Har ett tillbyggt sommarhus där jag vill åstadkomma följande:

- Nuvarande energivärde är 100 KWH/m2 vill få huset bättre isolerat
- Vill få en fasad med minimalt underhåll (slippa måla)

Bifogad bild visar hur jag tänker att jag vill göra ifall det går. Är det något man ska tänka på? förslag på panel som är underhållsfri och inte kostar skjortan? Vad för typ av isolering kan man använda i ett sånt här läge? Alla svar uppskattas!
 
  • Steg-för-steg bilder på isolering av sommarhus: blå målad trähus omvandling till beige underhållsfri fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ovdimus och 1 till
  • Laddar…
P PetrusLingonsylt skrev:
Har ett tillbyggt sommarhus där jag vill åstadkomma följande:

- Nuvarande energivärde är 100 KWH/m2 vill få huset bättre isolerat
- Vill få en fasad med minimalt underhåll (slippa måla)

Bifogad bild visar hur jag tänker att jag vill göra ifall det går. Är det något man ska tänka på? förslag på panel som är underhållsfri och inte kostar skjortan? Vad för typ av isolering kan man använda i ett sånt här läge? Alla svar uppskattas!
Det största problemet är att du får lägga på en ordentlig isolering och för att det skall bli snyggt behöver du flytta ut alla fönster och dörrar, annars ser det konstigt ut. Men du kanske ändå byter dem ur energisynpunkt? Enklast är obehandlad träpanel som grånar med tiden. Viktigt att isolera taket. Går det?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Ta bort panelen, du kan ha en luftspalt bakom som gör den nya isoleringen helt onödig att göra.

Kärnfuru som panel som du sätter stående.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Såg
D Dr Jumping Jack skrev:
Det största problemet är att du får lägga på en ordentlig isolering och för att det skall bli snyggt behöver du flytta ut alla fönster och dörrar, annars ser det konstigt ut. Men du kanske ändå byter dem ur energisynpunkt? Enklast är obehandlad träpanel som grånar med tiden. Viktigt att isolera taket. Går det?
Fönstren på bild är nog gamla men i övrigt är det moderna 3-glas fönster, vinden är tilläggsisolerad etc och läste nu att tidigare ägare faktiskt har tilläggsisolerat huset 2012 då man bytte panel:

"2012 tilläggsisolerades fasadpanelen, arbetet utfördes av säljaren själv i samarbete med en granne som är hantverkare."

Egentligen har jag inget större problem med isoleringen, inga enorma uppvärmningskostnader men jag hade gärna haft en finare panel i något naturträ och tänker att man lika gärna kan isolera lite till? Kan man ha "för mycket isolering" så att säga?
 
  • Gilla
Kutterlinus
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ta bort panelen, du kan ha en luftspalt bakom som gör den nya isoleringen helt onödig att göra.

Kärnfuru som panel som du sätter stående.
Hur kontrollerar man enklast om man har luftspalt? Är det att låsa på en panel?
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Såg


Fönstren på bild är nog gamla men i övrigt är det moderna 3-glas fönster, vinden är tilläggsisolerad etc och läste nu att tidigare ägare faktiskt har tilläggsisolerat huset 2012 då man bytte panel:

"2012 tilläggsisolerades fasadpanelen, arbetet utfördes av säljaren själv i samarbete med en granne som är hantverkare."

