Jag äger detta gamma hus!
Det är som ni ser ganska risigt och jag har funderat i flera olika banor. Vinden är precis så hög att man kan stå upp i mitten, men inte mer. Ingen isolering utan bara förråd.
Huskroppen med kök och vardagsrum är timmrat och resten är tillbyggt senare. Jag har en hyresgäst där nu i alla fall, men frågan är hur jag skall göra med det hela när jag ändå måste byta tak och panel på väggen som syns.
Lönar det sig att renovera upp det och kanske höja taket något så att man kan få ett loft däruppe? Större yta= högre hyra. Eller skall jag bara göra det absolut nödvändigaste, eller alternativ tre bara låta det va tills det förfaller av sig själv och sedan riva resten när hyresgästen tröttnat?
Vad hade ni gjort? Går det att få till en vettig lösning? Helst skulle man ju vilja ha in en tvättmaskin i huset också så att det intebehöver finnas i en annan byggnad. Jag tar gärna emot ideer!
(startade även en tråd om var man kunde placera en värmepump eftersom det är direktel där nu, så någon form av bättre värmesystem måste ju till.)
 
  • Planritning av ett hus med betecknade rum: vardagsrum, kök, sovrum, hall och WC, inklusive rumsstorlekar i kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre rödmålat timmerhus med behov av renovering, delvis snötäckt tak och vind med begränsad ståhöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket syns ju inte under snön och jag ser inte alla väggar men det ser inte ut att vara något fel med panelen på det som syns. Vad menar du gör att du skulle behöva byta panelen?

Det är ett fint litet hus som det är. Att ha tvättmaskin i ett annat hus är väl en bra lösning. Jag planerar själv för att bygga ett litet hus att ha tvättmaskin i för att inte göra åverkan på huvudbyggnaden.
 
Jiji Jiji skrev:
Taket syns ju inte under snön och jag ser inte alla väggar men det ser inte ut att vara något fel med panelen på det som syns. Vad menar du gör att du skulle behöva byta panelen?

Det är ett fint litet hus som det är. Att ha tvättmaskin i ett annat hus är väl en bra lösning. Jag planerar själv för att bygga ett litet hus att ha tvättmaskin i för att inte göra åverkan på huvudbyggnaden.
Panelen på gaveln är jättedålig, det är itne lönt att måla den utan den måste bytas. Taket är ett gammalt tegeltak som också är väldigt slitet.
Jag tänkte dels på att det vore bra med egen tvättmaskin så att den boende inte behöver dela med den som bor i andra huset, dels skulle man ju kunna ta ut mer i hyra om man fick lite större yta, typ ett loft på vinden.
Fönsterna är också i väldigt dåligt skick och släpper ut massvis av värme.
 
Jag kan förstå ditt resonemang. Men det känns som stora kostnader med ombygge, tror du att det går att räkna hem i hyra?
Dessutom är det oerhört synd att byta fönstren. Är det enkelglas utan innanfönster är det kanske vettigt att tillverka en båge och göra kopplade fönster men låt original fönstren vara kvar. Ofta är det dåligt drevat runt karmen och det är lätt att fixa.
Byt endast de panelbrädor som är dåliga.
Läcker taket?

Ang tvättmaskin kanske det går att bygga en friggebod med tvättmaskin till hyresgästen?
Om den gemensamma tvättmaskinen är bokningsbar skiljer det ju sig inte från att bo i lägenheten men om det är som att gå in till grannen och låna dennes tvättmaskin förstår jag problemet.

Det är ett oerhört fint litet torp och det vore synd att göra förstora åverkan på det.
Var i landet ligger det?
Jag har en luftvärmepump (billigt märke) i mitt hus på landet och den funkar riktigt bra. Nu har vi ju vedspis när det är riktigt kallt.

Men det finns betydligt bättre luftvärmepumpar på marknaden.
 
Men vad är syftet? Är detta en stuga som du tänker använda själv, eller för närstående? Eller är det en ren investering med uthyrning?

Skall man se det som en investering, så måste det göras en kalkyl, hur mycket hyra går det att få i området? Det gör ju viss skillnad om den här stugan finns i Stockholms skärgård eller mitt ute i skogen i Värmland.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bra synpunkter ni har.
Tvättstugan finns i en separat byggnad som två hus delar på nu. Ingen direkt bokning sker eftersom det bara är just två som delar på det. Men om man nu skulle vilja använda det andra huset själv eller för barnen om några år kunde det ju vara skönt att dela av detta så att den som hyr kan sköta sig själv.
Hyran är nu externt låg pga skicket, ca 3000. Men med en yta på vinden som går att använda och kanske en luftvärmepump för att få ner elkostnaden, som är ganska hög så kan man säkert ta ut minst 7000kr. Det jämfört med liknande objekt i området.
 
