M
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, man kan väl uppge vilket som.
Jag tror att det är omöjligt att hitta björkved för 400:- m2 inom en timme från Göteborg. @Markarbetaren säger att jag har fel.
Jag är glad om han har rätt. Vi får väl se om han hittar någon...
Han jag köper av har ingen hemsida, ingen annons på blocket, ingen skylt på lagårn "VED SÄLJES":surprised:. Behöver man annonsera för att kunna kränga sin ved så förstår jag att man ligger högt i pris. Precis som att den som behöver googla på blocket mm. betalar ett högt pris. Har man kontakter betalar man mindre. Världen är faktist inte konstigare än så;)
 
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Han jag köper av har ingen hemsida, ingen annons på blocket, ingen skylt på lagårn "VED SÄLJES":surprised:. Behöver man annonsera för att kunna kränga sin ved så förstår jag att man ligger högt i pris. Precis som att den som behöver googla på blocket mm. betalar ett högt pris. Har man kontakter betalar man mindre. Världen är faktist inte konstigare än så;)
Så, vilket är ditt tips?
Jag är övertygad om att det inte går att få tag i prima björkved inom en timme från Göteborg för 400:- per m3.
Du säger att jag har fel, och det är ju bra i så fall.
Jag köper några kubik direkt när du gett mig info.
 
Redigerat:
P
Nissens Nissens skrev:
Nej, det var nog mer för att komma ifrån oljeeldning i första hand. Torv och kol därefter.
Det är fossila bränslen som är det stora problemet.
Fossileldning är ett globalt klimatproblem, ja.

Vedeldning medför lokala miljöproblem, i form av sot, diverse otäcka kolväten och dioxiner.
Hur man eldar spelar roll för hur mycket hälsofarligt material man släpper ut.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ft/Luftfororeningar/Paverkan-fran-vedeldning/
 
Nissens
P pmd skrev:
Fossileldning är ett globalt klimatproblem, ja.

Vedeldning medför lokala miljöproblem, i form av sot, diverse otäcka kolväten och dioxiner.
Hur man eldar spelar roll för hur mycket hälsofarligt material man släpper ut.
[länk]
Nu var ju frågan vad orsaken var att vi byggde ut kärnkraften. Inte var det pga vedeldning i allafall.
 
De här elpriserna ni anger, är det med eller utan nätavgiften? Eftersom den är högre än vad vi betalar för elen är det ju intressant att veta.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Nu var ju frågan vad orsaken var att vi byggde ut kärnkraften. Inte var det pga vedeldning i allafall.
Visst var det så, och kanske för att få billigare elektricitet i stora mängder.

Men om vi nu ska ersätta kärnkraften med ved så är det bra att känna till vilka (lokala) nackdelar det medför.

Jag eldar själv med ved (i tre eldstäder) men mest för tvivsel och ibland som stödvärme när det är skitkallt. Jag bor i glesbygd så jag tror att jag inte ställer till med lika mycket miljöproblem som om jag hade bott i ett villaområde.
 
M
Nissens Nissens skrev:
Så, vilket är ditt tips?
Jag är övertygad om att det inte går att få tag i prima björkved inom en timme från Göteborg för 400:- per m3.
Du säger att jag har fel, och det är ju bra i så fall.
Jag köper några kubik direkt när du gett mig info.
Kontakter och affärsbekanta skaffar man själv.
Lycka till!
 
M
P pmd skrev:
Fossileldning är ett globalt klimatproblem, ja.

Vedeldning medför lokala miljöproblem, i form av sot, diverse otäcka kolväten och dioxiner.
Hur man eldar spelar roll för hur mycket hälsofarligt material man släpper ut.
[länk]
Jag tror (utan att veta som alla andra på detta forum) att vedeldning och luftföroreningar är gamla sanningar som grundar sig i dom vedpannorna och eldstäderna man satte in för +25 år sedan. Min farsa har en vedpanna utan acc-tankar från 70-talet. Du kan ju tänka dig hur han får göra när den lilla vattenvolymen i panna+radiatorkretsen börjar bli för varm. Strypa luftflödet med påföljd att förbränningen blir helt uppåt väggarna fel. Min vedpanna med acc-tankar och min kamin är miljögodkända, vad som nu menas med det. Verkningsgraden på kaminen var bland den högsta på marknaden när jag köpte den och vedpannan fick jag inte godkännande att installera utan acc-tankar.

