Du har köpt en kanal fläkt. Vilket troligen passar utmärkt för det syftet du är ute efter. Då behöver du bara greja någon form av hygrometer.

Det du behöver göra på vinden är att använda ett mindre in sugnings hål, svårt o säga vilken storlek som kan vara lagom. Dock är det mycket viktigare att du ordnar ventelationen innomhus änn på vinden.
Att öka ventelationen på vinden kan ge dig mera problem. Men det är svårt o säga.

Fläkten jag tänkte på är som PAX 200-serien. Finns som på/av, tids syrt, fuktstyrning, mm. samt blandingar av dessa.
http://www.pax.se/html/fan/fan_1.html

Den trycker in luft från vardagsrummet i stället för din fläkt som suger in luft.

Dock just Pax fläktar är ju dyra.. ligger runt 1000-1500:- /st..


 
ok, men då gör jag nog så att jag tar å gör ventialtionen utan avstickare på vinden (dvs inget insug) och ser hur detta påverkar miljön... händer det lite eller inget alls kan jag ju bara komplettera med en T-koppling.
hygrostat hittade jag på clas Ohlson för 479 spänn.
Ska se om jag hinner köpa den så att elektrikern som kommer i veckan kan koppla in den åt mig, för det antar jag att man inte får göra själv...
 
Efter att ha tittat på dessa bilder och bilder i en annan tråd så funderar jag nu på om det vi ser på vår vind också kan vara kondens och ingen läcka. Får vår del gäller det ett fritidshus från tidigt 70-tal vars vind är uppbyggd ungefär på samma sätt som beskrivits här. Innertak av masonit spikad på spont, på det ligger ca 10cm glasull. Thats is. Väl upp på vinden så har vi helt enkelt bara sponten i taket, såklart papp och sen Decra-tak ytterst.

Vi hade en läcka, pga avsaknad av mjukfog mellan plåtkragen och murstocken precis under kronan. Vid det tillfället rann det in vid kraftigt regn, i stil med det vi hade i slutet av sommaren, och den typen av läckage har vi inte sett sedan den springan tätades runtom.

Nu så har vi fortfarande fuktigt spont uppe vid nock, i stort sett endast runt skorstenen, fuktpärlor och svarta fläckar men det varken rinner eller droppar. Frågan är om detta istället kan vara kondens eller det fortfarande läcker, jag kan bara inte hitta någonting på taket som skulle vara orsaken, självklart svårt att se utan att plocka bort kragen och plåtarna runt skorstenen.

Är det kondens så stiger det kanske lättare från huset precis runt skorstenen där det finns så pass stora glipor mellan innertak och murstock att man ser ljuset från vardagsrummet upp på vinden.

Det som kanske talar emot kondens är att vi inte är där under veckan eller på två veckor kanske så det borde inte vara så värst fuktig miljö under veckorna, ingen som dushar, lagar mat eller avger fukt. De fuktiga fläckarna finns även om det första jag gör när vi kommer upp är att krypa upp på vinden.

Vi håller ca 8 grader nu på vintern och vi har en tidsstyrd paxfläkt i badrumsväggen som kör ca 1h åt gången varannan timme. Självdrag bör också uppstå genom kaminen då vi har spjället lite på glänt när vi inte är där. Tilluft typ freshventil finns i sovrum och vardagsrum, dessa har dock stängda spjäll (även om de är stängda så finns det ju ändå visst flöde genom dem, ni vet nog vilken typ jag menar) På vinden sitter det ett standardspjäll i varje gavel, nästan vid nock.

Vad tror ni om min situation, skall jag kanske undersöka kondensproblem först innan jag river ner halva taket? Eller saknar vi kanske förutsättningar för att det skulle kunna vara kondens?
 
Jag skulle tippa på kondens. 8-gradig luft håller mer vatten än den kalla uteluften. Om inneluften läcker ut i den kalla vinden så lär det bli kondens även om ni inte bor där.

Steg 1 måste vara att sätta en ångspärr runt boutrymmet samt installera en permanent frånluftsventilation i huset.
 
