Jag har inga ritningar eller mer info där jag sitter nu, mest intresserad av få lite "bra att veta" att ha i ryggsäcken :)

Tex. hur man tänker runt att använda sig av IPE300 öppet o inte inbyggt, (läst att dessa mest används där de byggs in i väggar o därmed inte har lika stor risk för tippning..)

Hur man ska tänka med isolering/tjärpappen vid byte av balken osv.

Kommer såklart ta in folk som kan detta mycket bättre än jag men är nyfiken helt enkelt :)
 
richardtenggren
Det finns inga livförstyvningar monterade?

Vridning är väl som sagt svagheten hos IPE i jämförelse med HEA.
 
M magganhansen skrev:
Jag har inga ritningar eller mer info där jag sitter nu, mest intresserad av få lite "bra att veta" att ha i ryggsäcken :)

Tex. hur man tänker runt att använda sig av IPE300 öppet o inte inbyggt, (läst att dessa mest används där de byggs in i väggar o därmed inte har lika stor risk för tippning..)

Hur man ska tänka med isolering/tjärpappen vid byte av balken osv.

Kommer såklart ta in folk som kan detta mycket bättre än jag men är nyfiken helt enkelt :)
För att komma vidare behövs lite mer information om byggnade. Exempelvis hur bred byggnaden är, om takstolarna bara ligger uppe på ytterväggarna och var i landet byggnaden ligger och även foton som nämndes tidigare. Utan att få en känsla för vad som krävs blir det dessvärre bara gissningslekar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.