförallt så är byggahus inte ett forum för politik!

/moderator
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.