Consensus: Det är inte alls säkert att 8-gradig luft innehåller mer fukt än uteluften. Om det är så att uteluften kommer in i huset och värms upp till 8 grader så kommer den relativa fuktigheten minska i luften (den absoluta fuktigheten, gram per kubik är såklart konstant) om inte fukt tillförs i huset.
 
Exakt. Jag var otydlig. Om vi antar samma ånghalt inne, ute och på vinden, så kommer den 8-gradiga inneluften att kondensera på vinden ifall där är tillräckligt kallt, dvs när max ånghalt har uppnåtts.

Eller tänker jag fel?
 
Nej, det är ju helt rätt. Men det handlade bara om premissen att det skulle vara samma ånghalt ute och inne, det är inte säkert eller ens särskilt troligt.
 
Blir till att flytta hygrometern från krypgrunden till vinden för att få en hum om hur det ligger till. Har en inomhus och en utomhus redan. Sen kan man ju börja dra igång hela diskussionen om man nu verkligen skall göra den förändringen att man lägger in en ångspärr i min typ av hus, det diskuteras ju flitigt på isoleringsforumet. Huset i sig har ju ingen övrig ångspärr i väggar t.ex. Men det får bli en annan diskussion, först skall jag kolla fuktigheten och ta ett par foton.
 
Hur 17 lägger man en ångspärr på befintligt tak?
det går ju att ta bort isoleringen men sedan är ju takbalkarna där då får jag skära ut rektangulära bitar och lägga i men då blir det ju inte riktigt tätt vid balkarna...
Å jag kan ju inte lägga ovanför balkarna då kan jag ju inte lägga isoleringen på detta...eller ska jag byta ut isoleringen och lägga ångspärr på takbalkarna?
Men då blir ju isoeringen fuktig... Hmm... :(
 
Det finns åtminstonde två sätt....det jobbigaste (och bästa) är att riva innertaket och sätta ångspärren underifrån. Det "lättaste" är att göra som du föreslår själv, och försöka få så tätt du kan mot balkarna. Du skall inte lägga spärren ovanpå, utan bara mellan balkarna. Jag skall själv isolera om vinden till nästa säsong och det kommer nog bli alternativ två för min del, om ingen kommer med en bättre lösning. Att riva innertaket är nog inget alternativ för min del.
 
nej riva innertaket är inte ett alternativ... visserligen så ska det väl göras så småningom då det skall bytas ut men det är inget jag vill göra innan utbyggnationen jag har planerat är klar, då det dessutom är en del innerväggar som blir i vägen...
Ja då blir det alternativ två helt enkelt... kan man börja med det redan nu då även fast det är risk för fuktigt väder?
Det måste ju åtgärdas snabbast möjligt men vill inte riskera att det blir värre... om det nu kan bli det...
 
Du kan nog göra det nu om du vet att innertakbrädor (om det är det du har) och övrigt bjälklagsvirke inte är fuktigt och mögelangripet, isåfall måste du låta torka ur/sanera först.
 
jo, jag tänkte nog passa på och behandla med jape mögelfri i samma veva men det kanske man inte kan göra den här årstiden?
 
Har nu pratat med en man från Jape som sett bilderna på min vind, han såg två olika typer av mögel och tyckte det såg ut som röta.
Jag ska INTE röra möglet, det finns då risk för att det sprids, ventilation eller ångspärr var inte säkert att det skulle hjälpa sa han.
Hans tips var att ta ut en besiktningsman eller anticimex alt OKAB,
vänlig som han var skulle han hjälpa till att hitta en besiktningsman åt mig!!

Nu blev jag dock nervös för att det ska vara VÄRSTA grejen med taket och att jag kommer få göra om ALLT!! :(
 
Ok, har nu pratat med en besiktningsman som sett bilderna, han menar på att om jag vill så kan jag säkert få bort möglet, men det kommer kräva mycket arbete.
Så iom att jag ändå funderat på att göra om taket inom nåt år så rekomenderar han att jag byter ut det redan nu i sommar och då lägger in ångspärr som saknas idag. det jag ska göra asap är att sätta in en kanalfläkt med regulator...
Och det är allt, kan varmt rekomendera indoorair.se som var till stor hjälp och gav goda råd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.