Egentligen har jag inget större problem med isoleringen, inga enorma uppvärmningskostnader men jag hade gärna haft en finare panel i något naturträ och tänker att man lika gärna kan isolera lite till? Kan man ha "för mycket isolering" så att säga?
Ganska mycket jobb och kostnad att tilläggsisolera och om det är en sommarstuga så är det svårt att få det lönsamt. Sätt bara upp en ny panel, skulle satt den ovan den gamla, alternativt ta ner den gamla. Beror ju lite på om du skall ha liggande el stående
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Ganska mycket jobb och kostnad att tilläggsisolera och om det är en sommarstuga så är det svårt att få det lönsamt. Sätt bara upp en ny panel, skulle satt den ovan den gamla, alternativt ta ner den gamla. Beror ju lite på om du skall ha liggande el stående
Det är permanentstandard, 100 kvm ett plan och ca 70 kvm inredd källare med nivellgolv etc. Jag bor där mestadels, skrev att det var sommarstuga pga att det ursprungligen byggdes för det 1972. Om vi ponerar att det är totalt 80 kvm isolering som behövs, vaf skulle det kosta i runda slängar?
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Det är permanentstandard, 100 kvm ett plan och ca 70 kvm inredd källare med nivellgolv etc. Jag bor där mestadels, skrev att det var sommarstuga pga att det ursprungligen byggdes för det 1972. Om vi ponerar att det är totalt 80 kvm isolering som behövs, vaf skulle det kosta i runda slängar?
Du menar att golvytan är 80 m2? Du måste räkna på väggytan. Säg 100 m2? I runda slängar 200’ . Men det är en grov killgissning. Ta in någon offert och kolla
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du menar att golvytan är 80 m2? Du måste räkna på väggytan. Säg 100 m2? I runda slängar 200’ . Men det är en grov killgissning. Ta in någon offert och kolla
Väggytan jag gjorde överslagsräkning på, som på bilden fast på andra sidan fler fönster sen långsidorna är lägre samt fler fönster... 200 000 låter galet mycket jag tänker snarare att bea isolering kostar max 200 kr per kvm
 
Ett alternativ är att isolera ytterväggar invändigt, lägga på någon tia på vinden och sen täta/se över fönster och se över läckage och ventilation i övrigt.
 
Hus under renovering med ny panel, takarbete pågår, och takpannor framför byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg under konstruktion med isolering, träreglar och vindskydd, vit ytterdörr och fönster till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med gammal svart panel och luftspalt synlig bakom byggställning och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av hus med gammal panel och luftspalt, visar ställning och isolermaterial i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med ny isolering och luftspalt bakom gammal panel, öppen konstruktion i toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går bra att isolera med gammal panel bakom. Huvudsaken är att du har en luftspalt och öppet i toppen så eventuell fukt kan stiga ur
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D DART-97 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Går bra att isolera med gammal panel bakom. Huvudsaken är att du har en luftspalt och öppet i toppen så eventuell fukt kan stiga ur
Vad använder du för isolering? Kan du länka?
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Vad använder du för isolering? Kan du länka?
vanlig isover glasull. 45mm x 3 lager med förskjutna skarvar utöver de 50-60mm som fanns tidigare.
 
Låter som svårt ge råd. Har funderat på samma sak själv i sommarstugan. Den är liten. Bara 40 kvm byggyta 36 kvm boyta. Har 95 mm i väggarna 120 mm i golvet på plint. 220 mm på vinden. Vanliga 2-glas kopplade. Enligt beräkningar av energiexperter för 30 år sedan lönade det sig då att dubbla isoleringen. I mitt fall lägga på 190 mm utanpå väggen. Då blir det ta bort yttre panelen och byta till treglas när man ändå måste flytta fönster. Takets överhäng kanske inte räcker till. Det drar med sig mer jobb men blir jättebra när det är klart.
Sätta in fönster är lätt. Spika panel är lätt. Allt tar bara lång tid. Lycka till.
 
Låter som det aldrig kan bli nån lönsamhet på detta, generellt brukar fasadisolering och fönsterbyte inte löna sig, iallafall inte om man istället kan lägga pengarna på värmepump som blir lönsam på ett par år.

Om man vill ändra utseende så är det en annan sak, men som nämnt så blir det nog väldigt fult med insjunkna fönster och ingen takfot. Jag tror du gör dig själv en dyr björntjänst. Fundera på om du inte kan måla i någon (enligt din preferens) roligare färg istället...
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.