Hej!

Jag är nybörjare på växthus, så har ett gäng frågor av olika slag, kan du svara på nån skulle jag bli superglad!

Jag planerar att köpa ett Willab Maxi 4 11,7 kvm stort växthus, och fästa det i marken med tillhörande sockel och nedgjutningsjärn. Tanken är att använda det främst till lusthus, därav vill jag ha trevligt golv inuti - jobbar helst med trä så det verkar lockande. För att hålla värmen bättre tänkte jag även isolera golvet. Så till frågorna:

1. Hur djupt bör man gräva ur för att få plats med bjälklag och isolering? Vad rekommenderar ni för slags isolering? Dränering under?

2. Eftersom tryckimpregnerat virke avger giftiga ångor känns det inte helt rätt att ha inuti växthuset, så frågan är vad man ska ha istället? Sibirisk lärk eller annan obehandlad trall? Kan bjälklagen fortfarande vara tryckt eller ska man köpa obehandlade reglar och behandla?

3. Blir växthus helt täta mot regn? Tänkte ha lite mysbelysning i taket och funderar på om man bör ha IP44 eller om vanliga inomhusarmaturer funkar? Läste nånstans att man bör täta med silikon i taket för att få det helt tätt, stämmer det?

4. Säg att man skulle vilja värma upp växthuset till rumstemperatur nån enstaka kväll på höst/vår (zon 1), tror ni det är möjligt med en enkel 2 kW byggfläkt? Har ingen riktig uppfattning om hur mycket energi det skulle gå åt...

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Olof
 
O OlofSH skrev:
Hej!

Jag är nybörjare på växthus, så har ett gäng frågor av olika slag, kan du svara på nån skulle jag bli superglad!

Jag planerar att köpa ett Willab Maxi 4 11,7 kvm stort växthus, och fästa det i marken med tillhörande sockel och nedgjutningsjärn. Tanken är att använda det främst till lusthus, därav vill jag ha trevligt golv inuti - jobbar helst med trä så det verkar lockande. För att hålla värmen bättre tänkte jag även isolera golvet. Så till frågorna:

1. Hur djupt bör man gräva ur för att få plats med bjälklag och isolering? Vad rekommenderar ni för slags isolering? Dränering under?

2. Eftersom tryckimpregnerat virke avger giftiga ångor känns det inte helt rätt att ha inuti växthuset, så frågan är vad man ska ha istället? Sibirisk lärk eller annan obehandlad trall? Kan bjälklagen fortfarande vara tryckt eller ska man köpa obehandlade reglar och behandla?

3. Blir växthus helt täta mot regn? Tänkte ha lite mysbelysning i taket och funderar på om man bör ha IP44 eller om vanliga inomhusarmaturer funkar? Läste nånstans att man bör täta med silikon i taket för att få det helt tätt, stämmer det?

4. Säg att man skulle vilja värma upp växthuset till rumstemperatur nån enstaka kväll på höst/vår (zon 1), tror ni det är möjligt med en enkel 2 kW byggfläkt? Har ingen riktig uppfattning om hur mycket energi det skulle gå åt...

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Olof
Hej!

Har själv 14,3 maxi växthuset.

1 )
Inte alls min gebit men dräneringen styr väl lite vad för mark du bygger huset tänker jag?
Jag gjöt en klack betong, marken lutar så sten på det och sen växthus för få höjd inomhus i det.

2) Skivad tegel kanske ? Ser riktigt trevligt ut med tegelgolv om du frågar mig.

3) Växthus ska bli helt täta, men det beror väl lite på hur det monteras tänker jag?!
Har du inga vädringsluckor så ska det vara helt tätt!
Mitt är 100% tätt och jag har dragit in el i det.

4) en 2 kW byggfläkt skulle väl kunna räcka för enstaka kvällar.
Tror jag såg en uträkning ca 2500kr per månad om du kör den en hel månad.


Hör av dig kring monteringen om du har frågor, beskrivningen som följde med var minst sagt inte 100%

Lägg gärna upp bilder sen Olof!
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Vi byggde ett 27 m2 växthud från Willab garden för några år sedan och det står fortfarande kvar! Låter besvärligt med bjälklag för att få till ett golv. Stor risk för att det ruttnar bort - det blir fuktigt i ett växthus.
Vi la ett ordentligt kappilkärbrytande lager makadam och sen grus och på det sättsand och la ett golv med marksten
40x90x150 med lite olika färger i mönster. Håller för evigt.
Paddade och gjöt en sarg och ställde huset på. Vi var inte så noga med tätheten - vill ju ha lite luftväxling och det blev naturligt i underkant mellan gjutklacken och sockeln - där det blev lite mycket la vi nät. (Tätt uppifrån är ju bra så att det inte droppar på möblemanget).
Du måste ha vädringsluckor! Det blir 50 grader varmt när solen lyser på som värst.
Vintertid har vi byggt ett plasttält där vi har en värmevakt och lagrar känsliga växter. För resten av utrymmet har vi en vedkamin för trivselvärme.
En 2 kW byggfläkt räcker bra för att få upp värme i ett växthus av den storleken om det inte är 10 grader kallt. Kostnaden är ju försumbar 2 kWh i timmen i kanske tre timmar blir ju 6 kWh a max 2 kronor= 12 spänn.
 
Hej och tack för svar! Hade lite glömt bort denna tråden då ingen svarade :)
Av den anledningen så fick jag söka svaren på egen hand och alla beslut är tagna redan, växthuset är byggt och reglar på väg upp. Ja, det blir alltså fortfarande isolerat bjälklag - för mig som älskar att jobba med trä låter stenläggning besvärligt ;-) framförallt så vill jag ha en mer inomhuskänsla och då duger inte kall sten. Vad jag läst mig till så är inte tryckimpregnerad trall alls så farlig som den var för 15 år sedan, så det blir tryckt virke - därmed är jag inte särskilt orolig för att det ska ruttna bort.

Vad gäller el i växthuset så verkar det onekligen vara tätt ovanifrån men åtminstone just nu blir det en hel del kondens där inne så jag kommer nog ändå köra IP44 för att vara säker. Det var även det jag läst på diverse sidor.

Har övergivit mina planer på att värma upp växthuset när det är kallt ute, men har skaffat en byggfläkt för tillfällig uppvärmning. Häromdagen var det nästan 20 grader i växthuset när solen stod på, trots precis under nollan ute :)

Frodda - Monteringsanvisningen lämnade minst sagt en hel del att önska, men det gick till slut. Tack!

Eklunda - Vädringsluckor med automatisk öppning blev det :) Tack!

Kan lägga upp lite bilder sen.
 
  • Gilla
Frodda
  • Laddar…
du kan räkna med att det ibland kommer att droppa från luckorna i taket, där är det svårt att få helt tätt.
rörande värmen så har vi en kamin på 3kw (ved) den ger värme efter flera timmars eldande om det är 0 eller över ute. är det kallare är det svårt...
En kompis har en gasolkamin på 4kw + 2kw el, då funkar det året runt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.