Det är väl samma med dåtidens oljebrännare som lade hela byn i en äcklig dieselstank. Vet inte hur dom fungerar idag men det är väl fläktar, lamdagivare och grejor för att bli godkänt.
 
P
M Markarbetaren skrev:
Jag tror (utan att veta som alla andra på detta forum) att vedeldning och luftföroreningar är gamla sanningar som grundar sig i dom vedpannorna och eldstäderna man satte in för +25 år sedan.
Det tror jag också, men framförallt när det gäller vedpannor. Öppna eldstäder skiljer sig inte mycket från gamla tiders dito. Braskaminer är förvisso bättre än eldstäder, och förr (vilket är 1970-talet för mig :)) så fanns inte braskaminer.

Men läs texterna som länkas till nertill på sidan jag länkade till! Det ger bra tips om hur man minskar sin miljöpåverkan vid vedeldning. Enligt naturvårdsverket medför vedeldning cirka 1000 förtida dödsfall per år i Sverige. Tyvärr ger de ingen källa till den beräkningen (på den websidan) så vi får väl se det som tentativt.

Hursomhelst så är det ju bra att inte störa sina grannar (om man har några närbelägna sådana) med rök och sot i onödan.
 
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Kontakter och affärsbekanta skaffar man själv.
Lycka till!
Jag har de kontakterna redan, och under 650:- är svårt att hitta inom en timme från Göteborg, och absolut inte 400:-.
Så, det ser ut som att jag hade rätt, det var ju synd...
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Visst var det så, och kanske för att få billigare elektricitet i stora mängder.

Men om vi nu ska ersätta kärnkraften med ved så är det bra att känna till vilka (lokala) nackdelar det medför.

Jag eldar själv med ved (i tre eldstäder) men mest för tvivsel och ibland som stödvärme när det är skitkallt. Jag bor i glesbygd så jag tror att jag inte ställer till med lika mycket miljöproblem som om jag hade bott i ett villaområde.
Jag eldar väl som du ungefär, kanske inte lika glesbyggt här, men kommunen har regler för vedeldning så det är ju under kontroll. Man behöver ju inte hitta på egna regler, det räcker så bra med de som redan finns. :)
 
Jag styr tillbaka till trådstarten om höga elräkningar, istället för diskussioner om ved.

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Hej TS, har du fått räkningen för januari? Den lär väl ha hamnat på lite mer än 2500 kr, antar jag. Eller har du kommit på nåt bra sätt att spara el utan att frysa?

Keiller Keiller skrev:
1.889 kWh i förbrukning hade jag i december 2020. 2.542:- inklusive alla avgifter och skatter var räkningen på.

Hus på 105 kvm med luftvärmepump och elelement.
20 A
Svarar mig själv här:
2639 kWh i januari 2021.
3.999:- inkl. skatter och avgifter.

Siffror för januari 2020:
2335 kWh - 3.102 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Det tror jag också, men framförallt när det gäller vedpannor. Öppna eldstäder skiljer sig inte mycket från gamla tiders dito. Braskaminer är förvisso bättre än eldstäder, och förr (vilket är 1970-talet för mig :)) så fanns inte braskaminer.

Men läs texterna som länkas till nertill på sidan jag länkade till! Det ger bra tips om hur man minskar sin miljöpåverkan vid vedeldning. Enligt naturvårdsverket medför vedeldning cirka 1000 förtida dödsfall per år i Sverige. Tyvärr ger de ingen källa till den beräkningen (på den websidan) så vi får väl se det som tentativt.

Hursomhelst så är det ju bra att inte störa sina grannar (om man har några närbelägna sådana) med rök och sot i onödan.
Precis. En modern miljöklassad kamin har en avvägd tilluft för att förbränningen ska bli optimal. Gamla eldstäder där man inte kan reglera lufttillförseln brinner ju ut ganska omgående och man eldar mestadels för kråkorna.

