Det började med att diskmaskinen slutade diska och bara pumpade ut vatten! Efter lite sökning hamnade jag som vanligt här på forumet och lokaliserade problemet till vatten på bottenplåten. Efter att ha lossat sockel och torkat vatten gick det ju att få igång den igen, men faktum kvarstår ju att det läcker vatten!
Det funkar rätt bra att köra maskinen med en skål under som samlar upp vattnet, men jag måste nog lyckas hitta en mer långsiktig lösning! Det är ca 2 liter per disk...
Mycket tittande och lysande har gjort att jag tror jag vet att vattnet kommer ut genom ett fyrkantigt hål mellan cirkulationspumpen och dess motor... Varför vet jag inte...

Edit: bilden tagen rakt underifrån
 
  • Undervy av diskmaskins botten med cirkulationspump och motor, synligt läckage och uppsamlingskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tycks fungera att minska mängden vatten i maskinen under diskningen så att det slutar läcka!
Ett vanligt problem verkar ju vara att maskiner inte tömmer ordentligt pga stopp i avloppet och att det då blir för mycket vatten när de fyller på mer... Men jag har provat att köra avloppet direkt ner i en hink utan att det blev bättre...
Det verkar även som att den inte läcker under första steget vid sköljning, trots att vattennivån, vad jag kan se, är lägre än vid diskningen...
 

Bästa svaret

A
det är skvallerhålet för pumpaxelns tätning byt pump!!
 
electroluxaren skrev:
det är skvallerhålet för pumpaxelns tätning byt pump!!
Se där! Tackar för det svaret! Enkel lösning...

Då återstår frågan om det är värt det på en nästan 15 år gammal maskin :thinking: har en planerad köksrenovering inom ett år, så är ju inte sugen på att köpa en ny maskin just nu...
 
A
pumpen kostar nog inte mer än 6500.-
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Läckage c-pump som i detta fall och defekt tryckvakt är de vanligaste felen en Miele disk kan få.. Pumpen är svindyr precis som electroluxaren skriver.

Tryckvakten sitter också på pumpen och den kan man beställa separat men tyvärr kan man inte köpa axeltätning som lös del utan det är komplett pump som gäller..
 
N Nixon90 skrev:
Läckage c-pump som i detta fall och defekt tryckvakt är de vanligaste felen en Miele disk kan få.. Pumpen är svindyr precis som electroluxaren skriver.

Tryckvakten sitter också på pumpen och den kan man beställa separat men tyvärr kan man inte köpa axeltätning som lös del utan det är komplett pump som gäller..
Axeltätningen ingår i täcklocket till pumpen enligt Miele, som gärna skickade en för knappt 1200 kr inklusive frakt. Den kommer imorgon. Så ifall det funkar eller inte vet vi i helgen...
 
A
Om det är en pumpmodell som går att renovera dvs byta packbox, så behövs det rejält med svordomar till hjälp. I de ens då är det säkert att pumpen sätts ihop och håller tätt.
 
Ja vad ska man säga... Det tog en timme inklusive en halvtimme med svordomar då jag sprang runt i huset och letade efter var fan jag hade lagt glidledstången :p
Packningen hade gjort sitt, det blev rätt uppenbart när jag demonterade pumpen!
Men vilken lyx det var att meka diskmaskin jämfört med bil... Inomhus och inte något som rostat fast!

Man får tacka så otroligt mycket för diagnosen! 1200 kr och en timme är det ju lätt värt om den bara kan tänka sig att fungera ett tag till!

Och om någon som jag anser att köket är för litet kan jag verkligen rekommendera att ställa ut diskmaskinen mitt i köket ett par veckor för att få perspektiv! Jäklar vad gott om plats det blev nu när den står under bänken :cool:
 
  • Närbild på en gammal sliten packning från en diskmaskin på ett köksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Knorren och 2 till
  • Laddar…
Hoppas det är lugnt att jag fortsätter på den här tråden, jag har lite samma problem men det droppar vatten från håller bredvid pumpen (se bild) vad är det för mojäng? Har försökt kolla lite på youtube men en del har inte ens det "bihanget" till cirkpumpen. Någon som vet vad det är, och vad den har för funktion? Går den enkelt att byta?
 
  • Inre mekanism i en vitvara med fokus på en pump och angränsande komponenter, inklusive vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
MrTummetott MrTummetott skrev:
Hoppas det är lugnt att jag fortsätter på den här tråden, jag har lite samma problem men det droppar vatten från håller bredvid pumpen (se bild) vad är det för mojäng? Har försökt kolla lite på youtube men en del har inte ens det "bihanget" till cirkpumpen. Någon som vet vad det är, och vad den har för funktion? Går den enkelt att byta?
det är ju en motor så troligen spolarmsväxlaren, här får du nog kolla med miele om den går att köpa separat annars är det en komplett motor för mellan 5-7tkr
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Ja vad ska man säga... Det tog en timme inklusive en halvtimme med svordomar då jag sprang runt i huset och letade efter var fan jag hade lagt glidledstången :p
Packningen hade gjort sitt, det blev rätt uppenbart när jag demonterade pumpen!
Men vilken lyx det var att meka diskmaskin jämfört med bil... Inomhus och inte något som rostat fast!

Man får tacka så otroligt mycket för diagnosen! 1200 kr och en timme är det ju lätt värt om den bara kan tänka sig att fungera ett tag till!

Och om någon som jag anser att köket är för litet kan jag verkligen rekommendera att ställa ut diskmaskinen mitt i köket ett par veckor för att få perspektiv! Jäklar vad gott om plats det blev nu när den står under bänken :cool:
Bra bild på den problematiska packningen som ofta krånglar på äldre maskiner.
Har haft exakt samma problem.
Jag hittade en packbox på Ebay för en Femhundring. Tyckte även det var dyrt.
Det som stör mig ordentligt är hur skadan ser ut! Det ser inte ut som en utsliten eller sprucken packbox. Den har ju smält!!
Nu är jag kanske lite konspiratorisk lagd men tittar man på den roterande delen som packboxen tätar emot (botten på själva turbinen i pumpen) så ser man att utanför den ytan som ligger an mot packboxens tätningsyta så finns där en ring svart ring av något material. Kan det vara så att när packboxen har slitits ner tillräckligt så kommer denna ring i kontakt med packboxmaterialet och ökad friktionsvärme uppstår och hjälper till att haverera packboxen??
I klarspråk, har även Miele byggt in livslängdsbegränsningar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.