Hej

Bor sedan snart tre år i ett hus byggt med lättbetong block och tjockputs. Huset byggdes 2017 men vi var inte ägare eller inblandade i bygget. Nu under vintern har vi upptäckt massor med sprickor på fasaden, nästan bara på en sida. Vi har pratat med firman som putsade fasaden och de hade ingen bra förklaring till sprickorna men har lovat att laga dem i vår.
Nu till min fråga, vad kan sprickorna bero på? Sättning, felblandat puts, annat?
Vi vill ju gärna slippa nya sprickor i framtiden så om det är något underliggande fel känns det bäst att fixa det och inte bara ”sminka” det hela genom en fix av de nuvarande sprickorna.
 
  • Sprickor i vitputsad fasad vid en nedrörshörna på ett hus med trätrall i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor på en grå tjockputsad fasad nära ett fönster i ett hus byggt med lättbetongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor på en ljusgrå fasad av puts vid sidan av ett fönster, tecken på möjlig sättning eller felblandat puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Allting spricker när det gäller bruk. Dock borde det inte spruckit så mycket och så fort på ditt hus.
Jag tror att det spricker för att dom putsat med för hårt bruk, tex A eller B bruk, (eller eventuellt dålig förankrad putsbärare, men tror inte det.)
Det bruket blir så hårt (nästan som betong) så vid minsta rörelse så spricker det.
Men det går inte riktigt att fixa, om dom lagar sprickorna och färgar igen så kommer det nog se värre ut.
Bättre att låta det vara. Eller hugga ner all puts och putsa om med c bruk och kalkfärg.
Ser ut som plastfärg du har nu på fasaden.

Jobbar som Murare
 
N neo11 skrev:
Allting spricker när det gäller bruk. Dock borde det inte spruckit så mycket och så fort på ditt hus.
Jag tror att det spricker för att dom putsat med för hårt bruk, tex A eller B bruk, (eller eventuellt dålig förankrad putsbärare, men tror inte det.)
Det bruket blir så hårt (nästan som betong) så vid minsta rörelse så spricker det.
Men det går inte riktigt att fixa, om dom lagar sprickorna och färgar igen så kommer det nog se värre ut.
Bättre att låta det vara. Eller hugga ner all puts och putsa om med c bruk och kalkfärg.
Ser ut som plastfärg du har nu på fasaden.

Jobbar som Murare
Tack för svaret.
Det är alcro silikatfärg
Men är det inte märkligt att vi nästan bara har sprickor på en sida av huset och inte de andra?
Som jag har förstått det så ansåg firman som gjorde fasaden att man inte behövde näta, vet inte om det kan spela roll
 
Redigerat:
N
Tror bristen på nätning och eventuellt dålig förvattning och eventuellt hoppat över grundning kan vara problemet.
Men kan finnas helt oförklarliga orsaker också, puts spricker alltid i det långa loppet.
Tycker inte du ska göra någon åtgärd såvida sprickorna inte är helt bom runtom.
Det är bara lite kosmetiskt, och det kommer nog se sämre ut efter dom lagat sprickorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.