Om man åkt vägen söderut från Norrköping inser man snabbt hur pass glest och lantligt denna del av Sverige är, trots att det är längst en kust och utanför Norrland.
Dessutom hör bl.a. Blekinge till regioner med lägst inkomst och högst arbetslöshet i Sverige. Så det enda som överhuvudtaget håller upp fastighetspriserna i det hörnet är Stockholmares och Skåningars fritidshus...
 
  • Gilla
MoveMe
  • Laddar…
befolkningstathet_5km_rutor2.png
Framgår tydligt av karta från SCB.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Nästan facit för priserna.

Inom 1h från en storstad är markant dyrare, det märks tydligt även om man bortser från "havskusttillägget" som saknas i inlandet.

jag tycker västkusten är trevlig men det är dyrt överallt så man får mer valuta för pengarna på östkusten eller vid en större insjö om man hittar en ort man gillar och kan försörja sig på.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Om jag fick välja fritt blev det ett västläge på Östkusten, typ Öland.
Är kvällsmänniska, älskar solnedgång, sover när solen går upp.
Men Östkusten har bättre väder, mer sol på sommaren, och större chans till vinter på vintern.
Om inte så vore fallet hade jag flyttat till Västkusten för länge sen.

Bara min åsikt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Norrlandskusten är ju där den är så det där med väderstrecket får man helt enkelt tugga i sig.
 
  • Sol över snötäckt Norrlandskust med frusen havsyta och fotspår i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Norrlandskusten är ju där den är så det där med väderstrecket får man helt enkelt tugga i sig.
dok inte så billigt med havsutsikt som man kan tro polaren kollade på hus runt Piteå var inte direkt biligt
 
Östkusten är ju inte bara längre, den har ju också en djupare skärgård vilket gör att det finns mer tomter med havsutsikt.

Men allt styrs ju som flera nämnt av tillgång och efterfrågan. Högre upp i Bohuslän är det dyrt pga sommargäster/norrmän. Däremot är det ju överkomligt med tomt med havsutsikt på insidan av Tjörn/Orust.

Angående vilken sida som är "bäst": Jäkligt många stockholmare som gärna åker 50 mil till sina sommarhus på västkusten. Färre göteborgare som har hus på östkusten....
 
  • Gilla
spfofs
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dok inte så billigt med havsutsikt som man kan tro polaren kollade på hus runt Piteå var inte direkt biligt
Det ligger något i det. Dock känns det som att de dyrare lägena hittas inom korta avstånd till städerna. Har dålig koll på Piteå men bor själv utanför Umeå. Visst finns det dyra lägen nära stan men om man jämför med centrala strandtomter i Stockholm/Göteborg så lär de ju framstå som billigt.

En stor fördel med Norrlandskusten är att det är glest mellan husen på många ställen. Tack vare strandskyddet är det långt mellan de riktiga guldlägena som går att bygga på. Det lär ju gälla glesare delar av kusten även i södra Sverige.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Var har du kvällssol?
På Ölands 13 mil långa västkust.
 
Ett annat problem på västkusten är det tunna utbudet av tomter med attraktiva lägen, vilket såklart driver upp priserna. Även om du är beredd att betala ett högre pris finns det inte jättemycket att välja på. Säkert ett problem i andra delar av landet också....
 
Östkust + kvällssol.

usO0L6Uqb896hJgX5GKj-kBtZ3PI17qq-oAYmWhRwHLhNOmVDssk3ep-To2Ttm3lOH1GBS1tILuMvQoirIEHFSu74n-WKjzk_LdMRHCtheZL81aBTZ9GNEEYAfMVfPCeWy-jUuwiYpKRKeXj6gtGKCsTfTloas8ewdkI4BUjotPUUnrHfy78sGX7L9t4ILeUsd2EEm94SclKeRiN_etOOR07FfapYWJ_xmKgYl4mfQhU7El37cGMvf0MTz_rY7Pj_U1_9F_4Ml9_CSfeUUUp6tXATlvDJs5-fFd_5eBH4BmJ3LzFKdBcaukpdtUL9j7jaZKmX26lArInRf3pckWxzBp1nCP_ltTef-L7zfcwuQ8YZvLEgAfQTGxp3vPr4sy7-at8oLPpgJBe2YobjeqDYhP_uiYnyEmDcP5epg1CoXXUFHJLMwaKj9yVfh9PJP0AFrKdzx0UKwuk_4wlcpQelpc-GfwhU6QmfomU0wgZSthQ_SzNvpPHmPVvrOTjxwseNPGAxz9nb4AkapRHpL4CiBcNkcnkYXHlZznsQSwZAd2sI0VFbYfZjkmNMLNDvT0wzUq9LAnJO_uMSpFYpvEi4Y4eWOQtgGxukPGLujaiPfXY-JveEqIpvh76JgLROQNyH2TIKC0EO7R5odAaAd0fU7b783uFJjcDRNeQ_xH7h5xWeHgcozmr8uVkbg8Reg=w2363-h1329-no
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Men det där är ju i Stockholm, som ju bara är en lite del av östkusten.

Jag tror som de flesta andra här att det är tillgång och efterfrågan som avgör. Västkusten är kortare och har i jämförelse med östkusten inte mycket till skärgård att tala om. Det gör ju att det på vissa ställen av östkusten kan ligga 10x fler sjötomter på samma nord-sydliga längd som på västkusten.
På östkusten kan du välja vilket solläge du vill, för det finns oftast halvöar/uddar/öar etc. med vatten på flera sidor. Men havsutsikt mot horisonten får du ju bara åt öster. Om jag var tvungen att välja hade jag valt östkusten just pga. skärgårdarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Vart är kvällssolen?
Algblomning?
Kallt badvatten ?
Världens mest förorenade hav!
Detta spelar nog in rätt mycket!
Nä västkusten lockar mer !
Du har inte varit på östkusten va? Kvällssol finns på fler orter än västkusten Eistein! Är vattnet kallare på öst än västkusten? Källa?
 
Som av en händelse såg jag en nyhetsnotis igår om att dyraste platserna att köpa fritidshus är runt Stockholm och på Gotland. Båda på östkusten, eller iaf vid östersjön. Västkusten är nog mer jämnt fördelat efterfråge/pris mässigt än extremerna på östkusten. Men nu handlade ju tråden iofs inte om fritidshus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.