Funkar det att ha en ytterdörr i helglas som endast är 2-glas? eller kommer all värme smita? U-värdet ligger på 1,0
 
  • Sektionsskiss av en helglasad ytterdörr med 2-glas, U-värde 1,0, detaljer och garantimärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såvida ni inte har ett passivhus, så borde det angivna U-värdet väl vara helt okej.

Ytterdörrar med så stor glasning brukar bli mycket tunga, vilket kräver specialgångjärn och goda/stabila infästningsmöjligheter
 
Inte en chans att en helglasad dörr med 28 mm 2-glas ligger på u-värde 1,0.
Troligen ligger den på 1.0 som oglasad och med så stort glas tippar jag att den ligger kring 1.5-1.6.
 
L Lasselano skrev:
Inte en chans att en helglasad dörr med 28 mm 2-glas ligger på u-värde 1,0.
Troligen ligger den på 1.0 som oglasad och med så stort glas tippar jag att den ligger kring 1.5-1.6.
Men vadå så du menar att dom ljuger?
 
Snarare att de väljer att inte säga hela sanningen :) Deras Ytterdörr Standard har som sagt säkert u-värde 1.0 i tätt utförande.
 
L Lasselano skrev:
Snarare att de väljer att inte säga hela sanningen :) Deras Ytterdörr Standard har som sagt säkert u-värde 1.0 i tätt utförande.
Men det är ju helt orelevant för mig som köpare att veta vad en helt annan dörr har för u-värde så det känns ju lite konstigt om dom hade försökt ”luras” på så vis.
 
Sant. Dörr- och fönsterbranschen är lurig.
Många tillverkare som inte ens CE-märker sina dörrar trots att det är lag sedan Juli 2013.
 
Men det är väl ingen omöjlighet att få 1.0 i U värde på en stor glaskasett, även 2glas, det är väl virket och konstruktionen runt om som försämrar U värdet?
Så jag tror inte att bara för att det blir ett större glas så blir det sämre U värde.
 
Jo, så länge glaskassettens U-värde (Ug) är sämre än materialet du plockar bort ur dörrbladet så blir dörrens u-värde sämre ju större glas du monterar i den.

Ug på ett standard D4-20 ligger kring 1.1 i U-värde. Detta U-värde mäts mitt på glaset. Runt glaset har vi distanser som försämrar glaskassettens U-värde i olika stor mån beroende på vilket material de är i.

När glaset monteras i dörren tillkommer glaslister och lite annat som även det påverkar u-värdet negativt.
 
L Lasselano skrev:
Jo, så länge glaskassettens U-värde (Ug) är sämre än materialet du plockar bort ur dörrbladet så blir dörrens u-värde sämre ju större glas du monterar i den.

Ug på ett standard D4-20 ligger kring 1.1 i U-värde. Detta U-värde mäts mitt på glaset. Runt glaset har vi distanser som försämrar glaskassettens U-värde i olika stor mån beroende på vilket material de är i.

När glaset monteras i dörren tillkommer glaslister och lite annat som även det påverkar u-värdet negativt.
Håller med.

En tät villadörr av OK kvalitet har alltid ett lägre u-värde än en glasad, dvs under 1,0.
 
Jo jag förstår ju såklart att det kommer vara sämre hur som helst med en glasad dörr, men är det såpass illa att man bör välja bort glasad dörr trots att vi vill ha det. Det är det min fråga är
 
F fe0016 skrev:
Jo jag förstår ju såklart att det kommer vara sämre hur som helst med en glasad dörr, men är det såpass illa att man bör välja bort glasad dörr trots att vi vill ha det. Det är det min fråga är
Nej, vill man ha en helglasad ytterdörr tycker jag att man ska välja det. Det ger en häftig känsla och behöver inte innebära stora värmeförluster.

Själv bytte jag ut mina 4 altandörrar mot helglasade i somras. Inga problem nu i kylan som varit.

Det är Outline 3-glas med argongas i båda glasspalterna, u-värde för hela dörren 1,0.

Standard var gas i endast ena glasspalten och u-värde 1,2.
 
  • Gilla
fe0016
  • Laddar…
Tänk på att det måste vara säkerhetsglas om det når nedanför 60 cm-gräns.
 
  • Gilla
fe0016
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.