Har jobbat på landsbygden en hel del och där är det verkligen så när någon pyreldar i en gammal vedpanna, lägger hela nejden i en tjock dimma som får slaget vid Lutzern att blekna:D.

När jag eldade i min vedpanna med underförbränning så kunde man inte se det från skorstenen, endast lite dallrande från värmen som kom upp. Självreglerande dragspjäll i skorstenen osv. så att förbränningen hade exakt rätt temperatur hela tiden.
 
P
M Markarbetaren skrev:
Precis. En modern miljöklassad kamin har en avvägd tilluft för att förbränningen ska bli optimal.
Det bygger väl på att kaminen är korrekt installerad. Båda våra braskaminer tar tilluft från rummet där de står. (Installerade innan vi köpte huset). Man bör väl ta tilluft utifrån?
Har jobbat på landsbygden en hel del och där är det verkligen så när någon pyreldar i en gammal vedpanna, lägger hela nejden i en tjock dimma som får slaget vid Lutzern att blekna:D.
Jag känner igen det. :/)
Det är dock inte så ofta det blir så här i trakten. Jag tror att de flesta i byn eldar ungefär som jag.
När jag eldade i min vedpanna med underförbränning så kunde man inte se det från skorstenen, endast lite dallrande från värmen som kom upp. Självreglerande dragspjäll i skorstenen osv. så att förbränningen hade exakt rätt temperatur hela tiden.
Du har fördelen av tekniska landvinningar som inte fanns på 1800-talet. ;-)

Men för att återknyta lite till ämnet så tycker jag att elektricitet är mycket väl lämpad för effektiv energiöverföring, och storskalig elproduktion är i allmänhet effektivare än småskalig. Statsmakterna bör därför göra så mycket som möjligt för att vi ska kunna använda elektricitet där vi behöver energi i samhället. Det inbegriper att inte straffbeskatta vissa elproduktionsformer (och att låta bli att subventionera andra) samt se till att eldistributionen fungerar effektivt med redundans för att minska sårbarheten.
 
Manuell tryckmätare som visar 0,3 Pascal används för att mäta undertryck i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller i en böjd metallstång mot ett kaklat golv, potentiellt ett verktyg för mätning av luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tanke slog mig, nu när jag skummat igenom tråden.

De flesta är rörande överens om att mitt hus byggt tidigt 80, med diffspärr i väggar, tak o golv, är mer eller mindre som en ost med stora hål, som läcker in luft i mängd, när jag eldar min kamin med öppen eldstadslucka i stället för separat uteluft.
Ja, t o m startar eld morgon o kväll, utan att det någonsin röker in.

Mätte undertrycket i huset till 3 Pascal.

Har FTX, som är bra i justerat. Ska förresten kolla flöden i dag.
Även i friskluftskanalen till kaminen.

Ska bara fixa en stor stos, med 1.5 m långt rör, att hålla för öppningen till eldstadslucka. Elda, som en öppen spis med luckan öppen och mäta luftflödet.

En tanke med mitt problemfria eldande, utan någon som helst rökinträngning.

Kan det möjligen vara, som tilluftflödet till bostaden ökar kraftigt, när eldstadslucka är öppen?

Vad kan hindra detta i nuti FTX?
Endast tilluftfläktens snurrande fläkthjul. Som då s a s går lättare.
Verkar dock snurra med samma varvtal enligt fjärrkontrollen.
Men flödet förbi fläkthjulet kan bli större likväl, om undertrycket i huset blir större.

Börjar med att mäta undertrycket med öppen eldstadslucka, som en öppen spis. Väntar först en halvtimme, så att allt stabiliserar sig.

Rensar frånluftsventilerna under tiden.

Kanske huset ändå inte är som ett såll, som några dystergökar är inne på.

Har tillgång till Plandtl-rör och kalibrerat instrument för att mäta mycket små tryck och tryckdifferenser, typ 1 Pascal och däröver.

Med uppmätt dryckdifferans från Plandt-rör, beräknas luftflödet genom röret.
Med ledning av kan luftvolym per tidsenhet beräknas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.