Gjort en mätning av radon och kommit något över årsmedelvärdet. Läst på lite om att radon kan komma från vatten (vi har kommunalt vatten), marken eller byggmaterialet. Blåbetong är väl en källa har jag för mig, men hur kan man ta reda på om man använt sånt i bottenplattan eller väggarna i källaren?

På någon ritning står det angivet lättbetong men det ser ut att vara placerat ovan marknivå, såvida man inte gjort något som inte angivits på ritningen.

Huset är byggt 1966 för kännedom.
 
coconut
Enklast är att kontakta en radonkonsult som kan komma och mäta gammastrålning. Då kan man avgöra om det kommer från byggnadsmaterialet, från mark eller annan källa.

Du kan titta på https://www.svenskradonforening.se/start/ och se om det finns någon i din närhet som kan komma och mäta.

Behöver man sen göra en åtgärd kan man söka radonsaneringsbidrag med upp till 50% av kostnaden dock ett maxtak på 25 000.
 
coconut coconut skrev:
Enklast är att kontakta en radonkonsult som kan komma och mäta gammastrålning. Då kan man avgöra om det kommer från byggnadsmaterialet, från mark eller annan källa.

Du kan titta på [länk] och se om det finns någon i din närhet som kan komma och mäta.

Behöver man sen göra en åtgärd kan man söka radonsaneringsbidrag med upp till 50% av kostnaden dock ett maxtak på 25 000.
Fick nyss tips av en konsult om att göra om mätningen efter lite enklare åtgärder, typ täta sprickor och genomföringar under marknivå med fogmassa o dyl. Och göra ny mätning därefter då. Tveksamt om jag hinner göra det innan 1 feb när det är sista dagen att dra igång en ny mätning. Sen kunde ju ventilationen vara inverkande då jag hade haft ett par friskluftsventiler stängda när det blev väldigt väldigt kallt ute...
 
coconut
Jag hade nog ändå försökt få ut någon som kan mäta gammastrålingen, för att få det svart på vitt om det är från marken eller från byggmaterial som radonet kommer. Åtgärderna skiljer sig lite åt kring vad man ska göra.

Men det är dock alltid en god idé att se till att täta genomföringar och sprickor. Skulle du inte hinna med en mätning denna säsong så kan du säkert invänta nästa säsong utan större problem, då med tätade sprickor och genomföringar samt friskluftsventiler öppna.
 
coconut coconut skrev:
Jag hade nog ändå försökt få ut någon som kan mäta gammastrålingen, för att få det svart på vitt om det är från marken eller från byggmaterial som radonet kommer. Åtgärderna skiljer sig lite åt kring vad man ska göra.

Men det är dock alltid en god idé att se till att täta genomföringar och sprickor. Skulle du inte hinna med en mätning denna säsong så kan du säkert invänta nästa säsong utan större problem, då med tätade sprickor och genomföringar samt friskluftsventiler öppna.
I just det källarrummet där vi hade ena dosan fanns det bara en fönsterventil, den andra ventilen har man satt ett skåp för och murat igen. Och tvivlar på att en sån liten ventil släpper ut så mycket luft.
 
K kattparet skrev:
Och tvivlar på att en sån liten ventil släpper ut så mycket luft.
Jag håller ändå med coconut - man måste veta varifrån det kommer!
Även mycket små sprickor, kabel- eller rörgenomföringar kan ge betydande tillskott.
Markradon kan lätt ha värden på många tusen Bq/m3.
 
Markradon eller byggmaterial? vad är det för typ av mark huset är byggt på? Lera och berg ger inget radon, grusås? Vissa kommuner har gammamätare som man kan låna. Vattnet påverkar inte eran radonmätning.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag håller ändå med coconut - man måste veta varifrån det kommer!
Även mycket små sprickor, kabel- eller rörgenomföringar kan ge betydande tillskott.
Markradon kan lätt ha värden på många tusen Bq/m3.
Är lite sent på säsongen nu som synes, så får väl se till att mäta igen till hösten. Men nog finns det en del sprickor och tänkbara sprickor i väggarna från div rör. Är träat golv ovanför delar av golvet i källaren så det måste bort för att se hur det ser ut. Om de gjort som på andra ställen (mot väggen) och spikat fast golvreglarna rätt i betongen kan det nog blivit betydande sprickor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.