Hej!
Jag tänkte lägga klickgolv. Om man vill skydda det extra mot slitage och fukt, kan man lacka det eller något liknande så det blir extra motståndskraftigt och tåligt mot slitage och även större mängder fukt och vatten?

Minns jag såg någon som gjorde om sitt köksgolv, massa encentare eller så. Och ovanpå det hade han någon typ av lättflytande genomskinlig massa som sedan stelnade och blev riktigt hårt.

Jag är som ni ser, lekman, I bästa fall, så hoppas på hjälp.
 
Det du pratar om är epoxiharts. Det är inget du kan lägga ovanpå ett nylagt klickgolv, i vart fall aldrig hört. Vilken sorts klickgolv handlar det om? Laminat? Parkett? Vinyl? Finns många olika golvmaterial med klick.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det du pratar om är epoxiharts. Det är inget du kan lägga ovanpå ett nylagt klickgolv, i vart fall aldrig hört. Vilken sorts klickgolv handlar det om? Laminat? Parkett? Vinyl? Finns många olika golvmaterial med klick.
Aha.

Det är laminat.
 
Laminatgolv kan inte ytbehandlas, de liksom klara med plastskikt från fabrik. Det finns polish för laminatgolv som har blivit slitna, men det behövs inte när det är nylagt.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Laminatgolv kan inte ytbehandlas, de liksom klara med plastskikt från fabrik. Det finns polish för laminatgolv som har blivit slitna, men det behövs inte när det är nylagt.
Ok... det jag egentligen frågar efter är att kunna säkra skarvarna från fukt och väta. Jag har en massa laminat över och vill gärna kunna nytta det.
Så kanske rejäl tätning i skarvarna räcker långt då ytan i sig verkar klara fukt och väta bra?
 
Pergo hade förr ett typ av "silicon" man satte i skarvarna så det blev tätt.

För det är dom man måste skydda mot väta, blir ju inte som en svetsad matta men för en hall eller ett kök blir det bra.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Du kan limma skarvarna. Det brukar göras i kök osv. Det finns speciellt lim som jag har använt till det. Mindre risk att skarvarna reser sig.

Flaska med Pergo SafeSeal lim för extra vattenskydd, används för att limma skarvar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En apelsin En apelsin skrev:
Du kan limma skarvarna. Det brukar göras i kök osv. Det finns speciellt lim som jag har använt till det. Mindre risk att skarvarna reser sig.

[bild]
Tack Lutte och Apelsin. Pratar ni om samma produkt?
 
Finns t.ex. clickguard för att täta fogarna. Om du vill täta mot vägg så finns det silikon framtaget för detta.
 
  • Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
B Bergsgård skrev:
Tack Lutte och Apelsin. Pratar ni om samma produkt?
Den är inte silikonbaserad, skulle inte använda silikon pga svårt att torka av osv. Safe seal är en slags lim
 
  • Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Den är inte silikonbaserad, skulle inte använda silikon pga svårt att torka av osv. Safe seal är en slags lim

Ok. Jag vill täta mot fukt och fästa så det inte reser sig. Då kan detta vara rätt alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.