J j-o75 skrev:
Bra synpunkter ni har.
Tvättstugan finns i en separat byggnad som två hus delar på nu. Ingen direkt bokning sker eftersom det bara är just två som delar på det. Men om man nu skulle vilja använda det andra huset själv eller för barnen om några år kunde det ju vara skönt att dela av detta så att den som hyr kan sköta sig själv.
Hyran är nu externt låg pga skicket, ca 3000. Men med en yta på vinden som går att använda och kanske en luftvärmepump för att få ner elkostnaden, som är ganska hög så kan man säkert ta ut minst 7000kr. Det jämfört med liknande objekt i området.
Ditt syfte verkar vara att husen ska generera pengar. 7000 i hyra låter väldigt högt tycker jag. Jag har inte så hög månadskostnad för mitt boende i villa. Jag är tveksam till om jag kommer upp i den summan ens om jag slår ihop mina två hus, men jag vet ju inget om hyresmarknaden.

Att bygga om huset som du funderar på låter ändå som att det kommer att bli svårt att räkna hem ekonomiskt. En tillbyggd är då att föredra eftersom du då har möjlighet att nå tillgänglighetskraven och att byggnaden kan behålla sina nätta proportioner.
 
Jiji Jiji skrev:
Ditt syfte verkar vara att husen ska generera pengar. 7000 i hyra låter väldigt högt tycker jag. Jag har inte så hög månadskostnad för mitt boende i villa. Jag är tveksam till om jag kommer upp i den summan ens om jag slår ihop mina två hus, men jag vet ju inget om hyresmarknaden.

Att bygga om huset som du funderar på låter ändå som att det kommer att bli svårt att räkna hem ekonomiskt. En tillbyggd är då att föredra eftersom du då har möjlighet att nå tillgänglighetskraven och att byggnaden kan behålla sina nätta proportioner.
Både och. i framtiden kanske någon i familjen vill använda huset och då är det ju synd om det inte finns längre! samtidigt är de ju bra om det genererar lite pengar också? Det finns ju bara ett fåtal hus att jämföra med eftersom det inte är en lika stor marknad som att hyra ut lägenheter, men om man kan betala 10 000 i månaden kallt för 70kvm sex kilometer bort i en lägenhet så tror jag inte att 7000 är ett problem för ett hus på typ 100 kvm som det skulle bli om man höjer taket. Det är många som frågar om det inte är ledigt för uthyrning så jag tror att marknaden finns.
utbyggnad är tyvärr omöjligt pga. nära till gräns på ena sidan och väg på andra sidan.
 
Jag förstår. Jag antar att huset ligger utanför planlagt område vilket innebär att du får göra viss tillbyggnad bygglovsfritt. Börjar med att kolla upp vad som är ok med kommunen första. Om du ska klara tillgänglighetskraven blir det ju svårt med tex badrummet tänker jag.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag förstår. Jag antar att huset ligger utanför planlagt område vilket innebär att du får göra viss tillbyggnad bygglovsfritt. Börjar med att kolla upp vad som är ok med kommunen första. Om du ska klara tillgänglighetskraven blir det ju svårt med tex badrummet tänker jag.
Att klara tillgänglighet är omöjligt, men kan det behövas om man fixar ett så gammalt hus? Det går ju inte ens att komma in i huset med rullstol, och sedan är det ju höga trösklar och smala dörrar överallt.
 
För bygglov är det oftast ett krav. Men som sagt kolla med kommunen hur mkt och hur du kan bygga till utan bygglov.
 
Är det samma om man bygger uppåt? Jag ska ju inte öka ytan i markplan. Det går inte
 
J j-o75 skrev:
Är det samma om man bygger uppåt? Jag ska ju inte öka ytan i markplan. Det går inte
generellt är svaret ja, men kolla med kommunen. Det är olika tolkningar och det är dessutom olika mkt man kan bygga till utan bygglov utanför detaljplan i olika kommuner.
 
Sen behöver ju inte målet vara just att tjäna pengar, men inte heller att gå med en massa förlust på ett hus jag inte ens bor i själv.
 
Så klart. Det billigaste är självklart att bara underhålla och byta precis det som behövs. Att installera en luftvärmepump är en relativt billig värmekälla i ett sådant hus. Antar att hyresgästen betalar elen? Det lät som att det var kallhyra?
På det sättet kommer huset att stå kvar om du en dag vill ha det själv, eller vill sälja.

Om du ska bygga om antar jag att hyresgästen får sägas upp eller kompenseras på ngt sätt under byggtiden?

Och frågan är om en tillbyggnad enligt ditt förslag klara de krav som ställs. Enklast om du vill ge hyresgästen egen tvättmaskin är ju en friggebod på tomten. Själva huset verkar ju inte så litet enligt ritningen du lagt upp?
Kanske går det att relativt billigt göra en större farstu och på det viset få ut lite mer utrymme för badrum, ev kanske rentav en frontespis. Men jag förstod att det är ganska lågt i tak på vinden så det ger kanske inte så mycket ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.