Hej! Vi har en thjua häck mot vår granne och har uppmärksammat att de blir allt fler hål i den :(.
Vi har bott i huset i ett år och häcken har funnits i ca 5-6år enligt tidigare ägare.

Tips mottages gärna på hur vi kan rädda thujan och göra den tät igen ❤.
 
  • En thujahäck med flera synliga hål står framför ett bostadsområde med snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thujahäck med synliga hål i ett snötäckt landskap framför tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thujahäck med flera synliga hål längs en trottoar med en vägg och snörester i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thujahäck med flera synliga hål framför hus och snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Låte svårt att se från bilderna men blir grenar/barr bruna och/eller skrumpnar innan hålen uppstår?
Hur klipper ni den, och vem gör det? Kan grannen eller ni ha tagit för mycket?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Låte svårt att se från bilderna men blir grenar/barr bruna och/eller skrumpnar innan hålen uppstår?
Hur klipper ni den, och vem gör det? Kan grannen eller ni ha tagit för mycket?
Vi har faktiskt aldrig klippt den sen vi flyttade in.
Grannen har en rosenbuske på andra sidan och på sommaren kommer en del kvistar från denna genom thujan om nu det kan vara en orsak.
Grannen kan alltså ej klippa från sitt håll eftersom det är ett staket av armeringsjärn som rosenbusken sitter på är ivägen.
 
  • Tätvuxen thuja med inslag av kvistar från en rosenbuske, indikerar behov av beskärning bredvid staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tät thujaheck med ojämn tillväxt och bruna grenar som skymtar igenom det gröna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskuren thuja med grenar och kvistar, några från en närliggande rosenbuske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste klippa den typen av thuja för att den ska hålla sig tät. Ev har den blivit lite törstig alternativ lite för blöt. Men jag tror inte att det är något större fel på den. Lite försiktig trimning gör nog susen. Klipp från det håll det går.
Men det är alltså bara i årskotten ni ska klippa.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Man måste klippa den typen av thuja för att den ska hålla sig tät. Ev har den blivit lite törstig alternativ lite för blöt. Men jag tror inte att det är något större fel på den. Lite försiktig trimning gör nog susen. Klipp från det håll det går.
Men det är alltså bara i årskotten ni ska klippa.
Jag har varit rädd för att klippa eftersom jag är rädd att göra det värre.
Hur klipper man? När? Bör vi gödsla under våren för att ge den extra fart?
 
KristinaRT
Tänk på att thuja inte slår nya skott på gammal ved, det betyder att man inte får klippa in så långt att det bara är bara grenar kvar.

Misstänker att ni har en Smaragd, de är lite yvigare än Brabant i början och behöver försiktigt trimmas in för att bli tätare....
 
B Bjork3n skrev:
Jag har varit rädd för att klippa eftersom jag är rädd att göra det värre.
Hur klipper man? När? Bör vi gödsla under våren för att ge den extra fart?
Klipp försiktigt på själva tillväxten, dvs det som är grönt. Bara några centimeter. Vänta tills tjälen släppt och gör det när det är mulet. Helst när det ska vara mulet ett par dagar.
Klipp sedan igen, lika lite till hösten, typ september, inte försent för då hinner den inte vintras in och bara när det är mulet. Annars kan solen bränna.
Du behöver nog inte ge näring den verkar väl etablerad. Men lite kompost skadar väl inte. Fast rötterna som tar upp näring är ju inte inne vid stammen utan betydligt längre ut.

Jag rekommenderar faktiskt vanlig manuell häcksax. Köp en vass, av god kvalitet. Det är mkt lättare att få snygga klipp än med en elektrisk. Och en bra elektrisk som inte skadar plantorna blir väldigt dyr.
 
Jiji Jiji skrev:
Klipp försiktigt på själva tillväxten, dvs det som är grönt. Bara några centimeter. Vänta tills tjälen släppt och gör det när det är mulet. Helst när det ska vara mulet ett par dagar.
Klipp sedan igen, lika lite till hösten, typ september, inte försent för då hinner den inte vintras in och bara när det är mulet. Annars kan solen bränna.
Du behöver nog inte ge näring den verkar väl etablerad. Men lite kompost skadar väl inte. Fast rötterna som tar upp näring är ju inte inne vid stammen utan betydligt längre ut.

Jag rekommenderar faktiskt vanlig manuell häcksax. Köp en vass, av god kvalitet. Det är mkt lättare att få snygga klipp än med en elektrisk. Och en bra elektronisk som inte skadar plantorna blir väldigt dyr.
Tack för tipset!
Hur lång tid tar det innan de växter till sig efter klippning? Blir så avundsjuk när jag går i området och det är vissa som har en tät thuja haha.
Vattning och sånt behöver man inte tänka så mycket på?
Ju varit en väldigt kall vinter i Skåne och jag vet inte om den också kan bidragit till dess otäthet.
 
Lite fler bilder
 
  • Trädgårdshörn med snötäckt mark, grön häck och brun träspaljé under vintersäsong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät häck av gröna buskar framför ett tegelhus med en avloppsränna och en del av en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät häck av barrväxter framför tegelhus med snö och is på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät häck av gröna lövverk som täcker bilden från kant till kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brabant. Tycker den ser fin ut!
 
KristinaRT
T Tiger79 skrev:
Brabant. Tycker den ser fin ut!
Tar alltid fel på smaragd och brabant :oops:
Såg nu att den bara är 5/6 år, då är den ju faktiskt ganska stor och välväxt...

Vill dock passa på att varna för thuja-sjuka som härjar ganska friskt på vissa ställen i Skåne. Det börjar med att grenar vissnar ner och blir bruka, till sist dör hela plantan. Det var därför jag frågade om den är vissnad/brun. Det tycks inte vara fallet här, men bra att känna till...
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tar alltid fel på smaragd och brabant :oops:
Såg nu att den bara är 5/6 år, då är den ju faktiskt ganska stor och välväxt...

Vill dock passa på att varna för thuja-sjuka som härjar ganska friskt på vissa ställen i Skåne. Det börjar med att grenar vissnar ner och blir bruka, till sist dör hela plantan. Det var därför jag frågade om den är vissnad/brun. Det tycks inte vara fallet här, men bra att känna till...
5-6 år sen den planterades bör jag nämna, det var fullvuxen vid plantering så den gav insynsskydd direkt om jag minns rätt.
 
B Bjork3n skrev:
Tack för tipset!
Hur lång tid tar det innan de växter till sig efter klippning? Blir så avundsjuk när jag går i området och det är vissa som har en tät thuja haha.
Vattning och sånt behöver man inte tänka så mycket på?
Ju varit en väldigt kall vinter i Skåne och jag vet inte om den också kan bidragit till dess otäthet.
Klipp den lite nätt vår och höst så ska du se att den är tätare redan till nästa år.
Om det blir väldigt torrt behöver den vatten men när den är etablerad brukar man inte behöva vattna. Är det hårdgjort där rötterna är?

Jag tycker att det ser ut att vara en välmående häck men varje pla ta är ju egentligen ett träd och den strävar efter att bli stor och då blir de understa grenarna kala. Det får du motverka genom att klippa lite försiktigt i den hela tiden. Som att toppa håret lite ungefär. Kom ihåg att den inte skjuter nytt på gammal ved så klipp bara i det nya.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.