Hej!

Har funderingar på installera solceller på min villa från -86. Taket är original med betongpannor som ligger på masonite. Taket är i bra skick utan mossa eller påväxt och inga andra problem har upptäckts av besiktningsman eller mig själv. Enda ”problemet” är att betongpannorna tappat lite färg.

Är det en god idé att installera solceller på ett ”gammalt” tak som detta? Är det en liten grej att plocka ner solcellerna då jag i framtiden byter tak 5-10 år?

Min årsförbrukning ligger på ca 12000-13000kWh. Hur stor anläggning vore lämplig?

/David
 
Skulle gjort allt i samma veva, 5år går fort, oxh kändes lite bökigt att plocka ned allt för att byta tak.

Jag skulle säga bygg så stor anläggning som rymms.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Skulle gjort allt i samma veva, 5år går fort, oxh kändes lite bökigt att plocka ned allt för att byta tak.

Jag skulle säga bygg så stor anläggning som rymms.

Tackar. Så det finns ingen ”regel” att ha en x% stor anläggning för att optimalt balansera behovet?
 
Nej, tror jag inte. Det är tillräckligt svårt att räkna på solceller och deras återbetalningstid med alla okända variabler. Vill du dessutom ta med takbyte i beräkningen blir det oändligt mycket svårare.
Antingen du vill det eller ej, det är det som avgör. Jag hade inte tvekat en sekund. Har själv en 5.4 kW anläggning och tycker att jag borde ha byggt större.
 
Är staten som styr till stor del, jag har 8.7kw idag, kommer bygga markanläggning på ytterligare 5-7kw,
Idag trycker vi in mer energi än vi tar ut, bygger en komplementbostad på 45kvm samt ev framtida elbil..
 
D David_85 skrev:
Hej!

Har funderingar på installera solceller på min villa från -86. Taket är original med betongpannor som ligger på masonite. Taket är i bra skick utan mossa eller påväxt och inga andra problem har upptäckts av besiktningsman eller mig själv. Enda ”problemet” är att betongpannorna tappat lite färg.

Är det en god idé att installera solceller på ett ”gammalt” tak som detta? Är det en liten grej att plocka ner solcellerna då jag i framtiden byter tak 5-10 år?

Min årsförbrukning ligger på ca 12000-13000kWh. Hur stor anläggning vore lämplig?

/David
 
D David_85 skrev:
Tackar. Så det finns ingen ”regel” att ha en x% stor anläggning för att optimalt balansera behovet?
Du bör överge tanken på solcellsanläggning som ska täcka delar av ditt effektbehov. Det hänger inte ihop för du skördar mest när du minst behöver det.
Du bör se solceller som en investering bara. Du investerar kanske 100k sedan kan du räknar ut återbetalningstiden och sedan rena vinsten. Och detta är väldigt beroende på alla typer av subventioner och hur durt du kan sälja elen.
Att du sedan kan använda en liten del av den producerade elen själv ger dig en liten marginell extravinst för du betalar mer för inköpt el än vad du får betalt för din solel.
Det blir lite annorlunda om du ska ladda elbil för det måste du även göra på sommaren.
Håller med föregående: bygg så stort som möjligt. Det har visat sig att solceller är beroendeframkallande. Bygger man hälften så vill man ha mer efter något år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.